AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #1 Skrevet 10. november 2021 Gå på badet og ordne seg selv om morgenen? Jeg har en 4 åring, og jeg begynner å bli gal av å ikke få være på badet alene om morgenen, 60 000 beskjeder «og så må sokkene på, og så må vi pusse tenner». Skjønner at vi er en del år unna, men når kunne dine barn ordne seg selv på badet om morgenen? Anonymkode: 6c18f...8b1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #2 Skrevet 10. november 2021 Han begynte smått ved fireårsalderen, når han var fem og et halvt ordnet han alt selv (minus tannpuss, det gjorde og gjør vi) Anonymkode: 1b7ca...096
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #3 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han begynte smått ved fireårsalderen, når han var fem og et halvt ordnet han alt selv (minus tannpuss, det gjorde og gjør vi) Anonymkode: 1b7ca...096 Som i at du bare vekte han og så gikk han selv på badet og ordnet alt selv, og møtte ferdigstellt til frokost? ts Anonymkode: 6c18f...8b1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #4 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Som i at du bare vekte han og så gikk han selv på badet og ordnet alt selv, og møtte ferdigstellt til frokost? ts Anonymkode: 6c18f...8b1 Man pusser da ikke tennene rett før man spiser! Ikke bare smaker alt av tannkrem da, men man "ødelegger" jo tannpussen ved å putte mat inn i munnen rett etterpå. Tennene er liksom nypusset et minutt. Anonymkode: 89bd4...bc3 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #5 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man pusser da ikke tennene rett før man spiser! Ikke bare smaker alt av tannkrem da, men man "ødelegger" jo tannpussen ved å putte mat inn i munnen rett etterpå. Tennene er liksom nypusset et minutt. Anonymkode: 89bd4...bc3 Var en tannlege som sa til meg at det egentlig ikke spiller noen rolle når en pusser tennene for tannhelsen sin del. Bare en faktisk gjør det. Har også hørt at en ikke skal pusse tenner etter en feks har drukket juice eller annet syrlig. Anonymkode: 1bbdd...7b4 7
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #6 Skrevet 10. november 2021 Fra fire. Men med klare beskjeder. Nå er hun fem og det er fortsatt mas for alt går veldig sakte 😅 Anonymkode: f8827...9f0 1
kankankan Skrevet 10. november 2021 #7 Skrevet 10. november 2021 Min er tre, og kler på seg det som er lagt frem selv. Jeg vasker ham og pusser tenner først.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #8 Skrevet 10. november 2021 Jeg tenker egentlig du har helt urealistiske forventninger her. Barn trenger hjelp om morgenen og kvelden, sånn er det bare. Du får heller stelle han også gjøre deg selv klar? Anonymkode: a517a...71c 6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #9 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Man pusser da ikke tennene rett før man spiser! Ikke bare smaker alt av tannkrem da, men man "ødelegger" jo tannpussen ved å putte mat inn i munnen rett etterpå. Tennene er liksom nypusset et minutt. Anonymkode: 89bd4...bc3 Har hørt at det er best jeg. Spesielt hvis man spiser noe med syre i til frokost, da blir emaljen litt myk og kan skades om man pusser rett etterpå. men hva vet jeg🤷🏼♀️ ts Anonymkode: 6c18f...8b1 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #10 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tenker egentlig du har helt urealistiske forventninger her. Barn trenger hjelp om morgenen og kvelden, sånn er det bare. Du får heller stelle han også gjøre deg selv klar? Anonymkode: a517a...71c Ja, det er jeg jo klar over. Jeg forventer ikke at 4 åringen min skal greie det, spørsmålet mitt er NÅR det er vanlig at de greier det. ts Anonymkode: 6c18f...8b1 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #11 Skrevet 10. november 2021 22 minutter siden, AnonymBruker said: Man pusser da ikke tennene rett før man spiser! Ikke bare smaker alt av tannkrem da, men man "ødelegger" jo tannpussen ved å putte mat inn i munnen rett etterpå. Tennene er liksom nypusset et minutt. Anonymkode: 89bd4...bc3 Det er motsatt, man pusser ikke tennene rett etter man har spist. Det er helt normalt og det er også best for tennene å pusse tennene før mat om morgenen. 😂 Anonymkode: 5b3c0...a0b 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #12 Skrevet 10. november 2021 2- åringen vasker seg og kommer i stua når hun er klar for å kle seg. Jeg finner klær. Hun tar på det hun klarer (sokker, bukse og ev. T-skjorte) og sparer resten til hun kan få hjelp (strømpebukse, genser. Deretter går hun og setter seg ved bordet og smører en skive (jeg setter frem brød og prim, og er der selvsagt hele tiden). Etter frokost pusser vi tenner og pakker sekken sammen. 4. Åringen vasker seg og setter seg foran TV. Jeg pleier å spørre hva hun vil ha på seg av klær. Som oftest ber hun meg om å finne noe selv 🤪 men det hender hun plukker seg et antrekk fra skuffen. Hun kler seg selv mens søsteren og jeg lager mat og spiser. (Hun foretrekker å ta en frukt og spise skivene i barnehagen sammen med avdelingen. ) Jeg gir beskjed når det er 10 min til vi skal gå. Deretter når det er 5 min. Da går hun og starter tannpuss selv, som vi voksne går over. Deretter henter hun matpakken sin og putter den i sekken sin. Alt i alt syns jeg begge ungene er relativt selvstendige. Regner med de klarer seg selv når de begynner på skolen, men jeg kommer nok uansett til å følge dem opp i flere år fremover Anonymkode: c60b2...492 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #13 Skrevet 10. november 2021 Min første var veldig selvstendig. Vasket og kledde på seg selv før han var 4 år. Fikk hjelp med tannpuss selvsagt. Min andre er nå 6 år, og sliter veldig med både hygiene. Påkledning er en kamp på morgenen. Blir tatt en kjapp klutvask og påkledning på stua. Anonymkode: b5bf1...ea5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #14 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gå på badet og ordne seg selv om morgenen? Jeg har en 4 åring, og jeg begynner å bli gal av å ikke få være på badet alene om morgenen, 60 000 beskjeder «og så må sokkene på, og så må vi pusse tenner». Skjønner at vi er en del år unna, men når kunne dine barn ordne seg selv på badet om morgenen? Anonymkode: 6c18f...8b1 Min 4-åring gjorde det. Null problem. Du må bare tydeliggjøre forventningen og slutte å hjelpe… si at det går dobbelt så fort til frokost hvis hun fikser seg mens du fikser deg. De elsker ting som går fort! Mi på 3,5 kler seg selv for lengst. Men klart, hun har sett på storesøster som nå er 5,5. de finner klær og kler på seg mens jeg ordner meg i speilet osv. må hjelpe med tannpuss (selvsagt) og børste håret helt bakerst. That’s it. Du er ikke år unna, du må bare finne ut hvordan akkurat ditt barn skjønner at det skal gjøre dette selv nå. Anonymkode: 05706...bd2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #15 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tenker egentlig du har helt urealistiske forventninger her. Barn trenger hjelp om morgenen og kvelden, sånn er det bare. Du får heller stelle han også gjøre deg selv klar? Anonymkode: a517a...71c Øh. Bare til tannpuss… evt vask de rette stedene hvis ikke bad eller dusj. Resten klarer de fint fra de er iaf 3 år. Fra de klarer å ta på klær rett vei og fikser genseren. En gang i 2-3 års alder. Anonymkode: 05706...bd2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #16 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Min første var veldig selvstendig. Vasket og kledde på seg selv før han var 4 år. Fikk hjelp med tannpuss selvsagt. Min andre er nå 6 år, og sliter veldig med både hygiene. Påkledning er en kamp på morgenen. Blir tatt en kjapp klutvask og påkledning på stua. Anonymkode: b5bf1...ea5 Vasker barn seg om morgenen? Hvor da? Anonymkode: b8948...fe2 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #17 Skrevet 10. november 2021 Min seksåring kler på seg klær jeg finner frem, og pusser morgenpuss selv. Men må definitivt ofte mases på underveis, det går sakte og oppmerksomheten er fort et annet sted. Anonymkode: b8948...fe2
Fru Uperfekt Skrevet 10. november 2021 #18 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har hørt at det er best jeg. Spesielt hvis man spiser noe med syre i til frokost, da blir emaljen litt myk og kan skades om man pusser rett etterpå. men hva vet jeg🤷🏼♀️ ts Anonymkode: 6c18f...8b1 Jeg har lært at en skal vente i en 20-30 min etter en har spist
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #19 Skrevet 10. november 2021 Min 3-åring finner klær selv og kler på seg om morgenen på rommet. Tisser også på potta rett etter hun står opp. Men det er jente da. Min sønn ville fremdeles at jeg skulle plukke ut antrekk til han var 7-8 år gammel. Anonymkode: 267f3...7ff
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #20 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vasker barn seg om morgenen? Hvor da? Anonymkode: b8948...fe2 Fjes og nedentil? Vi vasker morgen og kveld, samme som oss voksne? Anonymkode: cbabb...e84 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå