catman Skrevet 10. november 2021 #1 Skrevet 10. november 2021 Vi fortsetter å se ganske bisarre strømpriser, som f.eks. mandag med ny prisrekord - kun i noen få timer: Noen dager senere er det plutselig jevn pris hele døgnet: For å være helt ærlig, så skjønner jeg ingen av delene. Kan det være rasjonelle forhold som forklarer den svært så bråe, og ytterst midlertidige priseksplosjonen mandag? Uten oppløp eller hale? Og hvordan kan det ha seg at pris på nattestrøm er på øret likt som dagstrøm når folk står opp, arbeidsplasser kommer i gang, eller alle kommer hjem og setter på middag samtidig? Sistnevnte var jo, tross alt, forklaringen som ble gitt til media for mandagens priser. Vi får beskjed om at markedet dikterer prisene på rettferdig vis, etter tilbud og etterspørsel. Når jeg ser alt dette og mer fra dag til dag, mister jeg helt troen på at markedet fungerer. Og jeg føler meg så forbanna maktesløs mens den gjengen der har et sugerør rett ned i lommeboka mi... 1
Callisto83 Skrevet 10. november 2021 #2 Skrevet 10. november 2021 Lurer på det samme. Hva var det med akkurat mandag i 18.00 tiden som gjorde den så dyr? Den var ikke så dyr nøyaktig 24 timer etterpå, når folk også kommer hjem fra jobb, lager middag, dusjer etc.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #3 Skrevet 10. november 2021 Slik jeg ser det er det 95% kynisk kapitalisme. Hverken de høye prisene eller det faktum at de svinger/ikke svinger er noe norske strømkunder burde forvente. Dette er et resultat av en villet politikk, men ikke rasjonalitet. Anonymkode: ba0d8...3e9 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #4 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Slik jeg ser det er det 95% kynisk kapitalisme. Hverken de høye prisene eller det faktum at de svinger/ikke svinger er noe norske strømkunder burde forvente. Dette er et resultat av en villet politikk, men ikke rasjonalitet. Anonymkode: ba0d8...3e9 All politikk er villet. Hva skulle den ellers være? Anonymkode: 6d033...00c
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #5 Skrevet 10. november 2021 – Strøm er ferskvare – og strømprisen regnes ut hos oss på Nord Pool for hver time det kommende døgnet basert på tilbud (ulike produsenter vann, vind, kjernekraft etc.) og etterspørsel (kommuner, stor industri, strømselskaper etc.) samt hvor mye kraft som kan flyttes fra ett område til et annet, forklarer Johansen. https://www.aftenposten.no/norge/i/KzW107/mandag-morgen-gaar-stroemprisen-til-himmels Anonymkode: c9aed...94b
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #6 Skrevet 10. november 2021 HVORDAN kan det være høye strømpriser når det har regnet i to måneder i strekk?! Det er jo så himla mye vann OVERALT at vi snart drukner! Anonymkode: 0944f...0a4 1
catman Skrevet 10. november 2021 Forfatter #7 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): – Strøm er ferskvare – og strømprisen regnes ut hos oss på Nord Pool for hver time det kommende døgnet basert på tilbud (ulike produsenter vann, vind, kjernekraft etc.) og etterspørsel (kommuner, stor industri, strømselskaper etc.) samt hvor mye kraft som kan flyttes fra ett område til et annet, forklarer Johansen. https://www.aftenposten.no/norge/i/KzW107/mandag-morgen-gaar-stroemprisen-til-himmels Anonymkode: c9aed...94b Men så er strømmen forhåndsannonsert i pris, for neste dag, rundt lunsjtider hver dag. Det er ikke en "live"-pris som bestemmes der og da, på timebasis. Jeg er ikke konspiratorisk anlagt, men det ser likevel ut som om et kartell tester hva som er mulig - og hva som fører til protester. Prisen oppfører seg i aller største grad irrasjonelt nå. Ved sist prisrekord, den gangen på 200-øre-tallet, kom det en natt 36t senere med 4-5 øre i pris for noen timer. "Mye vind i Europa", var forklaringen. Norsk strømpris imploderte fullstendig - pga. eksport-/importkabler som, når strøm selges andre veien, ikke skal påvirke våre priser så mye. Dette sier de rett ut og alle med mer enn 2 hjerneceller vet at det er pur og ren løgn, midt i beste sendetid.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #8 Skrevet 10. november 2021 Er vel nå vi skal betale tilbake for korona nedtegningen Anonymkode: 8265f...d98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå