AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #1 Skrevet 10. november 2021 Noen her som har fått delt opp restskatt? Får en litt stor restskatt neste år, har korrigert skattekortet da jeg oppdaget det nå, men blir fortsatt litt. Betaler en del i Juni men må del opp resten. Får man delt opp eller er de strenge på dette? Noen som har fått delt opp? Anonymkode: 4997b...6f8
Silla123 Skrevet 10. november 2021 #2 Skrevet 10. november 2021 Vi fikk delt opp men det var på et enkeltmannsforetak, så det ble en litt voldsom sum. Fikk delt den i 3. Søker om det gjennom skjema på skatteetaten eller Altinn
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #3 Skrevet 10. november 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Noen her som har fått delt opp restskatt? Får en litt stor restskatt neste år, har korrigert skattekortet da jeg oppdaget det nå, men blir fortsatt litt. Betaler en del i Juni men må del opp resten. Får man delt opp eller er de strenge på dette? Noen som har fått delt opp? Anonymkode: 4997b...6f8 Det begynner å bli en del år siden (midt på 2000-tallet), men jeg fikk delt opp uten problemer. Det var dog en del rente på det, så jeg ville også undersøkt muligheter for å låne i bank eller av andre. Anonymkode: bacf9...87d
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #4 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det begynner å bli en del år siden (midt på 2000-tallet), men jeg fikk delt opp uten problemer. Det var dog en del rente på det, så jeg ville også undersøkt muligheter for å låne i bank eller av andre. Anonymkode: bacf9...87d Hvor mange avdrag fikk du delt opp? Anonymkode: 4997b...6f8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #5 Skrevet 10. november 2021 Just now, AnonymBruker said: Hvor mange avdrag fikk du delt opp? Anonymkode: 4997b...6f8 Jeg ble spurt om hvor mye jeg kunne tenke meg å betale, og valgte en lav sum i måneden, tror jeg foreslo 800 kr. eller noe slikt (gjelden var på over 20k). Det var ikke noe problem. Kom meg ovenpå økonomisk og fikk løst ut alt etter et års tid. Anonymkode: bacf9...87d
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #6 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ble spurt om hvor mye jeg kunne tenke meg å betale, og valgte en lav sum i måneden, tror jeg foreslo 800 kr. eller noe slikt (gjelden var på over 20k). Det var ikke noe problem. Kom meg ovenpå økonomisk og fikk løst ut alt etter et års tid. Anonymkode: bacf9...87d Så bra 😊 Anonymkode: 4997b...6f8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #7 Skrevet 10. november 2021 https://www.skatteetaten.no/betalingsvansker/betalingsavtale/ Anonymkode: 3bff3...530
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #8 Skrevet 10. november 2021 I stedet for å vente på restskatten og be om betalingsavtale da, kan du heller lage deg en betalingsordning selv allerede nå. I linken under kan du generere et kidnr for å betale tilleggsforskudd for 2021. Da kan du betale inn ønsket beløp så mange ganger du vil frem til 31. mai. Det som ikke er betalt per 31. mai blir restskatt som forfaller tidligst i august/september neste år. Du unngår også renter på det som betales innen 31. mai. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skatteoppgjor/restskatt/kid-for-tilleggsforskudd-og-forskuddsskatt/ Anonymkode: 47637...dfb 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #9 Skrevet 10. november 2021 Fikk 40tusen i restskatt i år. Fikk to avdrag... venter på at den skal gå til lønnstrekk 😆 Anonymkode: a59c0...7d4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #10 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Fikk 40tusen i restskatt i år. Fikk to avdrag... venter på at den skal gå til lønnstrekk 😆 Anonymkode: a59c0...7d4 Da sliter jeg, selv om det ikke er så mye. Anonymkode: 4997b...6f8
dyptvann Skrevet 10. november 2021 #11 Skrevet 10. november 2021 Betalingsavtaler med skatteetaten er hjemlet i skattebetalingsloven 15-2 som lister opp noen objektive krav. Du må fremsette et tilbud som er det beste du kan fremsette og tilbudet må være bedre enn fortsatt innkreving. (nytter ikke å tilby 500 kr i måneden hvis lønnstrekk kan gi etaten f.eks 5000 nok. Nå er det en stund siden jeg jobbet med det, men syns å huske at det som hovedregel ikke innvilges bet.avt med varighet på mer enn ett år.
Nevian Skrevet 10. november 2021 #12 Skrevet 10. november 2021 To år på rad har de delt opp min restskatt i to avdrag automatisk, så det er tydeligvis en slags grense hvor det skjer av seg selv. Hvor medgjørlige de er på å dele det opp ytterligere aner jeg ingenting om.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #13 Skrevet 10. november 2021 Nevian skrev (1 minutt siden): To år på rad har de delt opp min restskatt i to avdrag automatisk, så det er tydeligvis en slags grense hvor det skjer av seg selv. Hvor medgjørlige de er på å dele det opp ytterligere aner jeg ingenting om. Kan jo risikere å bli kastet ut fra leiligheten foreksempel da, for kan man ikke betale husleie fordi de pengene går til lønnstrekk blir man vel kastet ut? Er det jeg er litt redd for... Anonymkode: 4997b...6f8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #14 Skrevet 10. november 2021 dyptvann skrev (35 minutter siden): Betalingsavtaler med skatteetaten er hjemlet i skattebetalingsloven 15-2 som lister opp noen objektive krav. Du må fremsette et tilbud som er det beste du kan fremsette og tilbudet må være bedre enn fortsatt innkreving. (nytter ikke å tilby 500 kr i måneden hvis lønnstrekk kan gi etaten f.eks 5000 nok. Nå er det en stund siden jeg jobbet med det, men syns å huske at det som hovedregel ikke innvilges bet.avt med varighet på mer enn ett år. Ja, og nettopp derfor er det mye smartere å begynne å betale tilleggsforskudd allerede nå i steder for å vente for så å be om betalingsavtale når restskatten kommer neste år. Man har jo over et halvt år å hente seg inn på om man allerede nå vet at man får restskatt til sommeren. Anonymkode: 47637...dfb
dyptvann Skrevet 11. november 2021 #15 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, og nettopp derfor er det mye smartere å begynne å betale tilleggsforskudd allerede nå i steder for å vente for så å be om betalingsavtale når restskatten kommer neste år. Man har jo over et halvt år å hente seg inn på om man allerede nå vet at man får restskatt til sommeren. Anonymkode: 47637...dfb Jeg kommenterte ikke det i innlegget mitt, men jeg er helt enig med deg! Det er en smart løsning å gjøre det på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå