Gå til innhold

Flere her med lav sosial kapasitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et stort behov for alenetid, og med samboer i tillegg til venner som ønsker å møtes, merker jeg ofte at jeg vegrer meg for å legge mange planer. Trenger egentid og eget selskap.

Har blitt verre nå etter pandemien for min del, for da det stod på som verst var det jo ingen som var veldig sosiale, mens nå er det så mye å ta igjen, og alle skal liksom møtes hele tiden! 

Flere som har det slik? Hva gjør dere for å sjonglere det sosiale med egentid, og hva sier dere hvis dere bare ikke orker å treffe venner? 

Neste helg har jeg sosiale planer både fredag,  lørdag og søndag og det stresser meg. Håper noe av det blir avlyst!

Anonymkode: b9e78...121

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett grenser. Si nei til det du ikke har lyst til. Jeg vet det er vanskelig. Det er egentlig lettere hvis dere er flere, en vennegjeng på tre fire stk som avtaler å møtes. Da er det enklere å trekke seg litt tilbake og la de andre møtes litt oftere enn du blir med. Vanskeligere å avlyse eller si nei hvis det bare er én, når man er sånn anlagt at man føler på at andre blir skuffa. 

Et råd er å huske på at du ikke har ansvaret for andres følelser. Om de blir skuffa så får de bare være litt i skuffelsen, de tåler det. Et annet råd er å forklare dem at du har litt mindre sosialt behov, at det handler om hvordan du er og ikke fordi du ikke liker dem. Forklar det på en ordentlig måte, så blir det enklere for deg å si nei når det ikke passer. 

Et site råd er å prioritere deg selv. Til syvende og sist er det du som skal leve det livet her, så gjør det på en måte som du trives med 😊

Anonymkode: f43a2...aa5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...