Gå til innhold

Midt i en master, jeg trives, men klarer ikke å la være å tenke på annet studiet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp!

I høst startet jeg med master. Dette er et teoretisk studium. I det siste har følelsen av et annet studievalg kommet snikende... Jeg har alltid hatt interesse for sykepleie. Jeg kom også inn på det i høst. Valget var derfor vanskelig. Jeg burde sikkert bare fullføre, første semester er jo over om tre uker. Har du innspill?

Anonymkode: c616a...f22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm. Ikke helt enkelt dette. En master er kjekk å ha, uansett om du ikke får brukt den. For min del hadde nok noe sånt blitt avgjort av min økonomiske situasjon eller rettere sagt ønsket økonomisk situasjon. Om du har "råd" til å studere lenge, kan du jo sikkert bare fullføre. Jobb er du vel garantert med sykepleien, og masteren er kjekk å falle tilbake på hvis du ikke trives med sykepleien likevel. 

Anonymkode: d1a37...66e

• Liker 1
Skrevet

Få deg deltidsjobb på sykehjem :) 

Jeg hadde fullført masteren når jeg var så langt kommet, og hvis livssituasjonen tillater det jobbet mye nattevakter på sykehjem eller omsorgsbolig. Du får relevant erfaring og kan tjene godt. 

Anonymkode: d96cf...625

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ca. et halvt år igjen av masteren, og har også gjennom 5 år tenkt på andre studier, selv om jeg trives. Særlig de siste årene har jeg "drømt" om andre studier. Problemet mitt er at det ikke er noe alternativ å bytte, da de studiene jeg drømmer om er litt for snevre til å føre til noen relevant jobb, og da ganske bortkastet med mindre jeg blir en av de beste innen faget. 

Når du har kommet så langt, så hadde jeg bare fullført, særlig når du også trives. 

Anonymkode: 4da75...23b

Skrevet

Jeg kjenner flere som går medisin, som er seksårig, som har gått 5 år av et masterstudium. Jeg vet at hun ene synes det var kjipt, og at hun ville forsøke å bruke oppgaven hennes fra masteren til noe på medisinstudiet, uten at det gikk. Hun andre fullførte masteroppgaven samtidig som hun gikk medisin. De fleste måper jo og tenker at de gidder, men de er nå fornøyde med valget sitt, og det er mange måter å gjøre det på. 

Uansett er det viktig å se for seg et helt yrkesliv, og ikke bare de neste 5-10 årene. Hvis du ønsker å bli sykepleier så er det ikke noe rart eller teit å starte på denne utdanningen nå, selv om det føles litt håpløst ut når du har brukt så mye tid på det du gjør nå. Men det er aldri forseint å stoppe opp og tenke over om man vil stå ut løpet eller bytte bane. 

Anonymkode: 2eef5...dea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hjelp!

I høst startet jeg med master. Dette er et teoretisk studium. I det siste har følelsen av et annet studievalg kommet snikende... Jeg har alltid hatt interesse for sykepleie. Jeg kom også inn på det i høst. Valget var derfor vanskelig. Jeg burde sikkert bare fullføre, første semester er jo over om tre uker. Har du innspill?

Tenk igjennom hvordan livet ditt blir med de to utdanningene du ser på. Hvilken arbeidshverdag får du? Skiftarbeid, lønn, muligheter i yrket for videreutdanning/karriere, arbeidsmarked osv. Hvordan vil yrket passe inn med familieliv, helse, fritid, muligheter når det kommer til "økonomisk velvære" (ønsker du deg hytte ved sjøen, fancy garderobe, gi barna muligheter til å være med i dyr idrett, eller holder det med lada og får-i-kål til middag?). Hvordan vil helsa di være etter x antall år i yrket? Hvilke verdier har du og hvordan passer de inn i yrket? 

Anonymkode: e6e47...92f

• Liker 1
Skrevet

Når du skriver «i høst startet jeg på master», mener du da siste år av en femårig utdannelse, eller første semester? Siden du skriver at du også kom inn på sykepleie blir jeg i tvil om du mener sistnevnte, altså at du såvidt har begynt på skolen. Dersom det er tilfelle anbefaler jeg deg å fullføre semesteret, men bytte til det du vil mest. Dersom det er 5 og siste året på masteren tenker jeg du burde fullføre. 

Anonymkode: 61eb8...bbc

Skrevet

Det er fjerde året i en master, altså nest siste året. Det er en samfunnsvitenskapelig retning som gir et hav av yrker.. Dette er også grunnen til at jeg valgte studiet. Vil ikke binde meg til en arbeidsplass og har lyst til å være ettertraktet på arbeidsmarkedet, derfor kan jeg også tenke meg sykepleien. Som flere skriver, det lureste er nok å holde ut siden jeg har kommet langt. Skal jeg da starte nytt studium etter det? Ts

Skrevet

Fullfør masteren og begynn heller på sykepleien etter fullført master. 

Anonymkode: d5d7f...a6b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er fjerde året i en master, altså nest siste året. Det er en samfunnsvitenskapelig retning som gir et hav av yrker.. Dette er også grunnen til at jeg valgte studiet. Vil ikke binde meg til en arbeidsplass og har lyst til å være ettertraktet på arbeidsmarkedet, derfor kan jeg også tenke meg sykepleien. Som flere skriver, det lureste er nok å holde ut siden jeg har kommet langt. Skal jeg da starte nytt studium etter det? Ts

Hvorfor skal du fortsette om du egentlig ikke vil det? Ta permisjon et år, begynn på sykepleien og se om du liker det. Ta vakter på sykehjem i mellomtiden for å få erfaring.

Du bruker av årene du kan få studielån om du fullfører en master du ikke kommer til å bruke. Disse pengene skal også tilbakebetales. Hvor høyt lån du har påvirker også hva du kan få i boliglån senere, hvis dette er noe du tenker på. 

Hvis du skal fullføre masteren først, så vil det ta deg 5 år å bli sykepleier. Fullfør første året på master, jobb ekstravakter på sykehjem. Søk sykepleie til våren, og søk samtidig permisjon fra masteren hvis du kommer inn på sykepleie. Slik holder du alle muligheter åpne. Og en jobb på sykehjem vil hjelpe deg til å se om sykepleier er noe du finner mer attraktivt enn det du kan bli med master. 

Anonymkode: e6e47...92f

Skrevet

Går jo også an å starte på sykepleien deltid siste året på masteren din om du har kapasitet. Da har du fortsatt tre år igjen på sykepleien etter fullført master, men med mindre studietimer så det er mulig å få seg deltidsjobb en annen plass :) 

Anonymkode: 1fc9c...464

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fullfør masteren og begynn heller på sykepleien etter fullført master. 

Anonymkode: d5d7f...a6b

Enig. Og i mellomtiden kan du få deg deltidsjobb på sykehjem eller i hjemmesykepleien. Det er verdifull erfaring uansett, og du vil også se bedre om sykepleien faktisk er noe for deg. 
Dessuten er jeg helt enig med hen over her som skrev at du MÅ tenke på ting som lønn, arbeidsmarked og turnusjobbing. For begge retningene. 

Anonymkode: 4b219...f33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...