Anonym35 Skrevet 10. november 2021 #1 Del Skrevet 10. november 2021 Hei Jeg har et spørsmål om å melde flytting. Jeg har flyttet ut for lenge siden fra min samboers leilighet, men har enda ikke meldt flytting. Jeg skal gjøre det nå. Det er ulike grunnen til at jeg ikke har gjort det før, blant annet felles barn/uenigheter om bostedsadresse til barna, uenigheter om økonomi). Jeg skal nå melde flytting og lurer da på om jeg kan legge inn dato tilbake i tid på flyttemeldingen? Eller bør jeg bare legge inn flytting for 8 dager siden? Eksen truer og med å melde meg til skatteetaten for dette, har jeg noe å frykte her? Det er snakk om noen måneder. Jeg tror ikke jeg har hatt noen skattefordeler av å gjøre det slik, vi står begge to som eiere av huset vårt og jeg har bare bodd gratis i en leilighet i familien i mellomtiden. Jeg får ikke overtatt denne før jeg får penger fra boligen vår, og det har dratt ut i tid. Noen tips? Det har aldri vært meninga å gjøre noe ulovlig, men jeg har ikke fått barna med meg. Eller: Bør jeg ringe skatteetaten å fortelle alt om en vanskelig situasjon og bare være ærlig? Vil dem godta det eller anmelde meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #2 Del Skrevet 10. november 2021 Du blir ikke anmeldt for å ikke ha meldt flytting i rett tid. Legg inn den datoen du faktisk flyttet. Anonymkode: 245d9...636 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 10. november 2021 #3 Del Skrevet 10. november 2021 Det er avkriminalisert å ikke melde flytting. Det eneste du kan risikere er bot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym35 Skrevet 10. november 2021 Forfatter #4 Del Skrevet 10. november 2021 Jeg har jo heller ikke sagt sannheten i skattemeldingen jeg leverte i fjor. Risikerer man en stor bot? Jeg tror ikke jeg har hatt noe skattemessig fordel av dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #5 Del Skrevet 10. november 2021 Jeg vurderer å melde min tidligere samboer pga dette. Det er tre år siden, og han gjør alt for å ødelegge for meg. Sporadisk omsorg fra far, bidrag eller utvidet barnetrygd. Det er ulovlig å ikke melde flytting, og den som blir igjen blir den det går ut over. Det er lite hjelp å få fra Nav i slike saker dessverre. I din sak er det kortere tid, og du virker mer oppegående og ryddig, og går ikke inn for å ødelegge den andre part virker det som. Anonymkode: 3fa38...baa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #6 Del Skrevet 10. november 2021 Gjenferdet skrev (8 minutter siden): Det er avkriminalisert å ikke melde flytting. Det eneste du kan risikere er bot. Det er jo selvmotsigende. Anonymkode: 2fcc6...d79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #7 Del Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vurderer å melde min tidligere samboer pga dette. Det er tre år siden, og han gjør alt for å ødelegge for meg. Sporadisk omsorg fra far, bidrag eller utvidet barnetrygd. Det er ulovlig å ikke melde flytting, og den som blir igjen blir den det går ut over. Det er lite hjelp å få fra Nav i slike saker dessverre. I din sak er det kortere tid, og du virker mer oppegående og ryddig, og går ikke inn for å ødelegge den andre part virker det som. Anonymkode: 3fa38...baa Mente ingen bidrag fra far, eller utvidet barnetrygd da adressen ikke kan endres av andre enn personen det gjelder. Anonymkode: 3fa38...baa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 10. november 2021 #8 Del Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vurderer å melde min tidligere samboer pga dette. Det er tre år siden, og han gjør alt for å ødelegge for meg. Sporadisk omsorg fra far, bidrag eller utvidet barnetrygd. Det er ulovlig å ikke melde flytting, og den som blir igjen blir den det går ut over. Det er lite hjelp å få fra Nav i slike saker dessverre. I din sak er det kortere tid, og du virker mer oppegående og ryddig, og går ikke inn for å ødelegge den andre part virker det som. Anonymkode: 3fa38...baa Nei, det er ikke ulovlig (straffbart). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #9 Del Skrevet 10. november 2021 10 minutter siden, Gjenferdet said: Det er avkriminalisert å ikke melde flytting. Det eneste du kan risikere er bot. Dette virket rart, hvis noe er avkriminalisert får man ikke straff. Bot er straff. Anonymkode: 33508...32e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #10 Del Skrevet 10. november 2021 3 minutter siden, Gjenferdet said: Nei, det er ikke ulovlig (straffbart). Og jo, det er ulovlig, men dog ikke straffbart. Det er to forskjellige ting. Anonymkode: 33508...32e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 10. november 2021 #11 Del Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette virket rart, hvis noe er avkriminalisert får man ikke straff. Bot er straff. Anonymkode: 33508...32e AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og jo, det er ulovlig, men dog ikke straffbart. Det er to forskjellige ting. Anonymkode: 33508...32e Man kan ikke havne i fengsel, i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #12 Del Skrevet 10. november 2021 Folkeregisterloven Kapittel 12 Sanksjoner § 12-1.Overtredelsesgebyr Registermyndigheten kan ilegge overtredelsesgebyr overfor: a. den som ikke oppfyller sin opplysningsplikt etter § 11-1, b. den som ikke oppfyller sin opplysningsplikt etter § 11-2 bokstav b og c og c. den som