Gå til innhold

Gravid 29 uker, mistet sexlysten helt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må lufte tanker og høre om det er noen som har det likt. 

Jeg er gravid med 3 barnet, snart 29 uker på vei. Og jeg føler meg grusom. Enorm. Sliter veldig med selvfølelsen, men jobber med det. Føler meg virkelig som om jeg er verdens styggeste gravide kvinne. Har to barn som er krevende (fortsatt i barnehage alder) og vi har hatt mye sykdom i hus i det siste hvor ungene har vært klagete/kranglete og på meg 24/7.

Samboer bidrar, men det er ingen tvil om at det er jeg som er hovedmotor i huset. Husker klær til unger, middagshandling, rydding, ordning til kommende baby osv osv. Har vært i full jobb frem til noen uker siden, nå jobber jeg 50%. Jobben er ikke flink til å ta hensyn til at jeg jobber 50% eller har sykt barn dag, og tar stadig kontakt på sms og ringer selv om jeg er avlogget.

I det siste har sexlysten min dalt. Til å nå være ikke-eksisterende. Det er nok en sammenheng med at jeg er sliten og at jeg føler meg grusom. Samboer synes jeg er verdens fineste, gir masse komplimenter, og vil gjerne ha sex ofte. Hittil har jeg sagt nei, og vi snakker åpent om at jeg er sliten og og hvordan jeg føler meg. Han har vært forståelsesfull, og tar selvfølgelig nei som et nei. I dag ville han igjen når jeg la meg ned for å skulle sove en time. Det endte opp med en prat om hvordan jeg har det og hvorfor vi har lite sex nå. Han mener at jeg har kommet inn i et litt dårlig spor, og at vi kan prøve å kose, ligge inntil hverandre og se hva det leder til. Jeg sa at vi sikkert kan prøve det, men jeg bare klarer ikke. Jeg vet hva han da ligger å håper på, og at kosen bare er for å ende med sex. Jeg elsker ham, men det å skulle ha mer inn i den allerede sprengte kroppen min, og skulle ha noen til å ta på meg og kreve noe av meg, gir meg lyst til å stikke av. Og jeg har så dårlig samvittighet. Føler at jeg ikke strekker til som gravid, mor, samboer eller ansatt. Det med at jeg har helt mistet lysten på sex og intimitet er bare siste dråpen, og det gjør meg så trist.

Er det andre som har følt det likt under svangerskap eller andre situasjoner? Hvordan har dere kommet dere ut av det? Jeg vil virkelig ha tilbake lysten, men vet ikke hvordan.

Anonymkode: 84e8e...ba4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde nok med meg selv da jeg var gravid. Falt meg ikke inn å tenke på at dårlig sexlyst var et problem en gang, det kan man fint ta igjen etter fødsel, tenker jeg. 😅

Anonymkode: 934cc...04b

• Liker 1
Skrevet

Uke 15 og har ikke hatt sex på 9 uker

Anonymkode: 73aef...f65

Skrevet

Er selv i uke 29 og sånn gjennomsnittlig blir det en runde hver 2-3 uke, ut av «sympati» for mannen. Helt normalt å føle det slik. Dersom du føler deg såppas sliten ville jeg vurdert å økt sykmeldingen. Ingen som takker deg for at du sliter deg ut på tampen 🙂

Anonymkode: 52e96...1b9

• Liker 1
Skrevet

Du, dette tror jeg er helt normalt. At man ikke har lyst på sex altså. Mange som sikkert har masse sex - men inntrykket mitt fra venner og internett er at det langt fra gjelder alle! 

Jeg føler meg ganske fin som gravid. Men har knapt hatt sex siden positiv test 🙃 kanskje en gang i måneden? Jeg får sterke kynnere av sex, er sliten og i full jobb med en toåring som krever sitt. Jeg synes det er slitsomt og ubehagelig å være gravid, og sex blir ikke like godt. Hadde lite sex i forrige svangerskap også. Når vi har det nå er det på mitt initiativ, har pratet med mannen om at jeg trenger kos og nærhet med han uten å tenke på at jeg vil skuffe han dersom det ikke leder til sex. Så han initierer ikke til noe mer og forventer det ikke. Det kan du jo snakke med mannen din om kanskje? Om han kan trappe ned forespørslene til du evnt har lyst selv. Uten at det er gitt at du kommer til å få lyst, noe som er helt greit. Det er verre å være gravid enn å gå uten sex en periode. Men nærhet og intimitet er viktig likevel. Det kan handle om kos eller det kan handle om intim prat, det å se hverandre i øynene og føle at man er på lag.

For jeg er enig med han, det virker som om du har kommet inn i et spor som gjør at du stadig bygger ned egen selvfølelse og verdi.

Klart det er slitsomt å strekke til på alle områder! Det går ikke. Du har rett til å stille noen krav. Både til jobben og til mannen din. Hovedprioriteringen din MÅ være deg selv, og barna dine. Både de utenfor og inni magen. Du kan ikke toppe det med dårlig samvittighet for arbeidsgiver og mann. Det håper jeg han forstår om du forklarer det til han. Hadde jeg vært deg ville jeg snakket med legen, fortalt hvordan det ikke fungerer med jobb og sett hva hun/han tenker. Kanskje 100% sykemelding er best fremover? Det er ikke noe nederlag. 

Jeg gikk nettopp ut i permisjon, og har ikke  støvsuget eller gjort noe fornuftig hjemme omtrent på to-tre måneder. Har prioritert barnet mitt, forholdet og jobb fordi jeg elsker jobben og har en ny stilling som jeg hadde lyst til å bruke tid på. Huset får vente. Mannen tar en liten ryddesjau på kveldstid og støvsuger/vasker hver helg. Middag har vi løst på enkleste vis, matkasser med ekspress oppskrifter.

Nå skal jeg bruke et par dager i starten av permen på å rydde skikkelig her, samt gjøre klar babyutstyr, og så har vi unnet oss noen timer med vaskehjelp for å shine opp før baby kommer. Hadde vi ikke hatt råd til det hadde jeg helt ærlig spurt noen venner om hjelp 🤭

Erfaringsmessig blir det ikke så mye sex første halvåret med baby heller, men det får være greit. Har planer om å være med mannen min lenge – og det er planen hans også. Så vi finner ut av det.

Håper du får til å tenke mer positivt om deg selv ❤️ Helsestasjonen hos oss har lavterskel tilbud om psykolog. Jeg benyttet meg av det i forrige svangerskap, og det var veldig hjelpsomt for meg. Det er vonde tanker du sitter med og det kan hjelpe å sortere dem med noen som er gode på det.

Anonymkode: f33c3...3a5

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke hatt lyst på sex siden mai (uke 36 nå), og blir det som forrige gang er det antagelig tid for å gå barføtt før jeg får sexlyst igjen. Sånn er livet 🤷‍♀️

Anonymkode: f8998...bd8

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Jeg føler lysten min ikke er som før fordi jeg føler meg litt svær, kan ikke herjes så mye med som før osv. Vi prøver likevel å gjøre det en gang i uka, ikke skjeldnere enn annenhver - og da var det veldig fint vi gjorde det selv om, og jeg føler meg ikke som en hval lengre. :) Tenker at det kan gå 4 måneder til neste gang etter fødsel, slik som sist(klipping og revning og store smerter), og da er det greit å ikke glemme av hverandre før fødselen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...