AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #1 Del Skrevet 10. november 2021 Nå kommer glatta og snart snø og slaps. Dette er min første vinter som bilkjører. Jeg lurer på, hvor trygge er piggfrie vinterdekk? Hvor godt fungerer de på speilblank vei og snø? Når folk spinner og kjører utenfor veien, er det folk på sommerdekk eller kan det også skje med vinterdekk? Vet at man må tilpasse farten til føret osv, men usikker på hvor trygge og gode vinterdekk faktisk er å hvor mye jeg må tilpasse... Vet at slitasje på dekkene kan ha noe å si, mine er nye. Anonymkode: 764c3...393 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trøndermann38 Skrevet 10. november 2021 #2 Del Skrevet 10. november 2021 Gode piggfrie dekk er like gode som piggdekk med mindre det er speilglatt 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 10. november 2021 #3 Del Skrevet 10. november 2021 Kjørt piggfritt i mange år, har aldri hatt behov for piggene. Kanskje, de gangene som det er is med vann på, men det er så skjelden at det også går helt fint. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #4 Del Skrevet 10. november 2021 Jeg har kun slitt med piggfrie de 2-3 dagene i året det er helt speilis uten grep, f.eks underkjølt regn. Men har også slitt med det samme på piggdekk. De dagene er det best å la bilen stå uansett. Har kjørt piggfri i... 6-7 år, og aldri hatt problemer Anonymkode: 1fd96...b4b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #5 Del Skrevet 10. november 2021 Jeg har kjørt piggfritt i ti år nå, og aldri savnet piggene. Piggfritt har én stor fordel - du kan bruke dem før og etter piggdekkfristen. I områder med ustabil temperatur høst og vår er det en velsignelse - spesielt de første ukene etter en tidlig påske. Anonymkode: 95bf7...bc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 10. november 2021 #6 Del Skrevet 10. november 2021 spørs hvor i landet du er. klarer meg fint med piggfritt i bergen, men alle biler jeg har handlet de siste årene med piggfritt har fort fått nye dekk fordi det er omtrent livsfarlig med piggfritt nordpå. veier bilen mer enn 2.5 tonn SKAL jeg ha piggdekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #7 Del Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har kjørt piggfritt i ti år nå, og aldri savnet piggene. Piggfritt har én stor fordel - du kan bruke dem før og etter piggdekkfristen. I områder med ustabil temperatur høst og vår er det en velsignelse - spesielt de første ukene etter en tidlig påske. Anonymkode: 95bf7...bc6 Man kan bruke piggdekk før og etter piggdekkfristen også. Man skal være skodd etter forholdene uansett når på året det er. Er det behov for vinterdekk 1. juni så kan man bruke piggdekk. Anonymkode: 96386...0ff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #8 Del Skrevet 10. november 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Nå kommer glatta og snart snø og slaps. Dette er min første vinter som bilkjører. Jeg lurer på, hvor trygge er piggfrie vinterdekk? Hvor godt fungerer de på speilblank vei og snø? Når folk spinner og kjører utenfor veien, er det folk på sommerdekk eller kan det også skje med vinterdekk? Vet at man må tilpasse farten til føret osv, men usikker på hvor trygge og gode vinterdekk faktisk er å hvor mye jeg må tilpasse... Vet at slitasje på dekkene kan ha noe å si, mine er nye. Anonymkode: 764c3...393 Veldig fint at du spør om det her. Det viser at du tar et ansvar Pigg dekk er best på is og underkjølt regn, uten tvil. Dvs. speilblank vei. På snø så kan det diskuteres så der må du sjekke mot ditt behov og hvor i landet du bor. Antar at du hadde glattkjøring når du tok førerkortet? Forvent at det alltid er så glatt. Etter hvert vil du lære deg hvordan bilen oppfører seg på hva slags føre, men alltid forvent at du lett kan miste både bremser og styringa. Anonymkode: 04e6d...f4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #9 Del Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Veldig fint at du spør om det her. Det viser at du tar et ansvar Pigg dekk er best på is og underkjølt regn, uten tvil. Dvs. speilblank vei. På snø så kan det diskuteres så der må du sjekke mot ditt behov og hvor i landet du bor. Antar at du hadde glattkjøring når du tok førerkortet? Forvent at det alltid er så glatt. Etter hvert vil du lære deg hvordan bilen oppfører seg på hva slags føre, men alltid forvent at du lett kan miste både bremser og styringa. Anonymkode: 04e6d...f4e Bor i en storby, så slapsføre og mye