AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #1 Skrevet 10. november 2021 Jeg stusser litt over at enkelte foreldre mener at barna må få en julefeiring med julemat og gaver, men er det egentlig en selvfølge når man har dårlig råd? Bør ikke foreldrene prioritere vanlig mat på bordet? Hvorfor er det så viktig at barna får julegaver hvert år? En julefeiring er jo et gode, ingen menneskerett at man skal få oppleve. Det er ikke et nederlag at barn må gå et år uten å feire jul eller at gaver må bortprioriteres. Barn er utrolig tilpasninsdyktig, og så lenge foreldrene ikke setter opp forventningene - så vil heller ikke barn kreve julegaver eller julemat. Jeg er sjokkert over hvilke forventninger enkelte foreldre har i dag. Lærer barna å stå opp for seg selv, så vil de heller ikke havne utenfor fellesskapet. Lær dem verdier, det å si ifra og trekke seg unna barn som bevisst holder de utenfor. Man må heller ikke sette i gang en hel julefeiring for å glede et barn, når man har dårlig råd. Jeg er så takknemlig for at jeg har vokst opp med foreldre, som har fokusert på julen som en familietid og tradisjon - med lite fokus på julegaver. For to år siden tok vår familie en avgjørelse om å slutte å gi og motta gaver, fordi vi har jo alt vi trenger. Er det noe vi ønsker oss, så kjøper vi det selv. Det har gjort førjulstiden til en fin og avslappende tid. Som voksen i mine beste leveår har jeg dermed ingen høye forventninger til julen. Det er ikke viktig for meg å ha julegaver under treet eller spise julemat. Det viktigste for meg er at jeg og min familie lever, er friske, har tak over hodet, har mat på bordet og penger til å betale regninger. Jeg kommer fra en familie med god økonomi, men livet skjer og da betyr penger og materielle verdier lite. Spesielt når man sitter på julaften med en person for lite. Eller når foreldre må dele seg opp. En forelder feirer jul på sykehus - mens den andre hjemme. Anonymkode: 767c2...b37 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #2 Skrevet 10. november 2021 Trololololo Anonymkode: 6529a...7be 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #3 Skrevet 10. november 2021 Sorry ass, men julen er såpass synlig i vårt samfunn at man ikke kan unngå å legge merke til den når den er her. Man VET jo at andre feirer jul og får julegaver. Det er ikke bare-bare å ikke kjenne på sårheten når man er de eneste som ikke feirer jul eller får julegaver. Men det trenger ikke være det nyeste nye av ipad, mobil og playstation under treet. Sparer man litt gjennom året, så BØR det faktisk være mulig å skrape sammen til julemiddagen. Det jeg reagerer på er kjøpepresset i julen. Julegaver trenger ikke være dyre og det trenger ikke koste en månedslønn å lage i stand julemiddag. Anonymkode: 9a388...044 16
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #4 Skrevet 10. november 2021 Trenger ikke å kutte ut, bare kutte ned budsjettet. Går helt fint å ha Pølser, medisterkaker, potet, grønt og saus over Ribbe og Pinnekjøtt som er mye dyrere. Ferdig riskrem og saus er jo kjempe godt og billig 😃 Spesielt gaver, lag gaver isteden for å kjøpe. Eller ha en maks grense på 200kr, er mye fint man kan gi til barn under 200kr. Stas for barn å få gaver ❤️ Syns ikke man skal ta bort det. Jul med dårlig råd er fullt mulig. Anonymkode: dec0d...3e9 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #5 Skrevet 10. november 2021 Just now, AnonymBruker said: Sorry ass, men julen er såpass synlig i vårt samfunn at man ikke kan unngå å legge merke til den når den er her. Man VET jo at andre feirer jul og får julegaver. Det er ikke bare-bare å ikke kjenne på sårheten når man er de eneste som ikke feirer jul eller får julegaver. Men det trenger ikke være det nyeste nye av ipad, mobil og playstation under treet. Sparer man litt gjennom året, så BØR det faktisk være mulig å skrape sammen til julemiddagen. Det jeg reagerer på er kjøpepresset i julen. Julegaver trenger ikke være dyre og det trenger ikke koste en månedslønn å lage i stand julemiddag. Anonymkode: 9a388...044 Jepp. Kjøpepresset... forstår ikke de som på liv og død må gi sine barn Ipad og Iphone til 4-10000kr.... Dette er foreldre som jeg vet har kun 350-500k/året inntekt, det er ikke mye. Spesielt skilte foreldre, en kollega som kjøpte Iphone til 10000kr for dattera på 10 år! bare fordi eksmannen hennes kjøpte Ipad til 4000, så hun ville bli bedre.... Hun har typisk 22-24k utbetalt/mnd... Anonymkode: dec0d...3e9
