Gå til innhold

renslighetstrening

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det gikk visst litt fort. det jeg ville si er at som lykkelig valpeeier dukker det opp en del utfordringer. vi i familien er alle innstilt på å jobbe med rensligheten og derfor er det er vi er nå. valpen er 9 uker og vi har hatt den i en.

vi er ute med han i ett sett, dvs mye på dagtid (stor hage er mye ute hele familien), og har han blitte litt i inngjerding (tilvenning) både alene og med oss.

vi tar han med ut med en gang han våkner etter å ha sovet og etter mat.

han tisser og bæsjer mye ute, kommer inn i gangen og det første han gjør er ofte da at han går til teppet i gangen/stua og tisser og bæsjer - .

noen tips????

veldig takknemlig....

vil ellers si at vi er så fornøyde, han er så snill og god, ungene forguder han og han leker så fint med dem. alt er bare så bra, men den rensligheten ville jeg gjerne hatt på plass.... :icon_smile:

Skrevet

Ta bort teppet. Vær ute lenger.

Vår valp gjør også fra seg flere ganger pr. gang, noen ganger tisser hun tre ganger ute. Hun er 10,5 uker nå.

Det er også viktig for rensligheten at valpen får nok søvn. Valper skal sove MASSE! Vår sover opptil 20 timer i døgnet nå, og mer med en gang vi fikk henne.

Ikke la valpen bli VELDIG opphisset i lek med barna, for valpen blir mye fortere sliten enn barna.

Hva slags rase er dette?

Hvordan har han hatt det hos oppdretter? Var valpekassen inne i stua deres, eller ute i garasjen e.l.?

Vær nøye med at når valpen sover, skal INGEN forstyrre den. ALDRI!

Dette med å tilvenne valpen å være i inngjerdingen, som du sier, når skal den begynne å være der? Nå i høst/vinter? Det er den altfor ung til. Legg merke til at den ikke har hår under magen enda. Der er det altså helt naken hud.

Oppdretteren vår ba oss passe på at hun ikke lå for mye på bar mark pga at valper fort får blærebetennelse og dermed får enda større problemer med å bli husrene.

Leyla.

Skrevet

Hei!!!

Gøy med valp jah ;)

Jeg kan egentlig bare si en ting... rutine...

Det er bare sånn det er, valpen må ut ofte, kanskje hver 2.time i begynnelsen, deretter minsker det bare av seg selv. Jeg tror det er lurt å ikke stresse så mye med det heller, så ikke valpen blir stresset av hele do-greia ;)

Noen har et problem om natten, men løser det med å la valpen ligge i bur, og er veldig fornøyd med det :) Jeg har ikke brukt denne løsningen, men heller valgt å sove i stua sammen med mine, og gått ut med de litt sjeldnere enn om dagen. Etter ca to uker sov de gjennom det meste av min natt, og måtte de ut, var de flinke til å gi lyd ja :)

Vet ikke helt om jeg er enig i det med lengde, kan være at den da på lang sikt ikke vil gå på do før den har fått gjort sånn og sånn, og det vet jeg fra andre at kan bli til irritasjon :( Men det er klart, forskjell på to minutter og ti minutter da ;)

Ellers håper jeg du nyter den!!! De er bare helt fantastiske små som store!!! Bare ha sprayflaske og tørkerull klart du, og ta det som det kommer inne, inne, og det som kommer ute med ros og skryt og godbit hvis du syns det er greit :)

Skrevet

hei,

litt svar til den første som responderte; inngjerdingen er rett utenfor døren her (plattingen som vi bruker som en veranda) + bitte litt på gresset. den står der kanskje 3-5min alene, bare så den vender seg til det. vi er jo ikke helt hjerterå heller! ;)

vår valp sover også veldig mye, ute en gang om natten, og ellers inne i buret sitt på vaskerommet om dagen. dit går den selv for å få ro. døren på buret og og døren til vaskerommet står på gløtt så den kommer selv ut når den er utsovet. våre to små går ikke inn til den når den ligger der.

har idag ringt vet for å spørre litt om godbiter. fikk fine og informative svar på både det og renslighetstrening.

vi koser oss masse med litte snuppen, er så stolte av han alle sammen. han er en hjerteknuser, en liten vakker kosegutt.

det som gleder meg mest er at han og ungene koser seg sammen. når jeg sier at de leker sammen så kan de like gjerne sitte rolig og leke "kjøkken" med han liggende å se på som at de leker med ball sammen på plenen.

når jeg sier vi er mye ute så mener jeg jo mye i forhold til våken tid. han er jo mye (frivillig og sovende) i buret sitt, så mye er relativt.

det å ha valp er nesten som å få et nytt barn. like koselig og like mye styr og spørsmål.

takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...