snø på hovedveiene er ikke så stort problem. Vi har 2 baner i min by som tilhører et ganske stort område. Den ene var stengt for renovasjon etter hærverk. Normalt er glattkjøring og sikkerhetskurs en hel dag med lunsj. Da jeg var så fikk vi en halv dag, fordi det kom en ny gjeng etter lunsj. I tillegg så var det 1 bil mer enn normalt, altså 4 sjåfører for mange fordi den kjørelæreren hadde tatt feil dag. Oppå der igjen så sa 3 av 4 i min bil at de hadde sosial angst, så det å kjøre med passasjer ville de ikke. Så vi måtte stå utenfor å se på, i stede for å sitte i bilen og å få lære av de andre. Vi gjorde to nyttige ting på banen. Testet ut ABS bremsene, men husker ikke stort fordi vi fikk ikke nok tid på det. Så testet vi bremselengde. Først kjørte jeg så fort jeg kunne også skulle jeg bremse når jeg trodde jeg måtte bremse. Jeg bommet og kjørte ned skumgummifolkene i banen, noe alle gjorde. Så skulle jeg kjøre rett frem og så fort jeg kunne, også tok kjørelæreren å bremset på riktig tidspunkt. Det var alt vi hadde tid til. Så var det litt lek og moro hvor 1 av 4 fikk kjørerundt og tulle i 2 sekunder. Så kjørte kjørelæreren på gøy og spinnet bilen med vilje osv mens vi satt på og det var det. Vi brukte mest tid på å vente i kø og å stå ute å se på andre. Vurderte å klage på mangelfull opplæring, for det var jo kjempe gøy. Men føler meg ikke tryggere på vinterføre i det hele tatt. Vi viste ikke om at den andre banen var stengt før vi kom dit, og den var bare stengt den ene dagen. Så det var veldig unødvendig å sende de andre over til oss, i stede for å finne en annen dag for dem på sin bane. -ts Anonymkode: 764c3...393 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 11. november 2021 #10 Del Skrevet 11. november 2021 Se for deg at piggdekk er forbudt i svært store deler av Europa, og hvor stort markedet der er for gode, piggfrie, M+S vinterdekk. Det vesentlige er allerede sagt: Kun på is vil pigg by på en fordel. Skal du mye på hytta eller bor i kystnære strøk som ikke ser mye snø, men underkjølt regn, kan det derfor være lurt med pigger. For folk flest er valget enkelt: Piggfritt. Det er mange videoer på tuben som sammenlikner ulike biler med vinter- vs sommerdekk på is/snø/glatt føre, eller samme bil med to ulike typer dekk. Det viktigste poenget for oss nordmenn er å kjøpe gode vinterdekk og sommerdekk (aldri allsesongsdekk), og holde disse vedlike. Skift ut dekk etter 5-7 år, eller når mønsterdybden nærmer seg minimum (men aldri helt til minimum - de kravene der er latterlig tolerante). NAF tester sesongdekk to ganger for året og det er bare å velge og vrake. Ikke sikkert at testvinner er best for deg, men de beskriver egenskapene godt og tildeler poeng slik at du kan finne dekket som passer deg best: https://nye.naf.no/bilhold/dekk/vinterdekktest-2021 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #11 Del Skrevet 11. november 2021 På snø er det likt, men på is knuser pigger piggfrie. Bor du i Bergen hadde jeg ikke vurdert noe annet enn pigg. Jeg kjørte rett opp der mine piggfrie naboer bare sto og spant. Anonymkode: 59423...3b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #12 Del Skrevet 11. november 2021 Jeg kjører piggfritt på privaten, men på jobben bruker vi piggdekk. Det fordi vi kjører mye på isbelagte veier, det eneste stedet hvor piggdekk har bedre grep. Anonymkode: 7a38c...029 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 11. november 2021 #13 Del Skrevet 11. november 2021 Piggfritt her også. De eneste gangene jeg har tenkt at jeg ville ha trengt piggdekk var de få gangene jeg ikke kom opp i oppkjørselen på blank is, ellers har det vært saltet eller strødd. Hvor jeg bodde før var veien dekket av snø og is, det gikk helt fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #14 Del Skrevet 14. november 2021 Kjørt piggfritt siden det ble innført avgift på pigg her i Bergen. Er yrkessjåfør og kun piggfritt på jobb også, ikke engang brøytebilene jeg kjører har pigg. Anonymkode: 1bca5...a30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #15 Del Skrevet 14. november 2021 Kjørt piggfritt i alle år siden jeg tok lappen. Først med bil uten antispinn (lite mareritt i bakker til tider, men ellers gikk det overraskende bra). Nå kjører jeg en del på E6 for å komme meg til studiestedet ukentlig (asfalten hadde kverket piggene), men her hjemme er det godt vinterføre stort sett hele vinteren (med unntak av høst og vår når det er skifte de vær, piggfritt funker