Gå til innhold

Primærforelder nekter barnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å ha med leker, tegninger, bøker diverse klær som barnet ønsker å vise frem til samværforelderen. 

Hva er riktig da. Skal samværsforelderen også ha lik regel eller være "bedre" å la barnet ta med ting hjem? 

Hva tenker du ? Jeg synes dette er vanskelig. Vil barnet synes det er forvirrende med ulik regel ? 

Anonymkode: e5990...303

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo i utganspunktet barnet sine klær, bøker, leker osv, så hen burde få ta med slikt til sitt andre hjem. Samtidig kan jeg forstå det om primærforelderen ikke ønsker dette, dersom klær og leker ikke blir med tilbake etter endt samvær. 

Det er veldig irriterende å måtte mase etter å få tilbake den nye buksa, jakken eller en leke.. dyrt blir det også, dersom primærforelderen må kjøpe nytt, fordi ting som tas med til samværsforelder blir liggende igjen. 

Kommunikasjon er vel nøkkelen her.

Anonymkode: 48cc7...095

• Liker 7
Skrevet

Å være så smålig at barnet ikke engang får ta med seg tegninger, det er bare trist. Når det kommer til leker og klær så kan det være greit å holde det der det hører hjemme hvis samarbeidet mellom dere er så dårlig som jeg har inntrykk av ut ifra innlegget ditt.

De barna jeg kjenner til har ikke problemer med forskjellige regler hos mamma og pappa, men ser ikke bort fra at noen kan synes det er mer problematisk, barn er jo forskjellige. Like regler hos begge er jo vanskelig å oppnå og tenker jeg.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Å ha med leker, tegninger, bøker diverse klær som barnet ønsker å vise frem til samværforelderen. 

Hva er riktig da. Skal samværsforelderen også ha lik regel eller være "bedre" å la barnet ta med ting hjem? 

Hva tenker du ? Jeg synes dette er vanskelig. Vil barnet synes det er forvirrende med ulik regel ? 

Jeg husker at faren min var litt slik, han var samværsforelder, så det blir jo omvendt av ditt eksempel. Men husker at hvis vi fikk ting av han eller hans familie, og ville ta med det hjem til mor, der vi tross alt bodde mesteparten av tiden, så var det alltid: Du kan ha det her!"

Anonymkode: f3efc...f9d

Skrevet

Takk for svar. Nå er det slik at jeg er samværforelder. Barnet uttrykker at det vil ha med seg ting å vise her. Men ikke får lov. 

Vil legge til at det aldri har forsvunnet noe her da aldri ting har blitt med hit. Uten om bamse, som sendes med tilbake hver gang. Hvis jeg sender med klær herifra fordi primærforelder har glemt å sende med så vrenges klærne her ifra, av barnet gjerne utendørs i minusgrader og jeg får dem i hånden. 

Saken er nå at tingene fra primærforeldren skal sendes med hjem. Men i vår kjøpet vi en leke på ferie, som ble med hjem til primærforelderen og der ligger den ennå. 

Jeg kjøper opp dobbelt med klær for at barnet skal ha klær her og barnet får likt som andre barna i hjemmet her. Men hvordan skal jeg håndtere at ting forsvinner hjem til primær? Det vil jo som noen nevner bli dyrt og kjøpe ting som forsvinner. 

Ps. Kommunikasjon fungerer dessverre ikke her. 

Skrevet

Vi har 50/50. Her får barna bestemme selv hvilke ting som skal være hvor. Det går mer på det at jeg ikke orker ta med et flyttelass hver eneste uke, så prøver å begrense flyten av fritidsutstyr og leker. Er som regel jeg som både kjører tingene bort til far, og som henter igjen uken etter. Problemet her blir også at far aldri kjøper noe utstyr eller klær. Jeg må kjøpe dobbelt eller sørge for å få med alt frem og tilbake. Alt av ull blir ødelagt fordi far mener det er unødvendig å bruke spesielt vaskemiddel eller ullprogram. Hvis jeg ikke har kontroll over at barna har nok og egnede klær i begge husholdninger, så går de f.eks i sommerklær nå om høsten, bruker hverandres klær tross veldig forskjellige størrelser, går i for små sko osv. Skulle tro barnefar var tilbakestående og jeg fatter ikke at jeg valgte å gifte meg med fyren. 

Anonymkode: fa59a...3ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar. Nå er det slik at jeg er samværforelder. Barnet uttrykker at det vil ha med seg ting å vise her. Men ikke får lov. 

Vil legge til at det aldri har forsvunnet noe her da aldri ting har blitt med hit. Uten om bamse, som sendes med tilbake hver gang. Hvis jeg sender med klær herifra fordi primærforelder har glemt å sende med så vrenges klærne her ifra, av barnet gjerne utendørs i minusgrader og jeg får dem i hånden. 

Saken er nå at tingene fra primærforeldren skal sendes med hjem. Men i vår kjøpet vi en leke på ferie, som ble med hjem til primærforelderen og der ligger den ennå. 

Jeg kjøper opp dobbelt med klær for at barnet skal ha klær her og barnet får likt som andre barna i hjemmet her. Men hvordan skal jeg håndtere at ting forsvinner hjem til primær? Det vil jo som noen nevner bli dyrt og kjøpe ting som forsvinner. 

Ps. Kommunikasjon fungerer dessverre ikke her. 

Bare å fortsette å kjøpe, hvis den andre er så tilbakestående. Kjenner til det. Forsøk på å si noe fører kun til krangel. 

Skrevet

En venninne får barnet til å skifte når det skal reise til far slik at ikke flere ting forsvinner. Barnet har "mistet" flere klesplagg som som ingen vet hvor er når hun skal hjem igjen. Hun kjøper skikkelige klær til barnet og har vel egentlig en mistanke om at far  selger klærne for de kommer aldri hjem igjen og det er begrenset hvor mye klær det går an å rote bort å ikke finne igjen.

Så hun har en haug med gamle klær som barnet tar på seg og reiser til far, skiftene hun tar med er og gammelt og brukt så det forsvinner ikke. Var barnets ide å bruke gamle klær for hun ble jo lei seg når hun kom hjem til far og så var den nye Levis genseren og jakken borte vekk... Må legge til at ting forsvinner aldri når hun er hos mor...så er ikke barnet som roter det vekk selv om han gir henne skylden.

Anonymkode: a5016...730

Skrevet

Da stebarna mine var små passet jeg på å vaske klærne de kom i sånn at de kunne dra tilbake til mor i de samme klærne. Det var aldri trøblete, men det var enklere for alle (kan hende det ikke ble samme truser og sokker altså). 

Å nekte barnet å ta med sine egne ting er helt bak mål synes jeg, men samtidig er det ikke sikkert det er noen vits i å ta kampen dersom den andre forelderen er såpass bastant. Når barnet blir eldre kommer det til å ta mer styring selv. Skjønner at det er frustrerende, ikke minst for barnet.... 

• Liker 3
Skrevet
Ulrikke skrev (På 10.11.2021 den 20.29):

Da stebarna mine var små passet jeg på å vaske klærne de kom i sånn at de kunne dra tilbake til mor i de samme klærne. Det var aldri trøblete, men det var enklere for alle (kan hende det ikke ble samme truser og sokker altså). 

Å nekte barnet å ta med sine egne ting er helt bak mål synes jeg, men samtidig er det ikke sikkert det er noen vits i å ta kampen dersom den andre forelderen er såpass bastant. Når barnet blir eldre kommer det til å ta mer styring selv. Skjønner at det er frustrerende, ikke minst for barnet.... 

Hva når barnefar nekter barnet å ta med ting til han (samvær)? Gjelder leker eller annet utstyr. Samt bytter om på barn i bhg.-garderoben og slenger klærne på benken der, fordi far ikke vil reise fra bhg. med barna i "mors" klær? 

Anonymkode: 78562...65d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2021 den 19.59):

Vi har 50/50. Her får barna bestemme selv hvilke ting som skal være hvor. Det går mer på det at jeg ikke orker ta med et flyttelass hver eneste uke, så prøver å begrense flyten av fritidsutstyr og leker. Er som regel jeg som både kjører tingene bort til far, og som henter igjen uken etter. Problemet her blir også at far aldri kjøper noe utstyr eller klær. Jeg må kjøpe dobbelt eller sørge for å få med alt frem og tilbake. Alt av ull blir ødelagt fordi far mener det er unødvendig å bruke spesielt vaskemiddel eller ullprogram. Hvis jeg ikke har kontroll over at barna har nok og egnede klær i begge husholdninger, så går de f.eks i sommerklær nå om høsten, bruker hverandres klær tross veldig forskjellige størrelser, går i for små sko osv. Skulle tro barnefar var tilbakestående og jeg fatter ikke at jeg valgte å gifte meg med fyren. 

Spørsmålet er vel heller hvorfor har dere 50/50 når far åpenbart ikke er i stand til å ta vare på barna. Dette hadde jeg rett og slett ikke giddet, masse ekstra jobb fordi far SKAL ha barna, men uten å være i stand til å gjøre den jobben det faktisk innebærer. Du lærer jo ungene at far har alle rettigheter og ingen plikter, mens mor er den som skal være dørmatte. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...