Gå til innhold

Forliggende morkake -tidlig i graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk påvist forliggende morkake (totalis) på tidlig privat ultralyd (uke 13). Forstod at den gjerne flytter seg. 

Leser om andre som har fått beskjed om å ta det med ro, ikke trene/løfte, sexnekt osv, men det er kanskje senere i graviditeten? 

Har noen er erfaring med forliggende morkake og tok dere spesielle forhåndsregler? 

Anonymkode: 9dd0b...728

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kun ved blødninger at man skal leve forsiktig, ellers skal du leve som normalt. Høyst sannsynlig flytter den seg også. 

Anonymkode: f4bab...252

Skrevet

Fikk det påvist på ordinær UL i uke 20, men noe sånt ble ikke nevnt engang. Det eneste de sa var at den stort sett flytter seg, og siden jeg må på ny UL i uke 32 pga. noe annet blir det sjekket igjen da. 🤷‍♀️

Anonymkode: 20fed...ab9

Skrevet

Fikk aldri noen spesielle råd ifbm det 🤷‍♀️

Anonymkode: 15594...c56

Skrevet

Fikk det påvist på oul. Den har flyttet seg nå i uke 28. :) Ikke tatt noe hensyn til det.

Anonymkode: 81cb2...cf2

Skrevet

Fikk beskjed om det på tidlig ul i uke 12 og ved ordinær i uke 19, sa aldri noe på det annet enn at jeg kanskje kom til å kjenne spark senere.

Anonymkode: 36c06...0a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fikk beskjed om det på tidlig ul i uke 12 og ved ordinær i uke 19, sa aldri noe på det annet enn at jeg kanskje kom til å kjenne spark senere.

Anonymkode: 36c06...0a6

Forliggende morkake betyr at morkaken ligger fremfor livmormunnen, høres ut som du har morkake foran på magen - derav spark senere. 

Anonymkode: f4bab...252

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde foranliggende morkake som sperret for utgangen, så de sa jeg måtte ha keisersnitt hvis den ikke flyttet på seg. Det var først midten/slutten av svangerskapet at den hadde flyttet seg. 
Fikk bare beskjed om å ikke trene veldig mye.

Skrevet

Det som skiller er gjerne om morkaken dekker åpningen. Morkaken kan ligge foran men være langt unna fødselskanalen, da vil det ikke skille seg fra bakovervent annet enn at spark og slik kan kjennes mindre.

forsiktighet utøves gjærne når den dekker åpningen, og da er også keisersnitt nødvendig om den ikke flytter seg selv som beskrevet. 
Du hadde såklart fått beskjed dersom du skulle tenkt på dette :-)

Anonymkode: c1346...a42

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det som skiller er gjerne om morkaken dekker åpningen. Morkaken kan ligge foran men være langt unna fødselskanalen, da vil det ikke skille seg fra bakovervent annet enn at spark og slik kan kjennes mindre.

forsiktighet utøves gjærne når den dekker åpningen, og da er også keisersnitt nødvendig om den ikke flytter seg selv som beskrevet. 
Du hadde såklart fått beskjed dersom du skulle tenkt på dette 🙂

Anonymkode: c1346...a42

Ts her

Den dekker hele åpningen. Var på privat UL, men fikk beskjed om at dette ville bli fulgt opp videre om den ikke har flyttet seg til OUL. 

Takk for alle svar, da lever jeg som normalt videre og håper at den flytter seg! 

Skrevet
Silla123 skrev (7 timer siden):

Jeg hadde foranliggende morkake som sperret for utgangen, så de sa jeg måtte ha keisersnitt hvis den ikke flyttet på seg. Det var først midten/slutten av svangerskapet at den hadde flyttet seg. 
Fikk bare beskjed om å ikke trene veldig mye.

Sa de dette på OUL eller senere? 

Skrevet

Sa de dette på OUL eller senere? 

De nevnte det på OUT, men de satte opp en ekstra ultralyd time for å sjekke og da fikk jeg det mer nøyaktig forklart ang keisersnitt og dette med å ikke trene for mye, de nevnte spesifikt sykling og tung styrketrening. Hun første som så på det var sykepleier tror jeg (?) men hun gikk ut for å hente ei annen som var lege for å se raskt på det som sjekket fordi hun ble usikker. 

Skrevet
4 hours ago, Silla123 said:

De nevnte det på OUT, men de satte opp en ekstra ultralyd time for å sjekke og da fikk jeg det mer nøyaktig forklart ang keisersnitt og dette med å ikke trene for mye, de nevnte spesifikt sykling og tung styrketrening. Hun første som så på det var sykepleier tror jeg (?) men hun gikk ut for å hente ei annen som var lege for å se raskt på det som sjekket fordi hun ble usikker. 

OUT?

Anonymkode: 05bf5...16c

Skrevet

OUT?

Anonymkode: 05bf5...16c

Beklager, skulle stå OUL.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...