Gå til innhold

Hva skjer med egenkapital etter du har kjøpt bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager, jeg er helt lost på sånne ting. Tok også kontakt med banken uten at de klarte å svare ordentlig på det. Jeg trodde egenkapitalen gikk til å betale ned boliglånet, men det har det ikke gjort i mitt tilfelle i følge nedbetalingsplanen. Disponerer banken beløpet til boligen blir solgt? Jeg kjøpte leilighet som 20-åring, så hadde ikke akkurat mye peiling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du kjøper en bolig til 2 millioner og har 400.000 i egenkapital, vil først typ sånn 70.000 gå til omkostninger, og så går jo resterende av de pengene til selger slik at lånet ditt til å begynne med blir på typ 1 670 000. 

Anonymkode: b178f...a3f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du kjøper en bolig til 2 millioner og har 400.000 i egenkapital, vil først typ sånn 70.000 gå til omkostninger, og så går jo resterende av de pengene til selger slik at lånet ditt til å begynne med blir på typ 1 670 000. 

Så høye omkostninger gjelder vel bare selveier bolig og ikke andelsbolig /leilighet i blokk? Da er omkostninger på ca 15.000

Egenkapitalen er hva du har i tillegg til lånet så hvis du har 2 mill totalt er det det minus egenkapitalen som er lånet ditt, som AB over forklarer :)

Anonymkode: 1e24a...c60

Skrevet

Egenkapital er den delen av huset du ikke har gjeld på. 

Anonymkode: 90053...ba3

• Liker 10
Skrevet

De har du betalt til forrige eier av bolig. 

Anonymkode: 5a566...f52

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så høye omkostninger gjelder vel bare selveier bolig og ikke andelsbolig /leilighet i blokk? Da er omkostninger på ca 15.000

Egenkapitalen er hva du har i tillegg til lånet så hvis du har 2 mill totalt er det det minus egenkapitalen som er lånet ditt, som AB over forklarer :)

Anonymkode: 1e24a...c60

Jeg antok at folk skjønte det var et eksempel :)

Ja det gjelder for selveier, men det spiller egentlig ingen rolle siden det er et eksempel.

• Liker 3
Skrevet

Egenkapital har ingenting med lånet å gjøre - du låner beløpet V boligen minus egenkapitalen. Egenkapital blir overført direkte til selger. Dette kunne enhver bank også ha svart veldig enkelt på, høres merkelig ut at du mener de ikke gjorde det..

Anonymkode: 5ac3e...874

• Liker 1
Skrevet

Egenkapitalen er det du har betalt for boligen fra egen lomme. Lånet har finansiert resten. 

Anonymkode: 43670...0d7

• Liker 5
Skrevet

Herregud. Dette beviser jo bare at norsk skole er helt ubrukelig. 

Hva skjer med pengene når du betaler for en pakke melk? 

Egenkapital er den delen av boligen du bare betaler av egen lomme. Resten er lån. Hvorfor i all verden skulle man låne 100% og så umiddelbart betale ned med en egenkapital? Det høres vel ikke spesielt logisk ut gjør det vel? Og du burde jo klare å se forskjell mellom summen på boliglånet og hva du betale for boligen. Eller i det hele tatt vite hvor mye % av boligens kjøpssum du har tatt i lån? Om ikke så er det jo egentlig ganske utrolig at man får lov å ta opp lån.

Anonymkode: 08435...341

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud. Dette beviser jo bare at norsk skole er helt ubrukelig. 

Hva skjer med pengene når du betaler for en pakke melk? 

Egenkapital er den delen av boligen du bare betaler av egen lomme. Resten er lån. Hvorfor i all verden skulle man låne 100% og så umiddelbart betale ned med en egenkapital? Det høres vel ikke spesielt logisk ut gjør det vel? Og du burde jo klare å se forskjell mellom summen på boliglånet og hva du betale for boligen. Eller i det hele tatt vite hvor mye % av boligens kjøpssum du har tatt i lån? Om ikke så er det jo egentlig ganske utrolig at man får lov å ta opp lån.

Anonymkode: 08435...341

Man må lure på hvor mange ganger det skal gjentas i en tråd.

Anonymkode: 671f2...804

Skrevet

Kan også legge til at det har vel også vært mulighet for å bruke BSU som egenkapital/sikkerhet så om du fortsatt har den stående kan det være noe slikt du har gjort? Om BSU'en fortsatt står kan det være noe slitk du har gjort?

Anonymkode: 43670...0d7

Skrevet

Hvordan ser nedbetalingsplanen din ut da? 

Jeg hadde mer egenkapital enn banken ''trengte'', så de trakk ikke all egenkapital fra den kontoen jeg overførte til. De ga meg heller mer i lån. Jeg kunne ha bedt de om å trekke hele beløpet å gi med mindre lån, men greit å ha litt buffer.

