Callisto83 Skrevet 10. november 2021 #1 Skrevet 10. november 2021 De er visst et så stort problem for helsetjenesten der, at de nå ikke lenger vil få covidhjelp på sykehusene gratis. TheGuardian Hva synes du om dette? Selv synes jeg egentlig det er helt OK. Alle står likt til å velge, og noen valg får konsekvenser. Vil man ikke ta del i dugnaden og gjøre sitt, så kan man sikkert også betale for den hjelpen man ikke tror man trenger, av egen lomme. 20
zemer Skrevet 10. november 2021 #2 Skrevet 10. november 2021 Callisto83 skrev (35 minutter siden): De er visst et så stort problem for helsetjenesten der, at de nå ikke lenger vil få covidhjelp på sykehusene gratis. TheGuardian Hva synes du om dette? Selv synes jeg egentlig det er helt OK. Alle står likt til å velge, og noen valg får konsekvenser. Vil man ikke ta del i dugnaden og gjøre sitt, så kan man sikkert også betale for den hjelpen man ikke tror man trenger, av egen lomme. Ok? Hva med de overvektige? Som røyker? Alkoholikere? Hvor blir det av demokratiet?? Her er det ikke snakk om valg, men om tvang til en såkalt FRIVILLIG vaksine!! 29
Callisto83 Skrevet 10. november 2021 Forfatter #3 Skrevet 10. november 2021 zemer skrev (Akkurat nå): Ok? Hva med de overvektige? Som røyker? Alkoholikere? Hvor blir det av demokratiet?? Her er det ikke snakk om valg, men om tvang til en såkalt FRIVILLIG vaksine!! Nå er vel ikke akkurat røyking, overvekt eller alkoholisme like smittsomt som covid. Når covid pasienter blir for mange, så må også andre tjenester på sykehuset midlertidig stanses pga den sprengte kapasiteten. Det er en betydelig forskjell. Hvorfor vil man ikke gjøre sitt for å støtte de som faktisk jobber med covid syke pasienter? Jeg synes ikke det var spesielt gøy å ta vaksinene jeg heller, men jeg gjør det jo hvis det kan hjelpe samfunnet i denne pandemien. 14
Humle Brumle Skrevet 10. november 2021 #4 Skrevet 10. november 2021 Jeg synes slike holdinger er prinsipielt galt. Man skal behandle alle pasienter likt uansett hva de har gjort! Man skal hjelpe dem enkelt og greit fordi at de er mennesker i behov for helsehjelp. Holdninger, meninger og valg skal IKKE påvirke retten på helsehjelp! Jeg blir faktisk forbanna av slik tankegang. Og jeg er en av de som har vansker med å forstå folk som ikke tar vaksine og blir frustrert over det, men ALDRI skal uvaksinerte miste retten på gratis helsehjelp!😡 17
Akhenaton Skrevet 10. november 2021 #5 Skrevet 10. november 2021 13 minutter siden, zemer said: Ok? Hva med de overvektige? Som røyker? Alkoholikere? Hvor blir det av demokratiet?? Her er det ikke snakk om valg, men om tvang til en såkalt FRIVILLIG vaksine!! Jeg har tilbragt mye tid i Singapore og har masse godt å si om landet, men du trenger ikke vite så mye om styresmaktene der for at dette ikke skal komme som noen overraskelse. Fint sted på mange måter allikevel. Og du trenger i hvert fall ikke bekymre deg for at vi skal få like sprø politikere her i landet med det første. Det kan du være trygg på. Totalt forskjellig kultur og måter å se ting på. 3
zemer Skrevet 10. november 2021 #6 Skrevet 10. november 2021 Callisto83 skrev (58 minutter siden): Nå er vel ikke akkurat røyking, overvekt eller alkoholisme like smittsomt som covid. Når covid pasienter blir for mange, så må også andre tjenester på sykehuset midlertidig stanses pga den sprengte kapasiteten. Det er en betydelig forskjell. Hvorfor vil man ikke gjøre sitt for å støtte de som faktisk jobber med covid syke pasienter? Jeg synes ikke det var spesielt gøy å ta vaksinene jeg heller, men jeg gjør det jo hvis det kan hjelpe samfunnet i denne pandemien. Ikke smittsomt, men det koster samfunnet dyrt. Betaler de selv så burde vi andre fått mindre skatt. Sykehusene stoppet opp sist, operasjonsprogrammet ble tatt ned,men har aldri hatt så rolige dager på jobb. 9
Enda en tulling Skrevet 10. november 2021 #7 Skrevet 10. november 2021 Akhenaton skrev (2 timer siden): Jeg har tilbragt mye tid i Singapore og har masse godt å si om landet, men du trenger ikke vite så mye om styresmaktene der for at dette ikke skal komme som noen overraskelse. Fint sted på mange måter allikevel. Og du trenger i hvert fall ikke bekymre deg for at vi skal få like sprø politikere her i landet med det første. Det kan du være trygg på. Totalt forskjellig kultur og måter å se ting på. Jeg skulle ønske jeg kunne dele din optimisme, men i løet av de siste snart to årene har jeg måttet revurdere alt jeg tidligere har trodd om norske politikere. Nå har man fått langvarig unntakstilstand, hastehøringer, hemmelighold, skremselspropaganda osv som normale politiske virkemidler med bortimot null offentlig debatt. Et vestlig demokratisk land som Australia har blitt en totalitær politistat, og Canada, som kulturelt sett er veldig likt Norge, er i ferd med å gå samme veien. Så nei jeg er slett ikke overbevist om at det ikke vil gjøres ekstreme vedtak her til lands også. Det hjelper jo heller ikke at mange ikke bare godtar, men heier fram slike ting. 13
Valeera Skrevet 10. november 2021 #8 Skrevet 10. november 2021 Helt riktig. Å sammenligne overvektige osv er helt feil. Frivillige uVaksinerte er smittebomber og egoistiske, så at de må betale er helt på sin plass når de får smake karma av å bli syk! 5
Ukjentkjendis Skrevet 10. november 2021 #9 Skrevet 10. november 2021 Callisto83 skrev (4 timer siden): Alle står likt til å velge, og noen valg får konsekvenser. Jeg har et liknende lovsforslag: Alle som kjører bil og havner på en bilulykke, må betale selv! De kunne ha brukt kollektiv, som samfunnets "felles dugnad" i stedet! Kollektivtrafikk er kjent som mye mer effektiv og miljøvennlig, alle mennesker som kjører sine egne biler er egoister! Disse "egoistiske individuelle bilister" utgjør bare en trussel til samfunnet! 13
Callisto83 Skrevet 11. november 2021 Forfatter #10 Skrevet 11. november 2021 Ukjentkjendis skrev (16 minutter siden): Jeg har et liknende lovsforslag: Alle som kjører bil og havner på en bilulykke, må betale selv! De kunne ha brukt kollektiv, som samfunnets "felles dugnad" i stedet! Kollektivtrafikk er kjent som mye mer effektiv og miljøvennlig, alle mennesker som kjører sine egne biler er egoister! Disse "egoistiske individuelle bilister" utgjør bare en trussel til samfunnet! Hvis man ikke har sertifikatet, eller mangler forsikring på bilen, så kan det bli ganske dyrt med en bilulykke.. Dette er jo uansett helt irrelevante eksempler i denne sammenhengen? Grunnen til at de fleste land nå sliter, er ikke røyking, overvekt - eller trafikkulykker. Det er pga en pandemi som startet i slutten av 2019, begynnelsen av 2020. Et ekstremt smittsomt sars virus i omløp, som tar liv og gir mange alvorlige senskader. Det har jo ikke akkurat manglet på forsøk for å få befolkningen til å beskytte seg selv, følge tiltak og møte opp å få en gratis vaksine som mest sannsynlig forhindrer alvorlig sykdomsforløp. Hvis vaksinering kan føre til at vi får en mer normal hverdag, og folk får et mindre alvorlig sykdomsforløp, hvorfor kan man ikke forvente at de som kan, faktisk vaksinerer seg? Det er jo ikke rettferdig at frivillig uvaksinerte skal få i pose og sekk oppe i denne pandemien, når alle andre må ta konsekvensen. Ingen er tjent med at behandlinger blir utsatt, eller at man må gjennomføre nye nedstengninger. Personlig skulle jeg ønske pandemien bare var en drøm, men man må nesten forholde seg til realiteten. 8
Elaine Marley Skrevet 11. november 2021 #11 Skrevet 11. november 2021 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Elaine Marley, mod.
