Gå til innhold

Bryr liberale egentlig om transerettigheter? Eller er det for å prakke marxisme på folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Eksempel. Caitlyn Jenner. Veldig hatet av liberale XD. En konservativ transe. Så jeg synes de er kule, de som jeg kan ha til felles med.

Men hvis du har kule folk så er det helt greit for meg.

Endret av Janate21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ganske almenne viten at Caitlyn Jenner kjøpte seg ut av rettsystemet etter ulykken som resulterte i et dødsfall.

• Liker 1
Skrevet
tig skrev (2 minutter siden):

Det er vel ganske almenne viten at Caitlyn Jenner kjøpte seg ut av rettsystemet etter ulykken som resulterte i et dødsfall.

Det var en bilulykke. Ikke bokstavelig mord. Men konsekvenser forstår jeg bør skje i rettssystemet.

Skrevet

Her var det mye forvirring i én kort setning!

Liberale misliker marxisme sterkt. Liberale er for å opprettholde kapitalismen, og vil ikke at staten skal hjelpe vanlige arbeidere hvis det går på bekostning av pengene eller makten til rikfolk eller dem som eier selskaper. Omtrent det motsatte av hva marxister vil.

Marxisme har svært lite eller ingenting med transrettigheter å gjøre.

• Liker 3
Skrevet

Hæ? Å være for trans-rettigheter betyr ikke at man ikke kan mislike transpersoner som oppfører seg jævlig? Du skjønner det, ikke sant?

• Liker 3
Skrevet
Aliquis skrev (4 minutter siden):

Hæ? Å være for trans-rettigheter betyr ikke at man ikke kan mislike transpersoner som oppfører seg jævlig? Du skjønner det, ikke sant?

Sant. Men er ikke slik Amerikanere tenker. Hvis de misliker noen sterkt politisk. Så må de grave dritt om personer. En demokrat kan være morder og være gud hvis de har rett politisk synspunkt. Er litt av problemet med to parti systemet.

Greia er. Jeg har ikke noe til felles med marxistisk tankegang bare. Mens derimot Caitlyn Jenner eller transer som er konservative føler jeg at jeg har mer til felles med. Hvorfor? Fordi hun var på Norm Macdonald derfor :)

1:20

Skrevet

Kan du kort definere hva en marxist er?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Magika_fra_Fyll skrev (39 minutter siden):

En som har sterk tiltro til Karl Marx sin filosofi og sosialisme.

https://filosofi.no/karl-marx/

Karl Marx var en politisk, økonomisk og sosilogisk filosof og en hovedfilosof bak klasseutviklingsteorien,  sosialismen og kommunismen.

Sosialismen er vel det som mest forbindes med marxismen. Et hovedpoeng er at i sosialismen skal produksjonsmidlene eies av samfunnet, og ikke av kapitalister.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet
Magika_fra_Fyll skrev (11 minutter siden):

Kort forklart.

Autoritære ideologier som handler om sentralisering og økt fokus på autoriteten og virkelighetsforståelse basert på kun det et kolektivist mandat ønsker.

Blant annet var Benito Mussolini en Revolusjonær Marxist, før han lagde Fascist partiet i Italia. Så Marxismen har roten til autoritære ideologier generelt sett. Selv om konservative krefter har tendens å kjempe imot nye ideer.

Skrevet (endret)
Janate21 skrev (56 minutter siden):

Kort forklart.

Autoritære ideologier som handler om sentralisering og økt fokus på autoriteten og virkelighetsforståelse basert på kun det et kolektivist mandat ønsker.

Blant annet var Benito Mussolini en Revolusjonær Marxist, før han lagde Fascist partiet i Italia. Så Marxismen har roten til autoritære ideologier generelt sett. Selv om konservative krefter har tendens å kjempe imot nye ideer.

Skal du beskrive en marxist så må du beskrive hvordan marxister ser på ideologien, og her er du mildt sagt på bærtur. Alle marxister vil anse ditt innlegg for tull, eller for å legge noe helt annet i marxismen enn det marxistene gjør.

Endret av I Grosny
  • Liker 5
Skrevet
12 hours ago, Nicathv said:

Her var det mye forvirring i én kort setning!

Liberale misliker marxisme sterkt. Liberale er for å opprettholde kapitalismen, og vil ikke at staten skal hjelpe vanlige arbeidere hvis det går på bekostning av pengene eller makten til rikfolk eller dem som eier selskaper. Omtrent det motsatte av hva marxister vil.

Marxisme har svært lite eller ingenting med transrettigheter å gjøre.

Liberalisme blir brukt om sosialliberalismen.  https://snl.no/sosialliberalisme

Ikke primært den klassiske liberalismen. Slik det var mer vanlig for no tiår siden. 

«På 1900-tallet ble sosialliberalismen det viktigste ideologiske grunnlaget for mange liberale partier, blant annet Venstre i Norge, Liberalerna(tidligere Folkpartiet) i Sverige samt både Venstre og i Radikale Venstre i Danmark. Også Liberaldemokratene i Storbritannia, FDP i Tyskland og til dels det demokratiske partiet i USA kan regnes blant de sosialliberale partiene. Også mange sosialdemokratiske partier er, særlig etter andre verdenskrig, blitt påvirket av sosialliberal tenkning.»

Skrevet (endret)
Madame Butterfly skrev (13 timer siden):

Liberalisme blir brukt om sosialliberalismen.  https://snl.no/sosialliberalisme

Ikke primært den klassiske liberalismen. Slik det var mer vanlig for no tiår siden. 

«På 1900-tallet ble sosialliberalismen det viktigste ideologiske grunnlaget for mange liberale partier, blant annet Venstre i Norge, Liberalerna(tidligere Folkpartiet) i Sverige samt både Venstre og i Radikale Venstre i Danmark. Også Liberaldemokratene i Storbritannia, FDP i Tyskland og til dels det demokratiske partiet i USA kan regnes blant de sosialliberale partiene. Også mange sosialdemokratiske partier er, særlig etter andre verdenskrig, blitt påvirket av sosialliberal tenkning.»

Det blir brukt om begge deler. Alle disse partiene er også liberale i økonomisk forstand. Alle har til felles at de ikke er marxister.

Endret av Nicathv
Skrevet

Denne tråden minner meg på det store behovet for å få til en debattarena hvor folk med IQ under 90 og autister ikke har adgang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...