supert. Samboeren min har også gått over til piggfritt etter maaange år på pigg, han trives like godt med piggfritt Anonymkode: d46a1...da2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #16 Del Skrevet 14. november 2021 Du nevner også at folk spinner avgårde. Det gjør mange fordi de ikke tenker over at de kanskje bør være litt mer forsiktig på gassen om vinteren, de prøver å dra seg avgårde som de gjør om sommeren, da spinner og sklir man. Anonymkode: d46a1...da2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sisevt Skrevet 20. november 2021 #17 Del Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (På 11.11.2021 den 12.00): Bor i en storby, så slapsføre og mye snø på hovedveiene er ikke så stort problem. Vi har 2 baner i min by som tilhører et ganske stort område. Den ene var stengt for renovasjon etter hærverk. Normalt er glattkjøring og sikkerhetskurs en hel dag med lunsj. Da jeg var så fikk vi en halv dag, fordi det kom en ny gjeng etter lunsj. I tillegg så var det 1 bil mer enn normalt, altså 4 sjåfører for mange fordi den kjørelæreren hadde tatt feil dag. Oppå der igjen så sa 3 av 4 i min bil at de hadde sosial angst, så det å kjøre med passasjer ville de ikke. Så vi måtte stå utenfor å se på, i stede for å sitte i bilen og å få lære av de andre. Vi gjorde to nyttige ting på banen. Testet ut ABS bremsene, men husker ikke stort fordi vi fikk ikke nok tid på det. Så testet vi bremselengde. Først kjørte jeg så fort jeg kunne også skulle jeg bremse når jeg trodde jeg måtte bremse. Jeg bommet og kjørte ned skumgummifolkene i banen, noe alle gjorde. Så skulle jeg kjøre rett frem og så fort jeg kunne, også tok kjørelæreren å bremset på riktig tidspunkt. Det var alt vi hadde tid til. Så var det litt lek og moro hvor 1 av 4 fikk kjørerundt og tulle i 2 sekunder. Så kjørte kjørelæreren på gøy og spinnet bilen med vilje osv mens vi satt på og det var det. Vi brukte mest tid på å vente i kø og å stå ute å se på andre. Vurderte å klage på mangelfull opplæring, for det var jo kjempe gøy. Men føler meg ikke tryggere på vinterføre i det hele tatt. Vi viste ikke om at den andre banen var stengt før vi kom dit, og den var bare stengt den ene dagen. Så det var veldig unødvendig å sende de andre over til oss, i stede for å finne en annen dag for dem på sin bane. -ts Anonymkode: 764c3...393 Dette er absolutt mangelfull opplæring. Når tok du kurset? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #18 Del Skrevet 22. november 2021 Har kjørt piggfritt i 22 år og aldri opplevd noe negativt med det Anonymkode: 3d041...6c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cole Skrevet 25. november 2021 #19 Del Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (På 10.11.2021 den 13.03): Nå kommer glatta og snart snø og slaps. Dette er min første vinter som bilkjører. Jeg lurer på, hvor trygge er piggfrie vinterdekk? Hvor godt fungerer de på speilblank vei og snø? Når folk spinner og kjører utenfor veien, er det folk på sommerdekk eller kan det også skje med vinterdekk? Vet at man må tilpasse farten til føret osv, men usikker på hvor trygge og gode vinterdekk faktisk er å hvor mye jeg må tilpasse... Vet at slitasje på dekkene kan ha noe å si, mine er nye. Anonymkode: 764c3...393 Gode piggfrie vinterdekk er kjempetrygge. Les årets tester for å vite hvilke dekk du skal kjøpe og hvilke du skal styre unna. Om du egentlig ikke hadde tenkt til å kjøpe dekk i år, så sjekk i det minste mønsterdybde og hvor gamle de er. Dekk er ferskvare og holder ikke mer enn 5 år i Norge. Etter det forringes egenskapene betraktelig selv om det er igjen masse mønster. Piggfritt fungerer åpenbart ikke like godt på speilblank is som piggdekk, men det handler litt om hva du har behov for. I Oslo trenger du ikke piggdekk med mindre du f.eks. har en fæl bakke opp til huset ditt som alltid er speilblank om vinteren. I en by som Bodø, der det jevnt og trutt ligger et islag på veiene, der må man ha det. På snø er pigg og piggfritt like effektivt. Når folk spinner og kjører utenfor veien kan mange faktorer ligge til grunn. Det kan være sommerdekk, det kan være rævva vinterdekk, det kan være vinterdekk kjøpt på nett som er beregnet på sentral-europeiske vintre, det kan være slitte vinterdekk og det kan være en sjåfør som ikke har tilpasset farten. Jeg har aldri hatt piggdekk og jeg har kjørt på is mange ganger, det går helt fint så lenge du tilpasser farten og avstanden til bilen foran deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå