Gå til innhold

Dere som har lavt skattetrekk gjennom året?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan tør dere det? Kan man ikke bli tatt for det? Jeg har gjort det et år, det gikk bra fikk bare baksmell, hadde det så lavt som mulig, men jeg gjør det ikke igjen så mye, men mulig jeg må gjøre det noen måneder, fra Januar til Mai og setter det opp igjen i Juni. Vil de reagere på det? Skattekortet skal vel være korrekt? Hvordan tør dere?

Anonymkode: 3e6b4...f82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får bare en smell. 

Jeg var selvstendig næringsdrivende og satt ned forskuddsskatten pga ujevn inntjening. Satt av tilsvarende beløp  selv og betalte kjempesmellen på høsten.

Anonymkode: ff812...7e0

• Liker 6
Skrevet

Man blir ikke tatt for å ha lavt skattetrekk.

Anonymkode: 45581...1a4

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man blir ikke tatt for å ha lavt skattetrekk.

Så de reagerer ikke på at man setter ned inntekten til laveste man kan og betaler foreksempel 5 prosent skatt? De setter ikke opp trekket igjen om de oppdager det? Har funnet ut at jeg må gjøre dette de 5 første månedene neste år på grunn av noe greier og sette det opp igjen til høsten. Har råd til restskatten året etter. 

Skrevet

Så hvis man velger selv å ha laveste skattetrekk på 5 prosent og betaler smellen selv så reagerer ikke skatteetaten og gjør ikke noe med det?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Så de reagerer ikke på at man setter ned inntekten til laveste man kan og betaler foreksempel 5 prosent skatt? De setter ikke opp trekket igjen om de oppdager det? Har funnet ut at jeg må gjøre dette de 5 første månedene neste år på grunn av noe greier og sette det opp igjen til høsten. Har råd til restskatten året etter. 

jordbær86 skrev (16 minutter siden):

Så hvis man velger selv å ha laveste skattetrekk på 5 prosent og betaler smellen selv så reagerer ikke skatteetaten og gjør ikke noe med det?

Nei, skatteetaten gjør ikke noe om man har skattetrekk på 5 % når man betaler restskatten sin.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, skatteetaten gjør ikke noe om man har skattetrekk på 5 % når man betaler restskatten sin.

Ok. Så bra. Bare leste noe med Halvor Kvadsheim i VG på nettet at det skulle være korrekt og de ville reagere og korrigere det over tid om folk gjorde sånn.  Men det er kanskje i spesielle tilfeller? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok. Så bra. Bare leste noe med Halvor Kvadsheim i VG på nettet at det skulle være korrekt og de ville reagere og korrigere det over tid om folk gjorde sånn.  Men det er kanskje i spesielle tilfeller? 

Det må være i tilfelle der noen har hatt mye restskatt som ikke har blitt betalt flere år på rad. Mulig at de ikke får endret skattekortet ned heller.

Men skatteetaten har ikke tid til å endre skattekort på alle som har feil skattetrekk.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det må være i tilfelle der noen har hatt mye restskatt som ikke har blitt betalt flere år på rad. Mulig at de ikke får endret skattekortet ned heller.

Men skatteetaten har ikke tid til å endre skattekort på alle som har feil skattetrekk.

Så da kan jeg trygt gjøre det så lenge jeg setter av pengene til restskatten og betaler dette ved forfall? Fant ut at jeg sparer litt på det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så da kan jeg trygt gjøre det så lenge jeg setter av pengene til restskatten og betaler dette ved forfall? Fant ut at jeg sparer litt på det.

Ja.

• Liker 1
Skrevet

Flere som gjør dette?

Skrevet

Ja.

Supert 👍

Skrevet

Jeg setter skattekortet lavt, men ikke så lavt som 5%. Jeg ønsker å oppgi noe i nærheten av det jeg forventer å tjene/eie, og får aldri satsen så lav uten å oppgi bortinatta tall. Når man legger inn opplysningene får man gjerne litt for høy skattesats om man legger riktige tall. Antar det er fordi det lønner seg for myndighetene å holde på skattepengene våre lengst mulig. 

Anonymkode: 43668...d7d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan tør dere det? Kan man ikke bli tatt for det? Jeg har gjort det et år, det gikk bra fikk bare baksmell, hadde det så lavt som mulig, men jeg gjør det ikke igjen så mye, men mulig jeg må gjøre det noen måneder, fra Januar til Mai og setter det opp igjen i Juni. Vil de reagere på det? Skattekortet skal vel være korrekt? Hvordan tør dere?

Jeg får alltid skattesmell i klassen 500k-1m men dette er investert iløpet av året og blir alltid betalt innen fristen. Dette gjør at jeg oppnår en grei fordel kontra å  ha rett trekk 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har hatt restskatt siste 15 år og aldri hatt problemer med det, men så betaler jeg alltid restskatten min før 1’ste mai

• Liker 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Jeg får alltid skattesmell i klassen 500k-1m men dette er investert iløpet av året og blir alltid betalt innen fristen. Dette gjør at jeg oppnår en grei fordel kontra å  ha rett trekk 

Hvor lavt skattetrekk har du da?

Skrevet

Da ga dere meg en ide. Siden jeg sparer på dette skal jeg se hvor mange år jeg kan gjøre det før jeg får eventuelt reaksjon...

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor lavt skattetrekk har du da?

10% men skulle hatt 46,4 og så + en på det jeg må skatte av utbytte og formue.

• Liker 1
Skrevet

Noen som jobber i skatteetaten her?

Skrevet

Noen som jobber i skatteetaten her?

🙋‍♀️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...