Gå til innhold

Hva er din kredittscore? 0-100

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Husker ikke, men husker at sist jeg ble sjekka så synes jeg den var overraskende lav. Jeg har boliglån, så har selvsagt en del gjeld, men har aldri vært uforsiktig med penger, aldri noen anmerkninger eller tull. 

Hva skal til for å få toppscore egentlig? 

Anonymkode: c4f0e...e05

Annonse

Har 51 av 100 

Jeg er 26 år så det er tydeligvis en risiko i seg selv, og så eier jeg ingen bolig (men vi er i prosessen med å kjøpe) og så har jeg 628.000 i inntekt. Har ingen anmerkninger :) 

Anonymkode: 4d5b0...7cc

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har 51 av 100 

Jeg er 26 år så det er tydeligvis en risiko i seg selv, og så eier jeg ingen bolig (men vi er i prosessen med å kjøpe) og så har jeg 628.000 i inntekt. Har ingen anmerkninger :) 

Hvorfor er det en risiko å være 26 år? Vi er jo begge unge og har lang tid i arbeidsmarkedet foran oss

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvordan finner dere ut dette?

Anonymkode: df894...e97

Jeg fikk et gjenpartsbrev fra Experian nå når jeg handlet med faktura. Der sto det "841 Svært lav risiko (Forbrukslån butikk)".

Mener det benyttes to litt ulike regnemåter, husker ikke helt hva, men det kan man sikkert google om man er spesielt interessert.

Min score har naturlig nok etter som inntekt og formue har økt, og studielånet krympet. Har lav lønn, det er nok en grunn til at scoren er kjempehøy.

Anonymkode: f31d2...fe9

sportsidiot skrev (1 time siden):

Hvorfor er det en risiko å være 26 år? Vi er jo begge unge og har lang tid i arbeidsmarkedet foran oss

Ikke vet jeg, men både det å være ung og ikke eie bolig er visst risikofaktorer. Sistnevnte forstår jeg jo siden de ikke har noe hus de kan ta hvis jeg ikke betaler gjelden min.

Annonse

Mine to siste gjenpartsbrev hadde dette

Experian: 587 Lav Risiko (Forbrukslån butikk)
Bisnode: 72 av 100 (Godkjent)

Fikk likevel avslag når jeg søkte kredittkort på bare 15.000 kr i kredittramme i dag :) jeg tror det er banken som er streng, jeg fikk automatisk avslag etter å ha skrevet inn alt av informasjon...

Tror det er ung alder og at jeg har dårlige tall på ligningen året 2020, 2019, 2018.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan finner dere ut dette?

Anonymkode: df894...e97

Når noen kredittvurderer deg får du gjenpartsbrev fra kredittopplysningsforetaket de brukte, typisk Bisnode eller Experian, evt. også Norsk Gjeldsregister AS hvis du søker lån (den viser dine usikrede kredittrammer f.eks. kredittkort, forbrukslån, osv.)

Hvis du handler på f.eks. Zalando og velger faktura for å betale i ettertid så gjør Zalando en kredittvurdering av deg, og da blir dette helt kostnadsfritt siden du får tilsendt gjenpartsbrevet/resultatet på Digipost (hvis du har Digipost!). Du kan også betale de for å gjøre en kredittvurdering på deres nettsider: https://soliditet.no/privatpersoner/menu, og da koster det 50 kr. Hvis du ikke handler på kreditt så vil du selvfølgelig aldri få en kredittvurdering heller.

bisnode.png

Endret av Pachka Sigaret

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...