Thyra Skrevet 10. november 2021 #6 Skrevet 10. november 2021 Selvsagt feirer man jul om man har dårlig råd! Men det er mange måter å feire på. Julen trenger ikke å koste mye ekstra. Ta fram julepynten fra boden. Mye rimelig mat man kan spise som er litt "juletre". Og julegaver under treet trenger ikke koste all verden. Voksne kan klare seg uten, men barna bør få. 6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #7 Skrevet 10. november 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Barn er utrolig tilpasninsdyktig, og så lenge foreldrene ikke setter opp forventningene - så vil heller ikke barn kreve julegaver eller julemat. Anonymkode: 767c2...b37 Barn lever da ikke i et vakum hvor de kun påvirkes av sine foreldre. De hører jo om hva vennene får, og selvsagt blir de skuffet hvis de ikke får en eneste gave - uavhengig av om foreldrene har nevnt noe om det eller ikke. Bestevennen til sønnen min er muslim, og familien hans feirer ikke jul. Han vet at han ikke får noen julegaver, men det er veldig tydelig på ham hvert år at han synes det er trist. Anonymkode: c7056...d83 9
Momma Skrevet 10. november 2021 #8 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Barn er utrolig tilpasninsdyktig, og så lenge foreldrene ikke setter opp forventningene - så vil heller ikke barn kreve julegaver eller julemat. Anonymkode: 767c2...b37 Kanskje så lenge disse barna kun er sammen med foreldrene sine, og skjermes fullstendig fra omverdenen, hvilket heldigvis ikke er tilfelle for barn flest. Selvsagt vil barn påvirkes av julehysteriet og kjøpefesten som allerede er godt i gang. 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #9 Skrevet 10. november 2021 Det er tydelig at innlegget ble skrevet at et privilegert menneske som ikke evner å sette seg inn i hvordan det er å ha dårlig økonomi. Du tror du kommer med visdomsord og gode råd, men det du egentlig kommer med er et nok et spark til de som allerede ligger nede. Det er bare vemmelig å lese. Anonymkode: 6884f...476 23
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #10 Skrevet 10. november 2021 Du får begynne å gjøre det selv da, jeg donerer gjerne til julehjelpen på Kiwi for at noen skal få hjelp til å få det som meg og barna i julen, barnehagen har og at vi donerer en gave og så leverer barnehagen det til Fretex så andre barn få gaver, kjøp deg litt solidaritet og empati på butikken neste gang Anonymkode: 8c1c2...551 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #11 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er tydelig at innlegget ble skrevet at et privilegert menneske som ikke evner å sette seg inn i hvordan det er å ha dårlig økonomi. Du tror du kommer med visdomsord og gode råd, men det du egentlig kommer med er et nok et spark til de som allerede ligger nede. Det er bare vemmelig å lese. Anonymkode: 6884f...476 Enig. Hilsen en som jobber med såkalt vanskeligstilte. Anonymkode: 77efb...a75 2
KjøttOPP Skrevet 10. november 2021 #12 Skrevet 10. november 2021 Trenger ikke å feires uansett, uavhengig av økonomi. Er noe påpakka ræl
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #13 Skrevet 10. november 2021 Momma skrev (2 timer siden): Selvsagt vil barn påvirkes av julehysteriet og kjøpefesten som allerede er godt i gang. Ja, det er ganske trist... Anonymkode: 9133c...f21
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #14 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jepp. Kjøpepresset... forstår ikke de som på liv og død må gi sine barn Ipad og Iphone til 4-10000kr.... Dette er foreldre som jeg vet har kun 350-500k/året inntekt, det er ikke mye. Spesielt skilte foreldre, en kollega som kjøpte Iphone til 10000kr for dattera på 10 år! bare fordi eksmannen hennes kjøpte Ipad til 4000, så hun ville bli bedre.... Hun har typisk 22-24k utbetalt/mnd... Anonymkode: dec0d...3e9 Å så? Hva rr problemet ditt? Anonymkode: 99903...d7d 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #15 Skrevet 11. november 2021 Jeg vet ikke om jeg blir mest imponert eller skremt over folk som vet så innmari nøyaktig hva de rundt seg har utbetalt i måneden, og hva de bruker penger på. Anonymkode: 525ee...5be 1
PetterKanin Skrevet 11. november 2021 #16 Skrevet 11. november 2021 Man trenger i allefall ikke gjøre feiringen unødvendig kostbar, slik mange gjør.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #17 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (På 10.11.2021 den 14.43): Det er tydelig at innlegget ble skrevet at et privilegert menneske som ikke evner å sette seg inn i hvordan det er å ha dårlig økonomi. Du tror du kommer med visdomsord og gode råd, men det du egentlig kommer med er et nok et spark til de som allerede ligger nede. Det er bare vemmelig å lese. Anonymkode: 6884f...476 Enig. Anonymkode: c7a37...6cb
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #18 Skrevet 12. november 2021 Det er ingen menneskerettighet å feire jul, men jul er likevel en viktig tradisjon for de aller fleste i Norge. Og da spesielt for barna. Jeg tenker at de barna (og for så vidt andre) som allerede sliter økonomisk har behov for å ikke være på sidelinjen HELE tiden. Det er sikkert allerede merkbart for klassekamerater at de sjeldent får nye klær, kanskje arver klær, ikke deltar i bursdager pga. dårlig råd, kanskje sjeldent har venner på besøk fordi en ikke har råd til en ekstra til middag, ikke kan delta på fritidsaktiviteter osv. Da er det spesielt viktig at de føler seg "normal" på slike viktige dager/tradisjoner. Men det er ikke dermed sagt at alle har behov for gaver til flere 1000kr, tre ulike julemiddager i løpet av julen, nye klær til hver julaften osv. F.eks kan jeg tenke meg at små barn kan ha glede av å spise julepølse eller medisterkaker i stedet for pinnekjøtt og ribbe. Også kan det diskuteres om det egentlig er så stor forskjell i pris når alt kommer til alt. Men spesielt julepølser og medisterkaker har jeg sett mange ganger til 50% pga. kort holdbarhet når det nærmer seg jul. Og man kan fint gjøre det til en tradisjon at julegrøt blir middag på julaften. Mandel og premie (trenger ikke være dyrt). Og man trenger ikke unødvendig mye kosemat heller. Eller så kan man lage tapas. Bruke rester man allerede har og kanskje supplere med en jule-tapasrett. Artig for barna å være med å lage. Og man trenger ikke å fokusere på at "alle andre spiser det og det på julaften". Det viktigste er jo å spise noe man liker. For å unngå å sitte hjemme og tenke at barna/en selv har det kjipt, så er det bedre å fylle julaften og romjulen med aktiviteter. Det går an å gå en tur på formiddagen på julaften. Lage bål og grille pølser. Skattejakt i skogen og lete etter julestrømpe (det kan være en liten strømpe og f.eks inneholde ingredienser til kakao som kan lages i romjulen). Plutselig er tiden flydd. Kanskje det er mulig å finne et brukt spill eller to som familien kan kose seg med på kvelden. Og det går jo mye på tv, så alltid noe å se på. Jeg tror det viktigste er at foreldrene ikke viser at de synes synd på seg selv og barna. Det smitter over! Å være motivert og engasjere er viktig. Bruke tiden til familietid, uansett om man er mange eller få. Anonymkode: abc9f...fab 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #19 Skrevet 12. november 2021 Tradisjoner samler familien, samler venner, samler hele samfunnet rundt noe som er felles. Det bidrar til at vi føler som som ett vi og ikke en og en, det er bra for oss. Samhørighet i stede for splittelsen og utestengning. Anonymkode: 43177...eb9 2
tussi84 Skrevet 12. november 2021 #20 Skrevet 12. november 2021 Rundt et barn er det ikke bare foreldre som påvirker forventningene. Det er også andre barn, andre familier, medier, skole/bhg, butikker. Det blir lagt opp til at forventningene er at man får noen gaver. Det er normen i samfunnet. De fleste barn gleder seg til julaften. Gleden ved å åpne pakker, og se hva de får er noe de gleder seg til lenge. Får man ikke gaver, så blir man utenfor da alle andre får gaver. De andre viser eller forteller om gavene sine til andre barn, og for et barn er det sårt å være utenfor. Enn trenger ikke å kjøpe den dyreste gaven, men barna bør absolutt få noe. Som voksen er ting anderledes. Enn har ikke samme forventningene til julen stort sett. Det er ofte mer glede å gi Enn å få. Den største gleden man kan ha er å gjøre andre glad, sies det. Det betyr ikke nødvendigvis gaver, men feks at man gir hverandre ting på andre måter. Gleden kan være å faktisk spise middag på juleaften sammen med foreldre, eller besteforeldre som et eks. Nei, la barna få feire jul. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå