Gå til innhold

Navnevalg og slekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et søskenbarn som jeg har Vokst opp tett med og der moren hans er fadderen til vår gutt som har et sjeldent navn skal kalle barnet sitt for akkurat det samme. Er jeg rar som reagerer på dette?  Hadde ddt vært et mer vanlig navn hadde jeg nok kanskje ikke reagert like mye, men for meg hadde jeg aldri tatt et navn som alt var brukt i slekta heller.

Anonymkode: 1f7ba...543

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med "reagerer" da? Syns du i ditt stille sinn det var litt dumt, er det ikke rart.

Reagerer du ved å lage konflikt, bryte kontakt, gjøre noe, så er du litt rar. Du får ta det som et kompliment, han liker navnet. Og det forblir i slekta. Jeg har stor slekt, og mange heter det samme, for eksempel søskenbarn, det er mye oppkalling av vanlige navn, som Anders, Martin, Kristin. Det er helt uproblematisk i livet.

Mitt barn som har et lite brukt navn syns det er dumt at hun ikke kjenner noen med samme navnet. En slektning hadde vært fint.

Anonymkode: ae59c...e68

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du med "reagerer" da? Syns du i ditt stille sinn det var litt dumt, er det ikke rart.

Reagerer du ved å lage konflikt, bryte kontakt, gjøre noe, så er du litt rar. Du får ta det som et kompliment, han liker navnet. Og det forblir i slekta. Jeg har stor slekt, og mange heter det samme, for eksempel søskenbarn, det er mye oppkalling av vanlige navn, som Anders, Martin, Kristin. Det er helt uproblematisk i livet.

Mitt barn som har et lite brukt navn syns det er dumt at hun ikke kjenner noen med samme navnet. En slektning hadde vært fint.

Anonymkode: ae59c...e68

Neinei seff lager jeg ikke konflikt ut av det, bare reagerte med at jeg synes det var litt rart siden det er et spes navn☺️ Jeg er nok litt rar uansett som reagerer på sånnt😅

Skrevet

Det er ingen som har enerett på navn, men de fleste pleier å ta litt hensyn slik at de ikke direkte hermer etter navnevalget til nære venner eller nær slekt. Unntaket her er selvsagt hvis det er et navn som har tradisjon i familien pga oppkalling. Da må man se litt større på det. 

Jeg synes ikke du er så veldig rar, egentlig. :) Tror jeg ville tenkt litt på det samme selv hvis jeg hadde valgt et uvanlig navn, i alle fall hvis det ikke fantes i familien fra før. 

• Liker 2
Skrevet
Ullvott skrev (2 minutter siden):

Det er ingen som har enerett på navn, men de fleste pleier å ta litt hensyn slik at de ikke direkte hermer etter navnevalget til nære venner eller nær slekt. Unntaket her er selvsagt hvis det er et navn som har tradisjon i familien pga oppkalling. Da må man se litt større på det. 

Jeg synes ikke du er så veldig rar, egentlig. :) Tror jeg ville tenkt litt på det samme selv hvis jeg hadde valgt et uvanlig navn, i alle fall hvis det ikke fantes i familien fra før. 

Takk for svar, det er ikke et slektsnavn. Jeg ble litt fornermet visst🙈😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...