AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #1 Skrevet 10. november 2021 Som tittelen sier så rakner det for meg snart. Læreryrket er ikke noe for meg likevel. Jeg trives på skolen jeg jobber på. Kollegaene mine er gull verdt. Klassene jeg har er litt krevende, men det går fint. Jeg syns jeg gjør en super jobb, og det har også lederne mine sagt. Men jeg merker at jeg ikke har mer overskudd igjen når jeg går ut av klasserommet. Planlegging, vurdering, mas fra foreldre, møter med ppt, planlegging av vikartimer dersom jeg blir syk osv. Jeg bare orker det ikke. Jeg får frysninger bare av å tenke på det. Det har dessverre ført til at jeg gruer meg til å dra på jobb. Jeg ser på andre muligheter og jeg er villig til å bruke et par år av livet mitt på å studere noe annet. Er det lærere der ute som har opplevd det samme og som kanskje har noen oppmuntrende ord? Er det virkelig meningen at jeg skal tåle alt dette? Hvis det er det, så kan jeg faktisk ikke fatte at lønna er så lav som den er. Finnes det andre ting jeg kan jobbe med? Jeg føler virkelig at jeg når bunnen snart. Anonymkode: d7d55...819 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #2 Skrevet 10. november 2021 De fleste kontorjobber i det offentlige har deadlines, mas, planlegging, vurdering, møter med tjenestemottakere og samhandlere. Hva er det som helt konkret velter lasset for din del? Er det oppfølgingen og jobb etter ordinær arbeidstid som sliter deg ut? Kan du finne en 8-16 jobb med 5 uker ferie istedet? Kanskje veileder i NAV (du går nok en del ned i lønn), kundeservice i et forsikringsselskap eller i flyktningtjenesten i kommunen? Anonymkode: b6fdb...141 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #3 Skrevet 10. november 2021 Jeg kan love deg at det ikke er bedre i type offentlige kontorjobber, PPT, direktorat, departement eller U/H.. En jobber seg ihjel, og lønnen er miserabel. Men barnevern medlever kan være en fin avveksling. Her kan du få jobb som miljøterapeut, særlig om du har noen sped emner. Nattevakt i bolig kan også være rolig og fint. Jeg vil også tro det er roligere arbeidsdager i vgs om du har mulighet til det. Mindre foreldremøter, møter med ppt etc. Anonymkode: 58081...908 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #4 Skrevet 10. november 2021 Og forresten så vil jeg tipse om logopedi master dersom interesse. Logopeder har fine arbeidsdager Anonymkode: 58081...908 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #5 Skrevet 10. november 2021 Du og hun som klaget på at hun valgte feil og ble barnehagestyrer, eller leder eller hva det nå var, kan jo slå dere sammen og klage litt sammen? Anonymkode: c6a7d...cb7 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #6 Skrevet 10. november 2021 Jeg byttet jobb og er nå i det private. Selv om det også er slitsomt kommer det ikke i nærheten av lærerjobben. Jeg tror ikke folk som ikke har vært lærere kan forstå det presset og den enorme arbeidsmengden lærere har. Jeg elsker å undervise, men når det ikke er nok sped-peder, mange barn med diagnoser, for få voksne - og løsningene for å redde den norske skolen er at barneskolelærere skal bli bedre i derivasjon og et varmt måltid er det noe alvorlig galt et sted. Mitt råd til deg er å bytte bransje mens du er ung Gresset er dessverre grønnere på den andre siden…. Anonymkode: 46537...63b 14
Fjaselina Skrevet 10. november 2021 #7 Skrevet 10. november 2021 Er du relativt fersk enno? Det er nokre av dei med lang erfaring som jobbar mykje enno, men dei fleste har resignert bittelitt, og gir litt meir faen i det dei ikkje rekk. Kanskje blir det lettere etterkvart? 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #8 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg byttet jobb og er nå i det private. Selv om det også er slitsomt kommer det ikke i nærheten av lærerjobben. Jeg tror ikke folk som ikke har vært lærere kan forstå det presset og den enorme arbeidsmengden lærere har. Jeg elsker å undervise, men når det ikke er nok sped-peder, mange barn med diagnoser, for få voksne - og løsningene for å redde den norske skolen er at barneskolelærere skal bli bedre i derivasjon og et varmt måltid er det noe alvorlig galt et sted. Mitt råd til deg er å bytte bransje mens du er ung Gresset er dessverre grønnere på den andre siden…. Anonymkode: 46537...63b Joda, jeg kan faktisk levende forestille meg det. All honnør til dere som orker å stå i dette. Jeg tror læreryrket er blitt 100 ganger mer utfordrende enn det var for 25-30 år siden. Foreldre krever mer, barna krever mer, hele systemet krever mer av lærere i dag enn tidligere. Alt skal jo også være 100% pedagogisk riktig til en hver tid og hver eneste elev skal "sees" med alle de behovene de har osv. Jeg blir sliten bare jeg tenker på det. Skjønner godt du ikke orker. Anonymkode: b55de...2bd 12