bryter vilkår for utlevering av opplysninger etter kapittel 10. Fysiske personer kan bare ilegges overtredelsesgebyr for forsettlige eller uaktsomme overtredelser. Overtredelsesgebyret for første ledd bokstav a og b skal ikke utgjøre mer enn 15 ganger rettsgebyret og for bokstav c ikke mer enn 100 ganger rettsgebyret, jf. rettsgebyrloven § 1 annet ledd. Et overtredelsesgebyr kan helt eller delvis ettergis dersom det blir gjort sannsynlig at manglende etterlevelse skyldes forhold utenfor overtrederens kontroll eller dersom særlige rimelighetsgrunner tilsier det. Endelig vedtak om overtredelsesgebyr er tvangsgrunnlag for utlegg. Overtredelsesgebyret tilfaller statskassen. Anonymkode: 245d9...636 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #13 Del Skrevet 10. november 2021 Gjenferdet skrev (3 minutter siden): Man kan ikke havne i fengsel, i alle fall. Bot er like mye straff som fengsel, selv om de ikke er like inngripende. Er noe avkriminalisert kan man ikke få straff. Både fengsel og bot er straff. Anonymkode: 2fcc6...d79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym35 Skrevet 10. november 2021 Forfatter #14 Del Skrevet 10. november 2021 Hvor stor bot får man? Er snakk om 1 år.. Bør jeg være ærlig å bare si ifra? Tenker kanskje jeg ringer dem i morgen og bare forteller alt og håper på forståelse og ingen bot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #15 Del Skrevet 10. november 2021 Ei venninne ventet to år med å melde flytting fra ex'en (skillsmissen var fullført tidligere). De har også felles barn som bor litt hos begge. Hun hørte aldri noe fra Skatteetaten/staten etterpå, er vel ca fire år siden nå. Jeg tror ikke dette er noe de bryr seg så mye om for de fleste, sålenge det ikke forskjellen i hva du ville betalt i skatt er veldig stor, altså bare for de som tjener/eier veldig mye. Anonymkode: c78fe...e29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 10. november 2021 #16 Del Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bot er like mye straff som fengsel, selv om de ikke er like inngripende. Er noe avkriminalisert kan man ikke få straff. Både fengsel og bot er straff. Anonymkode: 2fcc6...d79 Jeg blir litt opprørt. Ikke av deg, men av folkeregisteret. De setter mange, mange mennesker i fare. Etter 2017 er adresse regnet som offentlig informasjon. Det er ikke under taushetsplikt. Hvis noen ringer inn og ber om å få utsendt adresse, så får de den. Det finnes mennesker som er trusselutsatte, men som ikke får innvilget sperret adresse kode 6 og 7. Hva mener folkeregisteret at de skal gjøre? Melde flytting, og så sette seg selv i fare? Jeg har full forståelse for at folk ikke melder flytting i slike tilfeller ettersom verken politiet eller folkeregisteret beskytter disse personene. Ikke at det var tema her, men at det ikke gir fengselsstraff å ikke melde flytting skulle bare mangle. Når de ikke engang kan holde adresse taushetsbelagt så får de bare ha det så godt, helt ærlig! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #17 Del Skrevet 10. november 2021 Anonym35 skrev (4 minutter siden): Hvor stor bot får man? Er snakk om 1 år.. Bør jeg være ærlig å bare si ifra? Tenker kanskje jeg ringer dem i morgen og bare forteller alt og håper på forståelse og ingen bot. Man kan bli ilagt overtredelsesgebyr på max 15 ganger rettsgebyret. Rettsgebyret er fra 1. januar 2021 på 1 199 kroner. Men det står at registermyndigheten kan, ikke skal, ilegge gebyr (se paragrafen sitert lenger opp). Anonymkode: 245d9...636 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #18 Del Skrevet 10. november 2021 Gjenferdet skrev (1 minutt siden): Jeg blir litt opprørt. Ikke av deg, men av folkeregisteret. De setter mange, mange mennesker i fare. Etter 2017 er adresse regnet som offentlig informasjon. Det er ikke under taushetsplikt. Hvis noen ringer inn og ber om å få utsendt adresse, så får de den. Det finnes mennesker som er trusselutsatte, men som ikke får innvilget sperret adresse kode 6 og 7. Hva mener folkeregisteret at de skal gjøre? Melde flytting, og så sette seg selv i fare? Jeg har full forståelse for at folk ikke melder flytting i slike tilfeller ettersom verken politiet eller folkeregisteret beskytter disse personene. Ikke at det var tema her, men at det ikke gir fengselsstraff å ikke melde flytting skulle bare mangle. Når de ikke engang kan holde adresse taushetsbelagt så får de bare ha det så godt, helt ærlig! Hvem som helst får ikke utlevert adresse nei. Folkeregisterloven kapittel 10. Anonymkode: 245d9...636 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 10. november 2021 #19 Del Skrevet 10. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 10.11.2021 den 22.19): Hvem som helst får ikke utlevert adresse nei. Folkeregisterloven kapittel 10. Anonymkode: 245d9...636 Jo, hvis de sender søknad og har navn, fødselsdato og fødselsnummer.. Endret 4. oktober 2022 av Tvillingsjel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #20 Del Skrevet 10. november 2021 Gjenferdet skrev (1 minutt siden): Jo, hvis de sender søknad og har navn, fødselsdato og fødselsnummer.. jeg har snakket med folkeregistrert selv som har bekreftet dette! Så jeg skjønner veldig godt de som ikke melder hvis de har en god grunn. Det er ikke det som står i loven. Anonymkode: 245d9...636 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå