Gå til innhold

Kan man bli smittet av samme virus 2 ganger på rad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår familie har det herjet en slags forkjølelsesvirus hvor først mitt eldste barn på 10 år ble syk, etter en uke det yngste, etter ca 5 dager jeg og enda etter en uke- mannen min.

Så når jeg holdt på å bli frisk og vi trodde at jeg ikke var så smittsom, smittet jeg han tydeligvis. 

Jeg er nå blitt frisk, kan jeg bli smittet av mannen min hvis det er samme type virus vi har hatt ?

Anonymkode: 02a20...486

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både ja og nei.

Det er en grunn til at f.eks noro-viruset er nesten umulig bli kvitt når det kommer inn i barnehager, folk blir smittet igjen og igjen. Flere viruser kan man smittes av igjen og igjen, andre bygger man midlertidig eller permanent immunforsvar mot.

• Liker 1
Skrevet

Her er det snakk om virus som det medfødte immunforsvaret ikke utvikler effektive antistoff mot. Da må T-cellene i det adaptive immunforsvaret mobiliseres og rett og slett gå til krig mot viruset.

Problemet da er at T-cellene i immunforsvaret funker dårlig hvis vi har D-vitaminmangel. 

https://videnskab.dk/krop-sundhed/d-vitamin-er-immunforsvarets-batteri

For alt jeg vet kan dette være årsaken til at så mange vaksinerte blir syke av covid-19. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...