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #9 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du og hun som klaget på at hun valgte feil og ble barnehagestyrer, eller leder eller hva det nå var, kan jo slå dere sammen og klage litt sammen? Anonymkode: c6a7d...cb7 For et unyttig og frekt svar. Anonymkode: 383d3...55e 9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #10 Skrevet 11. november 2021 Anbefaler master i logopedi 👍 Anonymkode: 66cad...01f 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #11 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Joda, jeg kan faktisk levende forestille meg det. All honnør til dere som orker å stå i dette. Jeg tror læreryrket er blitt 100 ganger mer utfordrende enn det var for 25-30 år siden. Foreldre krever mer, barna krever mer, hele systemet krever mer av lærere i dag enn tidligere. Alt skal jo også være 100% pedagogisk riktig til en hver tid og hver eneste elev skal "sees" med alle de behovene de har osv. Jeg blir sliten bare jeg tenker på det. Skjønner godt du ikke orker. Anonymkode: b55de...2bd Gode poeng. Min erfaring er at det har blitt mye, mye verre bare de siste ti årene. Det har ikke hjulpet med blå-blå regjerings nedsnakking av lærere, og digitale mediers oppdragelse av mange av barna fra de er små. Det er deprimerende. Jeg ser også etter noe nytt, vurderer å videreutdanne meg innen HR. Anonymkode: 503e9...16b 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #12 Skrevet 11. november 2021 Jeg er selv utdannet lektor og jobbet et par år i vikariater da jeg var ferdigutdannet. Nå har jeg en kontorjobb i offentlig administrasjon, og jeg trives myyye bedre. Jeg vil ALDRI tilbake til læreryrket. Men jeg mistrives nok mer enn det du beskriver (likte verken kolleger eller klasser eller noe som helst). Anonymkode: 94cfc...16c 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #13 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg kan love deg at det ikke er bedre i type offentlige kontorjobber, PPT, direktorat, departement eller U/H.. En jobber seg ihjel, og lønnen er miserabel. Men barnevern medlever kan være en fin avveksling. Her kan du få jobb som miljøterapeut, særlig om du har noen sped emner. Nattevakt i bolig kan også være rolig og fint. Jeg vil også tro det er roligere arbeidsdager i vgs om du har mulighet til det. Mindre foreldremøter, møter med ppt etc. Anonymkode: 58081...908 Nei dette stemmer ikke! Jeg har jobbet som lærer, men også i flere etater/direktoratet. Sistnevnte nå. Det er MYE lavere tempo enn å være lærer. Anonymkode: 8e384...b3f 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #14 Skrevet 11. november 2021 Hvor lenge har du jobbet som lærer? Det er helt vanlig å være helt utslitt av jobben som nyutdannet. Det blir lettere i løpet av de første 2-3 årene. Anonymkode: 76fc8...d64 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #15 Skrevet 11. november 2021 Jeg har tidligere jobbet mange år i offentlig forvaltning. Problemet da var kjedsomhet og at alle dager var like. Det var mye å gjøre, men på en helt annen måte enn i læreryrket. Jeg er nå lektor med tillegg i videregående. Egentlig er det lærerens luksusliv med få undervisningstimer og større elever. Men en del av problemet mitt er at det er så mange forstyrrelser og innblandinger fra politisk hold som har lite med lærerens konkrete hverdag å gjøre. Yrket kan være veldig givende fordi det er godt betalt og gode dager kan være veldig gode. Men så føler jeg meg som en slags slave mange ganger. Vi har fiktiv avspasering, så du får ikke igjen alt du jobber. Kontaktlærerfunksjonen er helt latterlig. Man får en sum og noe redusert undervisningstid, men betalingen er konstant uansett hvor mye du må jobbe. Som kontaktlærer har mye ansvar og det medfører møter og kontorarbeid ut over det man får betalt for. Det spiser også av det jeg egentlig liker; å planlegge undervisningsopplegg. Man må forholde seg til nye forskrifter og ledelse som snakker entusiastisk om «lærelyst». Det er greit nok med konkrete endringer i forskriften, men når det er sånne diffuse fyrlykter.. Hva har du gjort for å fremme lærelyst? Så sitter alle lærerne der og tenker på alt de har stridd med denne uka, hvordan de skal få alle gjennom. Så kommer noen med entusiastisk stemme; «hva gjør du for å fremme lærelyst?». Det er slike urealistiske idealer og mange oppgaver som blir pålagt en hele tiden som irriterer meg. Jeg kommer til å slutte innen få år, selv om jeg synes det er givende å få elevene til å vise kompetanse. Anonymkode: 6db55...5b8 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #16 Skrevet 11. november 2021 Lærere har ufattelige mye ferie og tjener relativt godt. Skjønner ikke all denne klagingen. Burde være grei skuring å lære bort barneskole pensum. Kanskje du sliter med å forstå pensum? Anonymkode: a6a2e...a6a 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #17 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): De fleste kontorjobber i det offentlige har deadlines, mas, planlegging, vurdering, møter med tjenestemottakere og samhandlere. Hva er det som helt konkret velter lasset for din del? Er det oppfølgingen og jobb etter ordinær arbeidstid som sliter deg ut? Kan du finne en 8-16 jobb med 5 uker ferie istedet? Kanskje veileder i NAV (du går nok en del ned i lønn), kundeservice i et forsikringsselskap eller i flyktningtjenesten i kommunen? Anonymkode: b6fdb...141 Veileder i NAV er ikke akkurat stressfri🙃 Anonymkode: 25741...8ba 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #18 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lærere har ufattelige mye ferie og tjener relativt godt. Skjønner ikke all denne klagingen. Burde være grei skuring å lære bort barneskole pensum. Kanskje du sliter med å forstå pensum? Anonymkode: a6a2e...a6a Det er sant at vi har mye avspasering, og det er deilig. Men, man har nesten alltid minst 2 dagers retting å gjøre k f eks en høstferie. Da er det jo ikke reell friuke. Hvis du da har jobbet minst 43,5 i snitt hver uke og fortsatt må jobbe i avspaseringsukene er det jo ikke i realiteten avspasering. Anonymkode: 6db55...5b8 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #19 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har tidligere jobbet mange år i offentlig forvaltning. Problemet da var kjedsomhet og at alle dager var like. Det var mye å gjøre, men på en helt annen måte enn i læreryrket. Jeg er nå lektor med tillegg i videregående. Egentlig er det lærerens luksusliv med få undervisningstimer og større elever. Men en del av problemet mitt er at det er så mange forstyrrelser og innblandinger fra politisk hold som har lite med lærerens konkrete hverdag å gjøre. Yrket kan være veldig givende fordi det er godt betalt og gode dager kan være veldig gode. Men så føler jeg meg som en slags slave mange ganger. Vi har fiktiv avspasering, så du får ikke igjen alt du jobber. Kontaktlærerfunksjonen er helt latterlig. Man får en sum og noe redusert undervisningstid, men betalingen er konstant uansett hvor mye du må jobbe. Som kontaktlærer har mye ansvar og det medfører møter og kontorarbeid ut over det man får betalt for. Det spiser også av det jeg egentlig liker; å planlegge undervisningsopplegg. Man må forholde seg til nye forskrifter og ledelse som snakker entusiastisk om «lærelyst». Det er greit nok med konkrete endringer i forskriften, men når det er sånne diffuse fyrlykter.. Hva har du gjort for å fremme lærelyst? Så sitter alle lærerne der og tenker på alt de har stridd med denne uka, hvordan de skal få alle gjennom. Så kommer noen med entusiastisk stemme; «hva gjør du for å fremme lærelyst?». Det er slike urealistiske idealer og mange oppgaver som blir pålagt en hele tiden som irriterer meg. Jeg kommer til å slutte innen få år, selv om jeg synes det er givende å få elevene til å vise kompetanse. Anonymkode: 6db55...5b8 Jeg skjønner veldig godt denne frustrasjonen. Er selv barnehagelærer og opplever mye lignende. Som for eksempel kursing i innhold som du faktisk kan men ikke har tid til å utføre. Så kommer det en person med samme utdanning som deg selv opphøyet til veileder som skal motivere til bedre kvalitet.😖 Nåde deg hvis du tror du kan noe. Så arrogant er du vel ikke. Anonymkode: eb491...468 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #20 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei dette stemmer ikke! Jeg har jobbet som lærer, men også i flere etater/direktoratet. Sistnevnte nå. Det er MYE lavere tempo enn å være lærer. Anonymkode: 8e384...b3f Jeg har en annen erfaring, både fra direktorat og departement. Det er så stressende at jeg ønsker meg tilbake i felten.. Anonymkode: 58081...908
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå