Gå til innhold

Hva ville du gjort her? Samboeren min og dårlig økonomi.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor sammen med ei dame jeg virkelig elsker. Solgte huset mitt for ca. ett år siden og flyttet inn hos henne. Vi skal bo der frem til vi finner noe nytt. 
Hun betaler alt av utgifter på huset, lån/renter, kommunale avgifter, strøm, Netflix, Spotify, nettavis osv. Jeg betaler henne 6000,- i mnd. + det meste av mat (men, jeg spiser tre ganger så mye som henne)
Saken er den at hun har en jobb hun elsker, men tjener veldig dårlig. Så da alt er betalt, har hun lite igjen. 
Jeg tjener svært bra og siden jeg flyttet inn hos henne og har omtrent ingen utgifter, har jeg kunne spart opp over 100.000 på konto i tillegg til at jeg har nesten 2 mill. i ek etter at jeg solgte til veldig bra pris. 
Hun unner seg absolutt ingenting, jeg kjøper det jeg vil.  Økonomien mellom oss er veldig skjev, det ser jeg. 
Jeg har betalt for litt korte turer for oss. 

Vet hun bl.a har lyst på nye klær, jeg kjøpte en genser til henne under press fra meg.  

Bør jeg gi henne mer? Det er ikke aktuelt å kjøpe meg inn, da vi er på husjakt. 

Anonymkode: dba81...5b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere bør absolutt fordele det bedre. 

Anonymkode: 1ce07...d4d

• Liker 42
Skrevet

Det kommer an på mange ting. Viktigst er hva du og hun selv ønsker.

Vi har fellesøkonomi. Det føles rettferdig hos oss.

Anonymkode: f13f3...ce9

• Liker 7
Skrevet

Skriv en skikkelig samboerkontrakt med avtale om eventuelt tilbakebetaling viss det skulle bli slutt mellom dere. Da kan hun få bedre samvittighet når hun tar imot dine penger.

Anonymkode: 504d4...aca

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skriv en skikkelig samboerkontrakt med avtale om eventuelt tilbakebetaling viss det skulle bli slutt mellom dere. Da kan hun få bedre samvittighet når hun tar imot dine penger.

Skal jeg gi henne et høyere beløp hver mnd? Det jeg betaler er jo for å bo her. Jeg kan jo ikke kreve det tilbake. 

• Liker 8
Skrevet

Dere burde prate mer sammen om økonomi. Greit at de totale kostnadene ved bolig har økt noe etter at du flyttet inn (2 personer bruker mer strøm enn 1 o.l), men gitt at hun bodde alene og dekket alt før, henger det ikke på greip at hun har igjen nesten null etter faste kostnader siden du betaler 6.000

Er det et pengesluk hos henne noe sted?

Dessuten bør dere snakke om ny bolig skal være etter hennes økonomi eller din, og vurdere fremtidens fordeling ut fra det. For meg er det viktig og ikke «bo meg i hjel», men ha igjen passe mye etter at alt det faste er betaltt. 

• Liker 19
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor dere bor, men du hadde fått en veldig kjip hybel for 6000,- inkludert alt det du nevner her på det sentrale østlandet i hvert fall..., hvorfor betaler du så lite???

Anonymkode: 7511d...8c9

• Liker 40
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kommer an på mange ting. Viktigst er hva du og hun selv ønsker.

Vi har fellesøkonomi. Det føles rettferdig hos oss.

Anonymkode: f13f3...ce9

Vi ønsker jo å leve sammen, men har separat økonomi. 
Hun sliter veldig med dette med økonomien, mens jeg kan spare 12-15 k. hver mnd. 
Et eksempel er at jeg hadde nesten 30 k. igjen en mnd., mens hun hadde 7k. 
En kveld hun var skikkelig frustrert så sa hun til meg at jeg skjønte ingenting, siden jeg ikke ante hvordan det var å ha så lite igjen, men da ble jeg ganske sur faktisk. Sa jeg prøvde å støtte henne, men hun sa bare at jeg skjønte ingenting av det. 

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor dere bor, men du hadde fått en veldig kjip hybel for 6000,- inkludert alt det du nevner her på det sentrale østlandet i hvert fall..., hvorfor betaler du så lite???

Jeg syntes det er ganske mye faktisk. Ja, jeg har en god ek. og kan spare en del hver mnd., men jeg eier ikke noe hus. 
Vi bor i en av Norges største byer. 

Skrevet

Hvor stor er boligen og hva koster det å feks leie denne typen bolig? Hvis denne type bolig pleier å koste 15000 kr i mnd bør du betale 7500. Hva skal de 6000 kr gå til? 

Hva med strøm, netflix, spotify og kommunale avgifter,nettaviser, internett og tv? Dette er vel ting du også har tilgang på og benytter? Da bør du betale 50 av dette, men kanskje litt mindre på mat?

Anonymkode: 40b4b...14d

• Liker 26
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg bor sammen med ei dame jeg virkelig elsker. Solgte huset mitt for ca. ett år siden og flyttet inn hos henne. Vi skal bo der frem til vi finner noe nytt. 
Hun betaler alt av utgifter på huset, lån/renter, kommunale avgifter, strøm, Netflix, Spotify, nettavis osv. Jeg betaler henne 6000,- i mnd. + det meste av mat (men, jeg spiser tre ganger så mye som henne)
Saken er den at hun har en jobb hun elsker, men tjener veldig dårlig. Så da alt er betalt, har hun lite igjen. 
Jeg tjener svært bra og siden jeg flyttet inn hos henne og har omtrent ingen utgifter, har jeg kunne spart opp over 100.000 på konto i tillegg til at jeg har nesten 2 mill. i ek etter at jeg solgte til veldig bra pris. 
Hun unner seg absolutt ingenting, jeg kjøper det jeg vil.  Økonomien mellom oss er veldig skjev, det ser jeg. 
Jeg har betalt for litt korte turer for oss. 

Vet hun bl.a har lyst på nye klær, jeg kjøpte en genser til henne under press fra meg.  

Bør jeg gi henne mer? Det er ikke aktuelt å kjøpe meg inn, da vi er på husjakt. 

Hadde dette vært situasjon til samboer og meg, vet jeg at han ville kjøpt en del til meg. Vi begge elsker å kjøpe til hverandre. Vi setter veldig pris på hverandre, og liker å vise det på den måten m.m . 

Og siden det da er så skjevt fordelt ville han/jeg enten kjøpt mer sånne ting til en.

Endret av Rosatoast
  • Liker 7
Skrevet

Jeg syntes det er ganske mye faktisk. Ja, jeg har en god ek. og kan spare en del hver mnd., men jeg eier ikke noe hus. 
Vi bor i en av Norges største byer. 

6000,- ganske mye.....? Se på leiemarkedet hva du får...

• Liker 39
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun sliter veldig med dette med økonomien, mens jeg kan spare 12-15 k. hver mnd. 
En kveld hun var skikkelig frustrert så sa hun til meg at jeg skjønte ingenting, siden jeg ikke ante hvordan det var å ha så lite igjen, men da ble jeg ganske sur faktisk. Sa jeg prøvde å støtte henne, men hun sa bare at jeg skjønte ingenting av det. 

Du er jo tydeligvis ikke så støttende så skjønner hun blir sur. Enten betaler du HUN mer for å bo, eller så shopper du det hun vil ha som hun ikke kan ta seg råd til.

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor stor er boligen og hva koster det å feks leie denne typen bolig? Hvis denne type bolig pleier å koste 15000 kr i mnd bør du betale 7500. Hva skal de 6000 kr gå til? 

Hva med strøm, netflix, spotify og kommunale avgifter,nettaviser, internett og tv? Dette er vel ting du også har tilgang på og benytter? Da bør du betale 50 av dette, men kanskje litt mindre på mat?

De 6000,- går til henne som «leie». 
Ja, jeg benytter med av hennes Nettflix, Spotify, tv, nett. 
Ville nok kostet 15000 å leie en plass som dette. Det er ikke så stort, men det er i byens dyreste strøk. Hun ønsker ikke å flytte herfra, da det er her hun er vokst opp og har familie og venner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så stress det hele virker-. 

Jeg har tjent mer enn mannen min og da betaler jeg mer av regningene, mens han bygget opp firmaet. Nå tjener han mer enn meg, og da er det han som tar mer. Det er ikke et stort tema sånn bortsett fra at vi har nok til å leve og hele tiden bygger oss opp økonomisk. Samtidig som vi faktisk lever og har det greit. 

Hvorfor nyter dere ikke livet heller enn å stå og telle småpenger?  Himmel og hav..

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man skal ikke ha tilbakebetalimg hvis det blir slutt, er man investert og bor sammen skal man betale likt. Ts og samboer eier ikke sammen, så ingen der skal ha noe tilbake hvis det blir slutt. 

• Liker 18
Skrevet
Rosatoast skrev (1 minutt siden):

Du er jo tydeligvis ikke så støttende så skjønner hun blir sur. Enten betaler du HUN mer for å bo, eller så shopper du det hun vil ha som hun ikke kan ta seg råd til.

Jeg kjøper blomster innimellom, kjøpt en julekalender jeg vet hun ønsket seg, men ikke tok seg råd til og er vi ute og spiser så betaler jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor i alle dager betaler kun hun på disse tingene du også benytter?!

Du snylter av en dame som tjener mindre enn deg.

Det går inn i de 6000,- jeg gir henne hver mnd. 

Skrevet
Mooza skrev (2 minutter siden):

Så stress det hele virker-. 

Jeg har tjent mer enn mannen min og da betaler jeg mer av regningene, mens han bygget opp firmaet. Nå tjener han mer enn meg, og da er det han som tar mer. Det er ikke et stort tema sånn bortsett fra at vi har nok til å leve og hele tiden bygger oss opp økonomisk. Samtidig som vi faktisk lever og har det greit. 

Hvorfor nyter dere ikke livet heller enn å stå og telle småpenger?  Himmel og hav..

Er dere gift? 
Vi er bare samboere. Noe annet hvis en er gift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...