Klips Skrevet 9. oktober 2002 #1 Skrevet 9. oktober 2002 Noen som har vært der i det siste? Vi skal med mannens jobb (med koner) en helg nå i høst. Var der for 15 år siden og husker at huset til Hundertwasser var kult. Ellers var det veldig mange slott, sachertorte og dansende hester. Noen som har noen tips til hva som egentlig er kulest å gjøre i Wien, de koseligste cafeene, og ikke minst stilige butikker? Hilsen håpefull Klips
VinterFru Skrevet 10. oktober 2002 #2 Skrevet 10. oktober 2002 Vet iallefall om en bra nattclub husker ikke hva den het, men den tligger rett ovenfor Stefansdomen topp-etasjen i et stort glassbygg. Cant miss it. Så finnes det en veldig koselig italiensk resturant bak Stefansdomen rett etter hotellet Könige von Ungarn. Forøvrig et veldig koselig hotell! Så er jo heste-taxiene et must. Og så er det en veldig koselig og gammel Cafe som jeg ikke husker hva heter, men "thats the one" hvor alle går. Den ligger i området bak den Spanske-Rideskolen som du også bør få med deg ( om de har noen oppvisning nå da) God tur. Jeg var der på bryllupsreise, og det var sååååååå romantisk :-)
LilleBille Skrevet 10. oktober 2002 #3 Skrevet 10. oktober 2002 Ta en tur på Die zwølf (?) apostlen ... ølbule/vinstue .. nede i katakombene.
Klips Skrevet 14. oktober 2002 Forfatter #4 Skrevet 14. oktober 2002 Takk for tips, LilleBille og VinterFru. Da vet jeg i hvert fall hvor de andre kan drikke! (Er selv dessverre litt indisponert på ølsmakerfronten pga graviditet) Må se de keiserlige samlinger av smykker og kroner osv. har jeg funnet ut, ellers er vi ikke interessert i å pese så altfor mye rundt. Litt skeptisk til den spanske rideskole også, er det ikke bare hester som går litt baklengs og sidelengs og sånn til musikk? Kan ikke huske at det gjordet så veldig inntrykk, men det er jo så lenge siden. Shopping derimot, very very important. Tips her?
Guro Skrevet 16. oktober 2002 #5 Skrevet 16. oktober 2002 Jeg bodde i Wien for 3-4 år siden. Nå merker jeg hvor fort man glemmer stedsnavn osv... Men shopping er jo noe av det viktigste - og noe av det vi (jenter) husker best! Altså - de flotteste (og dyreste) butikkene finner du i Kärntner Strasse og Graben (området mellom Staatsoper og Haas Haus). Det forundrer meg ikke om wienerne allerede har begynt å pynte til jul, og da er det en drøm å gå i disse handlegatene! Ta gjerne en kaffepause på restauranten Do&Co øverst i Haas Haus. Her har du utsikt over handlegatene og Stephansdom, og du ser virkelig hvor flott arkitektur byen har. I Mariahilfer Strasse finner du drøssevis av butikker av den rimeligere typen (for oss "vanlige" mennesker). Utrolig mange kles- og skobutikker! Det ligger også et par kjøpesentre i denne gata. De første gangene jeg handlet her, trodde jeg ikke det var noen ende på gata. Helt topp!! :D Får dere lyst på noe godt og billig å spise (til lunsj, f.eks.), så ta turen til Naschmarkt! Dette er et "ordentlig" marked med frukt, grønnsaker, bakervarer - og kebab!! Masse annet godt også, men kebaben er en historie for seg. Du får DEN megasvære og herlige kebaben til en slikk og ingenting (ca. 20 kr)!! Nammm - nå ble jeg sulten... :oops: Når det gjelder ting/steder å se, synes jeg Schönbrunn-slottet er et must! Gå en tur i parken og nyt livet. Atmosfæren der er helt spesiell - selv på vinterstid. Dessuten er Stephansdom mektig - ikke minst hvis man orker å gå opp ørten trappetrinn og se utsikten fra toppen. Mange føler sikkert for et avbrekk i sightseeing og shopping. Det er da dere bør ta turen til Prater, en gedigen fornøyelsespark (tivoli)! Sist, men ikke minst - jeg blir selvsagt nødt til å nevne kaker og kaffe. Det er wienerne god på! Skal dere spise den obligatoriske Sacher-torten, så gjør det "ordentlig": Ta turen til Hotel Sacher og spis den originale kaken. Ikke bare smaker det godt, men du føler deg nesten adelig der du sitter! En "melange" (kaffe med melk) smaker fortreffelig til! Enda bedre enn Sacher-torten er Mohr im Hemd - synes jeg. Men det er jo bare en smaksak... God tur! Jeg misunner deg virkelig som kan ta førjulshandelen i Wien! :D
Klips Skrevet 16. oktober 2002 Forfatter #6 Skrevet 16. oktober 2002 Åh, Guro, PERFEKT! Har skrevet ut hele listen, skal ha med i vesken. Skal titte på i forkant og planlegge og gleeeeede meg. Tusen millioner takk!!!!! :D :D :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå