jaeols Skrevet 10. november 2021 #1 Del Skrevet 10. november 2021 Jeg har lav kroppstemperatur. Har målt i flere dager nå, og den ligger under 35, noen ganger 34,8, er ikke det veldig lavt. Har lest litt og det står at den bør være minst 36 grader. Noen som vet noe om dette, kan det være et faretegn? Plages med tung pust og er mer sliten når jeg går min daglige tur. Helsa har vært bra i mange år. Er litt bekymret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 10. november 2021 #2 Del Skrevet 10. november 2021 34,8 er da ganske lavt. Hør med fastlegen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #3 Del Skrevet 10. november 2021 Det kan være en indikasjon på lavt stoffskifte. Anonymkode: fad7d...55a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zikkzakk Skrevet 10. november 2021 #4 Del Skrevet 10. november 2021 Har du målt rektalt og er du sikker på at termometeret er riktig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #5 Del Skrevet 10. november 2021 jaeols skrev (8 timer siden): Jeg har lav kroppstemperatur. Har målt i flere dager nå, og den ligger under 35, noen ganger 34,8, er ikke det veldig lavt. Har lest litt og det står at den bør være minst 36 grader. Noen som vet noe om dette, kan det være et faretegn? Plages med tung pust og er mer sliten når jeg går min daglige tur. Helsa har vært bra i mange år. Er litt bekymret. Under 35 grader er hypotermi, og betyr at du er så kald at det er skadelig for indre organer. Så lav kroppstemperatur har man ikke med mindre man er kraftig nedkjølt. Hvis du måler under 35 grader uten å ha vært kraftig nedkjølt grunnet ytre påvirkninger, så bør du enten kjøpe deg nytt termometer eller lære deg å bruke det riktig. Øretermometre er f.eks. pålitelige så lenge man bruker dem korrekt, men feil bruk er veldig vanlig. Det beste og mest nøyaktige er å ta tempen i rumpa. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det kan være en indikasjon på lavt stoffskifte. Anonymkode: fad7d...55a Man får bare litt lavere kroppstemp av lavt stoffskifte, man får ikke hypotermi. Anonymkode: 9ce6f...2f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 11. november 2021 Forfatter #6 Del Skrevet 11. november 2021 Zikkzakk skrev (12 timer siden): Har du målt rektalt og er du sikker på at termometeret er riktig? Jeg prøvde rektal måling og da viste det 36,9. Så øretermometer er ikke til å stole på. Trodde ikke det ga slike utslag. Det bør de opplyse om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #7 Del Skrevet 11. november 2021 jaeols skrev (15 timer siden): Jeg prøvde rektal måling og da viste det 36,9. Så øretermometer er ikke til å stole på. Trodde ikke det ga slike utslag. Det bør de opplyse om. Ja det er sant. Men spør man legen, får man klar beskjed om å måle rektalt. Fordi det er nesten umulig å måle feil, og fordi temperaturen i endetarmen er konstant og viser korrekt temp. Å måle i øret er litt på lykke og fromme. Har man rene øreganger uten ørevoks og klarer å få til riktig vinkel, så skal det være temmelig nøyaktig. De færreste har så rene øreganger og så god intuisjon på når de har riktig vinkel. Kommer man til lege/sykehus med feber, er de ikke spesielt interessert i å vite hva tempen er i øret, under armen, i panna eller i munnen. De vil sjekke rektalt for nøyaktig måling. Anonymkode: 9ce6f...2f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 12. november 2021 #8 Del Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kommer man til lege/sykehus med feber, er de ikke spesielt interessert i å vite hva tempen er i øret, under armen, i panna eller i munnen. De vil sjekke rektalt for nøyaktig måling. Anonymkode: 9ce6f...2f1 Jøss. Det har jeg aldri opplevd verken med meg selv eller barna mine. Blir alltid målt i pannen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 12. november 2021 Forfatter #9 Del Skrevet 12. november 2021 Chroma skrev (1 time siden): Jøss. Det har jeg aldri opplevd verken med meg selv eller barna mine. Blir alltid målt i pannen. Har aldri blitt målt rektalt på sykehus. Kun i øret. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #10 Del Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja det er sant. Men spør man legen, får man klar beskjed om å måle rektalt. Fordi det er nesten umulig å måle feil, og fordi temperaturen i endetarmen er konstant og viser korrekt temp. Å måle i øret er litt på lykke og fromme. Har man rene øreganger uten ørevoks og klarer å få til riktig vinkel, så skal det være temmelig nøyaktig. De færreste har så rene øreganger og så god intuisjon på når de har riktig vinkel. Kommer man til lege/sykehus med feber, er de ikke spesielt interessert i å vite hva tempen er i øret, under armen, i panna eller i munnen. De vil sjekke rektalt for nøyaktig måling. Anonymkode: 9ce6f...2f1 Jeg har alltid blitt målt i øret på sykehus og hos lege Anonymkode: 37072...562 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 12. november 2021 Forfatter #11 Del Skrevet 12. november 2021 Har alltid blitt målt i øret. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 18. november 2021 Forfatter #12 Del Skrevet 18. november 2021 Øretermometer er ikke til å stole på, viser 2,5 grader en et vanlig termometer. Så ikke stol på øretermometer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #13 Del Skrevet 18. november 2021 Har du trange øreganger viser det feil, man skal alltid legge på 0,5 på øretemp. Hvis det måles hos lege og det viser veldig lavt flere ganger og med flere apparater tas temp rektalt. Anonymkode: c1535...7e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #14 Del Skrevet 18. november 2021 36,9 er iallfall ganske vanlig, mange kvinner har litt lavere enn det "normale" 37-37,5 grader vinduet det ofte referers til, samt at tempen varierer litt i syklusen vår Anonymkode: 1045f...8c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 19. november 2021 Forfatter #15 Del Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har du trange øreganger viser det feil, man skal alltid legge på 0,5 på øretemp. Hvis det måles hos lege og det viser veldig lavt flere ganger og med flere apparater tas temp rektalt. Anonymkode: c1535...7e3 Mitt termometer viser 34,6, da viser det tre grader for lite. Jeg ligger vanligvis på litt under 37. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå