Gå til innhold

Har sosialkontoret gått ut på dato?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om sosialkontoret har gått ut på dato? Kanskje på tide å behandle mennesker med mer respekt? 

Hører historier om mennesker i vanskelige økonomiske situasjoner som må selge huset sitt eller må bruke BSU-pengene sine eller sparepengene sine før de får hjelp. 

Jeg mener at man må hjelpe alle mennesker på bena så de kan klare seg selv. 

Anonymkode: 3ba74...2cc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart sosialkontoret har gått ut på dato, det er NAV nå...

• Liker 5
Skrevet
Teatrica skrev (Akkurat nå):

Klart sosialkontoret har gått ut på dato, det er NAV nå...

Ja, men det heter jo fortsatt sosialkontoret? Og er under nav? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Lurer på om sosialkontoret har gått ut på dato? Kanskje på tide å behandle mennesker med mer respekt? 

Hører historier om mennesker i vanskelige økonomiske situasjoner som må selge huset sitt eller må bruke BSU-pengene sine eller sparepengene sine før de får hjelp. 

Sosialstønad er siste utvei. Selvfølgelig skal man ikke få penger når man sitter med midler på konto eller har andre muligheter, og da særlig ikke over tid. Man kan få hjelp i enkeltsituasjoner til tross for at man eier bolig ol.

Men om man har penger på sparekonto, så får man da virkelig bruke opp dem først, før man tar av fellesskapet.

Vi har ordninger som dekker det meste, som AAP, dagpenger, sykepenger med mer. Har man kommet i en situasjon hvor sosialen er det eneste mulige, så må man selvfølgelig bruke opp sparepengene først.

Det handler om respekt for samfunnet og skattebetalerne.

Anonymkode: 1c618...204

• Liker 8
Skrevet
Teatrica skrev (Akkurat nå):

Nei.

Er det viktigste å få rett, eller diskutere Ts sitt innlegg? 

Anonymkode: 56c25...bd9

Skrevet

Husker gode gamle Aetat og sosial- og trygde-kontoret. Det var tider det! Hadde problem med økonomien for mange år siden. Bare troppet opp på sosialkontoret med kontoutskrifter på at jeg ikke eide nåla i veggen. De ga meg penger til husleie et par dager etterpå. Det skjer ikke i dag. 

Anonymkode: 74a49...77d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å få rett selvfølgelig, jeg liker ikke uvitende mennesker 🤣

• Liker 5
Gjest Jaconandersen
Skrevet

Tipper de begynner å behandle deg som et menneske, når du begynner å behandle dem bedre, opp fra en plante, til et dyr. Da er nok de såpass fornøyd at de går opp fra nokså god behandling, til god behandling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husker gode gamle Aetat og sosial- og trygde-kontoret. Det var tider det! Hadde problem med økonomien for mange år siden. Bare troppet opp på sosialkontoret med kontoutskrifter på at jeg ikke eide nåla i veggen. De ga meg penger til husleie et par dager etterpå. Det skjer ikke i dag. 

Huff. Husker aetat. Hver gang jeg gikk forbi der fikk jeg frysninger. Syns så synd på de som måtte gå inn den døra. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det heter NAV sosialtjeneste. 
Selvfølgelig skal alt annet være forsøkt før det innvilges økonomisk stønad (sosialhjelp). All den tid det er en passiv ytelse og vårt aller siste sikkerhetsnett i vår generøse velferdsstat så skal alt annet være forsøkt før det innvilges. Det skulle bare mangle, en skal ikke sitte på en formue og motta sosialhjelp. Kun i svært få tilfeller kan de avvike fra kravet, da etter paragraf 19; stønad i særlige tilfeller. Selv da er det strengt, og det må det være, alle midler skal normalt være realisert før en kan få stønad. Særlige tilfeller kan omfatte svært korte perioder der konsekvensene av å realisere formuesverdier vil være mer inngripende for bruker enn hva nytten er. Et eksempel kan være at du er mellom to jobber og uforskyldt har kommet i en knipe, og ved å innfri sosialhjelp for1-2 mnd vil du komme deg på fote igjen. Da får du gjerne utbetaling etter korttidsnorm som er en lavere sats. Er du under 30 er det også krav om aktivitet for å motta ytelsen. 

Anonymkode: 0b5b8...b26

• Liker 3
Skrevet

Men for å svare på spørsmålet da - selvfølgelig skal ikke folk som har verdier ha sosialstønad, har du sparepenger kan du bruke dem. Det er ikke å behandle folk umenneskelig. 

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan jo ikke diskutere TS sitt innlegg når det er på feil grunnlag?

Anonymkode: 5df5d...0f3

• Liker 1
Skrevet
Teatrica skrev (11 minutter siden):

Men for å svare på spørsmålet da - selvfølgelig skal ikke folk som har verdier ha sosialstønad, har du sparepenger kan du bruke dem. Det er ikke å behandle folk umenneskelig. 

Jeg tenkte på å hjelpe folk på bena så de ikke må selge hjemmet sitt eller at de ikke må åpne BSU-kontoen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenkte på å hjelpe folk på bena så de ikke må selge hjemmet sitt eller at de ikke må åpne BSU-kontoen. 

Ja, men da har du vel en bolig du ikke har råd til da, eller litt mindre på BSU-konto. Mange har ikke engang eget hus eller sparekonto, men de klarer seg da selv likevel? Du kan ikke ha en masse midler, og så gå å be Staten om mer midler fordi du selv har for lite...

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det kommer nok an på hvilken kommune du bor i. Søknader som kom inn i min kommune skulle behandles samme dag, med utbetaling neste dag om det ble for sent den dagen.

Men så kom kommunesammenslåingen og de som har tatt over min jobb har mye lenger behandlingstid. Jeg måtte legge fra meg alt jeg holdt på med når det en sjelden gang kom en søknad, mens nå jobber saksbehandlerne kun med sosialsøknader, og alt haster.

Anonymkode: 3796c...891

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Dersom behovet for sosialhjelp er en kortere periode/forbigående er det nok ikke så vanlig å kreve salg av bolig eller innløsing av BSU. (Dersom en allerede eier bolig kan godt hende at det å beholde BSU ikke anses å være så viktig)

Kan være ulikheter mellom kommuner, men jeg tror det også kan være snakk om ulik praksis internt hos saksbehandlere.

Viktig å bruke klagemuligheten dersom man har fått et vedtak man er uenig i.

Hilsen NAV-ansatt

Anonymkode: 57138...6b1

Skrevet

Har du penger på bok, kan du heller bruke dem først, fordi da har du ikke behov for sosialhjelp heller.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...