Susan Sto Helit Skrevet 11. november 2021 #12 Skrevet 11. november 2021 zemer skrev (13 timer siden): Ok? Hva med de overvektige? Som røyker? Alkoholikere? Hvor blir det av demokratiet?? Her er det ikke snakk om valg, men om tvang til en såkalt FRIVILLIG vaksine!! I Singapore er ikke akkurat røyking et stort problem. (Det er mer eller mindre forbudt, så det er veldig få som røyker.) Og de håndterer jo alkohol litt på samme måte som Norge også (Det er dyrt pga høye avgifter.) Ikke helt overraskende at Singapore innfører noe sånt, nei. Det er jo et land der bøter og forbud i stor grad brukes for å oppnå ønsket oppførsel i befolkningen. 3
Tuba Skrevet 11. november 2021 #13 Skrevet 11. november 2021 Ukjentkjendis skrev (9 timer siden): Jeg har et liknende lovsforslag: Alle som kjører bil og havner på en bilulykke, må betale selv! De kunne ha brukt kollektiv, som samfunnets "felles dugnad" i stedet! Kollektivtrafikk er kjent som mye mer effektiv og miljøvennlig, alle mennesker som kjører sine egne biler er egoister! Disse "egoistiske individuelle bilister" utgjør bare en trussel til samfunnet! Jeg er selvsagt imot at frivillig uvaksinerte må betale behandling selv, Men denne sammeligningen var faktisk ganske idiotisk. 2
Aliquis Skrevet 11. november 2021 #14 Skrevet 11. november 2021 Flott. Burde innføres i Norge også. 9
Betasuppe Skrevet 11. november 2021 #16 Skrevet 11. november 2021 3 hours ago, Aliquis said: Flott. Burde innføres i Norge også. Ingen dum ide hvis man får fradrag fra skatten det man betaler for helsevesen ! Jeg vil gjerne gå til privat så det hadde passet ypperlig 2
Justlooking Skrevet 11. november 2021 #17 Skrevet 11. november 2021 Tviler på at noe slikt vil skje her for det er presisert fra myndighetene at det er frivillig men anbefalt. Blir det slik så betaler jeg heller selv fremfor å vaksinere meg, for meg er det verdt det uansett. 4
Example Skrevet 11. november 2021 #18 Skrevet 11. november 2021 Jeg støtter ikke dette. Samtidig tror jeg det er ganske effektivt. Dog er ikke Sinapore noen demokratisk vugge, for å si det forsiktig. Dog er det egentlig helt i tråd med tanekegodset mange vaksinemotstandere har. Mye av det kommer fra amerikansk ytre høyre, som ikke akkurat er noe fan av at helsetjenester skal være tilgjengelig og gratis for alle. Man er sin egen lykkes smed. Full frihet til gode og dårlige valg, og de dårlige valgene får konsekvenser. Dessverre ser ikke vaksinemotstandere i Norge denne delen av det. Mange er nok avhengige av statlig støtte for å overleve i utgangspunktet, men vil ikke bidra selv. Full frihet til å velge, og null konsekvenser. Slik kan det ikke være heller. Jeg tenker heller at de uvaksinerte må ta tiltakene de utsetter samfunnet for. 5
Callisto83 Skrevet 11. november 2021 Forfatter #19 Skrevet 11. november 2021 Justlooking skrev (2 timer siden): Tviler på at noe slikt vil skje her for det er presisert fra myndighetene at det er frivillig men anbefalt. Blir det slik så betaler jeg heller selv fremfor å vaksinere meg, for meg er det verdt det uansett. Setter pris på at du kommer med ditt synspunkt. For interessens skyld, hvorfor føler du at det er verdt det uansett? Hva mener du med det? 2
Callisto83 Skrevet 11. november 2021 Forfatter #20 Skrevet 11. november 2021 Example skrev (21 minutter siden): Dessverre ser ikke vaksinemotstandere i Norge denne delen av det. Mange er nok avhengige av statlig støtte for å overleve i utgangspunktet, men vil ikke bidra selv. Full frihet til å velge, og null konsekvenser. Slik kan det ikke være heller. Jeg tenker heller at de uvaksinerte må ta tiltakene de utsetter samfunnet for. Av de jeg vet om, som ikke tar vaksinen frivillig, er det påfallende få av dem som synes tiltakene er fornuftige. En skulle jo nesten tro de var særdeles påpasselige med å bruke munnbind i det offentlige, eller holde avstand, men i stedet er liksom motivasjonen at de IKKE skal gjøre noe "de slemme myndighetene" befaler dem. De vet jo best selv! (En tidligere nabo var veldig sånn. Nå blir det en tom stol rundt julebordet der i år, for uvaksinerte far døde av covid for ikke så lenge siden.) 4
Anbefalte innlegg