AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #1 Skrevet 10. november 2021 Var på jobbintervju forrige uke og har hatt en så dårlig følelse etterpå.. Søknadsfristen har ikke gått ut enda så det er nok en stund til jeg hører noe enda men det er tortur å gå å vente. Spesielt fordi jeg føler jeg ble satt i et hjørne fordi alle spørsmål var så negativt ladet. Typ "hva gjør deg irritert i den jobben du er nå", "hva gjør du med situasjonen når du blir irritert", "hva er dine negative sider" (klassisk) men ikke oppfulgt av hva er dine positive sider. "Hva gjør at du ikke vil fortsette i jobben du har nå?" Jeg prøvde å svare så godt jeg kunne og si at det ikke handler om at jeg ønsker å slutte men at jeg ønsker nye utfordringer. Prøvde å få fram at jeg er lite irritert I utgangspunktet men at bla bla kunne irritere meg (type lite informasjon og utydelig kommunikasjon). Prøvde å si at jeg løser det ved å spørre en kollega eller å spørre leder om noe er uklart og sjeldent går og dveler ved ting. Altså genuine svar som stemmer med hvordan jeg er og jobber, men jeg føler likevel at jeg kun satt og snakket negativt om meg selv og jobben jeg står i nå.. Har noen opplevd noe lignende? Skjønner jo at de er ute etter selvinnsikt og at de sikkert tester meg, men jeg sitter igjen med en så utrolig amper og dårlig følelse.. Anonymkode: 281b0...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #2 Skrevet 10. november 2021 Dette er nok en typisk kvinnegreie hvor du er for på defensiven og overtenker alt mulig i værst tenkelige retning. Hva mente de? Hvorfor sa de det? Hvordan føler jeg meg? Anonymkode: 2a3e0...fdf 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #3 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er nok en typisk kvinnegreie hvor du er for på defensiven og overtenker alt mulig i værst tenkelige retning. Hva mente de? Hvorfor sa de det? Hvordan føler jeg meg? Anonymkode: 2a3e0...fdf Godt mulig, men da regner jeg med det er helt vanlig å sitte i nesten en time å kun forklare negative sider ved en selv? Og det var jo det jeg spurte om, om noen har opplevd lignende. Anonymkode: 281b0...aa8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #4 Skrevet 10. november 2021 Da ville jeg tenkt at dette er utfordringer de har hatt med din forgjenger/eller at dette er en typisk kultur i bedriften. Kanskje ikke et sted man ønsker å bli ansatt? Anonymkode: 5624b...050 15
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #5 Skrevet 10. november 2021 Jeg har opplevd å fått tilnærmet slike spørsmål. Men jeg opplevde intervjuet som god og saklig «stemning». Hvilket inntrykk satt du igjen med? Anonymkode: 459ad...02f
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #6 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da ville jeg tenkt at dette er utfordringer de har hatt med din forgjenger/eller at dette er en typisk kultur i bedriften. Kanskje ikke et sted man ønsker å bli ansatt? Anonymkode: 5624b...050 Gode poeng, det kan jo ikke komme ut av det blå.. Anonymkode: 281b0...aa8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #7 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har opplevd å fått tilnærmet slike spørsmål. Men jeg opplevde intervjuet som god og saklig «stemning». Hvilket inntrykk satt du igjen med? Anonymkode: 459ad...02f Det var absolutt saklig stemning og de var profesjonelle og smilte liksom. Hyggelige damer. Synes bare ikke jeg fikk muligheten til å fortelle hva jeg faktisk er flink på og hva jeg kan tilby fordi ingen av mine positive vinklinger ble fulgt opp eller vist interesse for. Hadde i utgangspunktet veldig lyst på jobben, men hvis jeg får nei så kommer jeg nok til å føle at det er fordi jeg satt og snakket meg selv ned fordi de spurte så mye i den retningen. Det er litt surt. Anonymkode: 281b0...aa8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #8 Skrevet 10. november 2021 Nja.... jeg hadde tolket dette som kultur på den arbeidsplassen. Og ikke tatt jobb der, men heller søkt videre. Anonymkode: e30cb...5b7 7
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #9 Skrevet 10. november 2021 Jeg hadde tenkt at dette er en arbeidsplass man må sky som pesten. Det rotner nok på innsiden og de må ha inn føyelige personer til å redde ting. Jeg lurer faktisk på om du har søkt der jeg jobber. Vi som er relativt nye må ta 20 år gammel dritt. Anonymkode: 0a7d4...563 2
Tuba Skrevet 10. november 2021 #10 Skrevet 10. november 2021 TS det høres ut som du har løst intervjuet på en svært god måte. Du måtte jo svare på de spørsmålene som kom. Tror heller ikke du skal tolke for mye i forhold til kultur på arbeidsplassen, det handler mer om intervju stilen til damene som intervjuet. Masse lykke til!
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #11 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg hadde tenkt at dette er en arbeidsplass man må sky som pesten. Det rotner nok på innsiden og de må ha inn føyelige personer til å redde ting. Jeg lurer faktisk på om du har søkt der jeg jobber. Vi som er relativt nye må ta 20 år gammel dritt. Anonymkode: 0a7d4...563 Ikke nødvendigvis, det er jo egentlig ganske standard spørsmål, hvordan man håndterer irritasjoner (er man en som eksploderer for den minste ting eller greier man å ta to skritt tilbake, puste ut og så gi et ordentlig tilsvar f. eks.), tre negative sider etc. Det sagt, det bør jo også være litt fokus på det positive. Men det betyr ikke nødvendigvis at arbeidsplassen er dårlig at det ikke er det. Ønsker man å vite det bør man ta kontakt med noen som jobber der fra før, kanskje noen man vet om fra før. Anonymkode: e5230...0d7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #12 Skrevet 11. november 2021 Mitt inntrykk gjennom mange intervjuer er at kulturen i bedriften speiler seg i intervjuet. De som stiller negativt ladede spørsmål har ofte problemer relatert til dette. De som stiller spørsmål om utvikling og vyer for fremtiden har fokus på kreativitet og nyvinning. De som spør om arbeidskapasitet, fleksibilitet (og hvor mange barn du har...) ønsker seg en "slave". De som trenger noen "helst i går" har problemer med gjennomtrekk eller dårlig planlegging fra ledelsens side. De som har et strukturert opplegg i ansettelsesprosessen er solide (men kan være kjedelige). Det er ikke bare kandidaten som gir fra seg et inntrykk i søknaden, bedriften viser også hvem de er i stillingsannonsen til intervjurundene. Har du en dårlig magefølelse skal du lytte til den. Anonymkode: 43c8d...5d9 1
Tiuren Skrevet 11. november 2021 #13 Skrevet 11. november 2021 Et intervju er ikke bare for at arbeidstager skal bli funnet verdig/uverdig, men og for at du skal kjenne på om dette er en bedrift/stilling du kan trives med. For noen passer en "direkte&konfronterende" kultur, men det høres ut som du skal tenke deg om to ganger? Grunnen til intervju formen kan og være noe du kommuniserer uten å være klar over det, en side de trodde kunne bli problematisk og ville grave litt mer i? Og beklager å si det, men noe i innlegget sier meg at de traff en nerve?
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #14 Skrevet 11. november 2021 I enkelte typer jobber bør en evne vri negativt til positivt. Hva slags jobb søkte du på? Jeg, personlig, tenker at dette er spørsmål man stiller i et intervju der arbeidsplassen sliter med dårlig arbeidsmiljø. Til neste gang: om noen spør deg om dine negative eller positive sider: de to er de samme tingene. Positivt: flink på detaljer. Negativ: detaljorientert. Positivt: god på å snakke med mennesker. Negativ: pratsom. etc. Så om de ber om dine positive eller negative sider er irrelevant. Du skal uansett liste opp de samme 5 tingene. Anonymkode: c5c3a...ca0
Gjest Alterego666 Skrevet 11. november 2021 #15 Skrevet 11. november 2021 Jeg liker å tenke at et godt intervju skal være som en godt strukturert samtale mellom likeverdige parter. Slik du skriver i HI er du blitt utsatt for et forhørspanel. Jeg ville vært skeptisk til denne virksomheten. Kjenner du noen som kjenner virksomheten fra innsiden? Jeg ville forsøkt å forhøre meg litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå