Gå til innhold

Hvilke behandlinger brukes mot kviser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble nylig 40 år, men sliter masse med kviser. Sluttet på p-piller for 1 år siden og etter det så ser jeg ut som et kvisetryne hele tiden nesten. Det er rundt munnen, og aller verst rett før mensen. Vi snakker store gule kviser som tyter ut. Jeg får arr fordi jeg popper dem noe som sikkert ikke er bra. Har gått til hudpleier men de anbefaler bare en masse produkter som ikke funker. 

Jeg renser dag og kveld, bruker dagkrem og nattkrem, og retinol på kvelden. Maske en gang i uka. Prøver å ikke gå med sminke hver dag, og drikker mye vann. 

Er det laserbehandling som funker best mot dette her? Syre? Eller noe annet? Har vært på konsultasjon på Beth's Beauty, de anbefalte Dr. Obagi-kuren men den er jo svindyr. Har ikke testet den enda. 

Anonymkode: 8aaef...53d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan vet du at produktene du får anbefalt ikke funker? Man må bruke de i 2-3 måneder for å se resultat. 

Mest sannsynlig kommer kvisene dine som en direkte konsekvens av feil produkter på huden, noen ingredienser den ikke tåler. 

Prøv Elixir Cosmeceuticals sin Niactil krem og Niactil rens, og gå uten hudsminke en stund 

Anonymkode: 84080...fab

Skrevet

Hudlege…

Jeg har selv gått på isotretinoin. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke kontaktet hudlege tidligere.

Anonymkode: 166e4...e5a

• Liker 2
Skrevet

Hør med legen din om å få tretinoin krem. Det er bortimot 20 ganger sterkere enn retinol. Jeg ville valgt det pga alderen din og den antiage effekten den også har, i tillegg til at den er super mot kviser og grov hud. Og masse billigere enn å kjøpe dyre produkter som ikke funker like bra. 

Vil du gjøre det kjapt så bestill en vurdering på Maja.no og skriv at du ønsker å prøve tretinoin så får du resept I løpet av dagen. Litt dyrere enn å dra til legen, men veldig enkelt. 

Anonymkode: 1e949...030

Skrevet

Kompetansen og behandlingen sitter hos hudlegene. Ville ha fått en henvisning fra fastlege, evt. oppsøkt privat hudlege hvis du ikke ønsker å vente. 

Veldig synd at mange går så lenge med plager når de kunne ha fått hjelp mye tidligere hos lege. 

Anonymkode: eb943...8ad

• Liker 1
Skrevet

Ja, dra til hudlege. Vær ærlig med de, skriv gjerne ned på forhånd litt om historien din med kviser/huden din og spørsmål du evt har. Kviser (eller acne) er ofte relatert til genetiske faktorer, man trenger ofte hjelp og det kan henge sammen med hormonene, livsstil (stress, søvn, etc). Det kan hende du rett og slett ikke kan gjøre noe på egen hånd. Det finnes mange ingredienser som kan hjelpe med kviser (salisylsyre, evt andre syrer som forskjellige AHA, sulfur, benzyol peroxide, og andre), men istedenfor å prøve å løse et såpass komplisert problem på egenhånd og bruke masse penger på produkter, bruk de på time hos hudlegen (søk etter tips på nett på riktig hudlege i ditt område, hvis du er i Oslo så var Dr Mantaka på Oslo City fantastisk hyggelig, men det er så mange flinke der ute!). De kan virkelig hjelpe, skrive ut tretinoin hvis det er riktig valg for deg og gi deg riktig informasjon til din situasjon. Det koster der og da (særlig privat), men du sparer i lengden tror jeg. Jeg skulle ønske jeg hadde gjort det når jeg slet, at noen hadde fortalt meg det. Det er litt unorskt, tror jeg, å gå til hudlege for slikt. Noe som er veldig dumt, for de er virkelig de rette til å hjelpe.

Husk også å bruke solkrem når du er ute i dagslys (hele året), da det både kan hjelpe på acne og fordi huden blir mer sensitiv av retinol.

Anonymkode: 90acd...69b

Skrevet

Jeg gikk på antibiotikakur i 3 mnd, det ble bedre etter det. Gikk også over til koreansk hudpleie og sverger nå til det, Elixir hadde null effekt hos meg.

Anonymkode: a59ab...136

Skrevet

Hudlege! Jeg er på samme alder og fikk skikkelig kviseutbrudd. Bruker fra før av Tretinoin, som ikke hjalp. Fikk resept på lavdose doxycyclin (antibiotika). Ikke blitt bra ennå, men er på rett vei.

Anonymkode: 97dd1...a57

Skrevet

Kommer helt an på kvisene og hudtype. Snakk med en proffesjonell. 

Anonymkode: 09773...707

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...