Anonymkode: 52c9c...c22

Skrevet

Kjøpte bolig 1 november. Min egenkapital (+ omkostninger) + det jeg låner hos banken ble overført til selgers eiendomsmekler noen dager før selve overtakelsen.

Fikk spørsmål fra banken om jeg ville beholde bsu-kontoen og bruke den som sikkerhet (ca 1/3 av egenkapitalen). Eller bare kjøre det rett inn som egenkapital. Men siden alle fordelene med bsu går bort etter du kjøper, lot jeg bare bsu'n gå rett til boligkjøpet.

Anonymkode: 37385...70d

• Liker 2
Skrevet

1. Du kjøper en bolig.

2. Oppgjør. Dokumentavgift betales (ved selveier), lån opprettes og penger overføres til selger av boligen du kjøper.

3. Du sitter igjen med lånet minus EK. EK er nå brukt på å betale selger for huset, og lånet ditt gjenstår.

Si du betaler 3 mill inkl dok.avgift. du har 500.000 i EK. Da sitter du igjen med et lån på ca 2,5 etter oppgjøret er gjort, og dette beløpet ser du i banken. EK er brukt og borte, men er jo i verdien av boligen til du selger.

Alternativet er at du ikke trenger å bruke hele EK til oppgjøret, har et litt høyere lån og har EK stående på konto. Dette kan gjøres om du ikke låner maks, eller har fått ok til å ha igjen litt til f.eks nødvendig oppussing eller møbler. Vi gjorde dette, så litt EK gikk til oppgjøret og litt stod igjen på konto.

Anonymkode: eec1d...dd9

Skrevet
1 hour ago, Ryddefreaken said:

Beklager, jeg er helt lost på sånne ting. Tok også kontakt med banken uten at de klarte å svare ordentlig på det. Jeg trodde egenkapitalen gikk til å betale ned boliglånet, men det har det ikke gjort i mitt tilfelle i følge nedbetalingsplanen. Disponerer banken beløpet til boligen blir solgt? Jeg kjøpte leilighet som 20-åring, så hadde ikke akkurat mye peiling.

Hvordan formulerte du egentlig spørsmålet ditt. Banken, av alle, skal vite hvor egenkapitalen din ble av.

Anonymkode: 5ec18...8e0

• Liker 2
Skrevet

I nedbetalingsplanen vil ikke hva du brukte i egenkapital komme frem. Der står det hva du har i lån, og hva du skal ca betale måned for måned til lånet er nedbetalt.

Anonymkode: 37385...70d

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan ser nedbetalingsplanen din ut da? 

Jeg hadde mer egenkapital enn banken ''trengte'', så de trakk ikke all egenkapital fra den kontoen jeg overførte til. De ga meg heller mer i lån. Jeg kunne ha bedt de om å trekke hele beløpet å gi med mindre lån, men greit å ha litt buffer.

Anonymkode: 52c9c...c22

Det samme har skjedd med meg. (For eksempel) Jeg skulle kjøpe en bolig til 2 millioner, og sa til banken at jeg ville låne 1,1 millioner og betale 900 000 med egenkapital. Når kjøpet var unnagjort satt jeg med 1,3 millioner i lån og 200 000 mer igjen av egenkapitalen enn jeg ønsket... Situasjonen var egentlig avklart med banken på forhånd, men de gikk for en annen løsning tydeligvis. 

Anonymkode: d8832...64f

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det samme har skjedd med meg. (For eksempel) Jeg skulle kjøpe en bolig til 2 millioner, og sa til banken at jeg ville låne 1,1 millioner og betale 900 000 med egenkapital. Når kjøpet var unnagjort satt jeg med 1,3 millioner i lån og 200 000 mer igjen av egenkapitalen enn jeg ønsket... Situasjonen var egentlig avklart med banken på forhånd, men de gikk for en annen løsning tydeligvis. 

Da er det jo bare å betale inn disse på lånet. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er...

Anonymkode: 92329...668

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er det jo bare å betale inn disse på lånet. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er...

Anonymkode: 92329...668

Jeg satte resterende i fond og fikk høyere avkastning, så slik sett var det en god løsning. Jeg ble bare overrasket over at banken "tok seg friheten", det var ikke vanskelig...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvordan formulerte du egentlig spørsmålet ditt. Banken, av alle, skal vite hvor egenkapitalen din ble av.

Anonymkode: 5ec18...8e0

De trodde vel ikke sine egne ører da de fikk spørsmålet og trodde vel kanskje at ts egentlig spurte om noe helt annet 😅

Anonymkode: f5777...aad

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...