Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært i et forhold i snart to år nå. Vi har det fint når vi virkelig har det fint, men det er én spesiell ting som går igjen. 

Jeg har til tider ufrivillige rykninger/en slags tics i ansiktet (ikke Tourettes. Det har jeg fått konstatert av en lege.) Hver gang jeg får det får jeg enten et blikk eller en kommentar av kjæresten. Etter en lang periode med dette spurte jeg rett ut om det plager henne og hun sa ja. Fikk forklart at det er veldig uvant for henne at en kjæreste/partner har dette. Å få dette i ansiktet var og er fryktelig sårende. 

Har gått i en slags terapi for å minske rykningene og det har minsket en del. Men uansett hvor lite de forekommer får jeg fortsatt blikk eller kommentarer på det. Er helt fortvilet nå. Vurderer veldig å gå da jeg føler jeg ikke blir tatt for den jeg er. Spesielt når det er noe som jeg ikke gjør med vilje. Noen tanker og råd å få her?

Videoannonse
Annonse
Gjest CamillaCollett
Skrevet

Hm. 

Det ene jeg tenker er at du må forklare henne at det er ufrivillig. Det er nokså utrolig at hun ikke har skjønt det av seg selv, men likevel. Hun må jo, om hun er normalt empatisk, klare å forstå at dette er vanskelig for deg. 

Det andre jeg tenker er at du ikke bør stille slike direkte spørsmål. Hva skulle hun ha svart? Hun synes det er irriterende, og ville være ærlig. 

Det tredje er kanskje at dere kan snakke om hvor stor betydning dette skal ha. Det virker liksom ikke som en stor nok ting til å velte et forhold hvis dere ellers har det godt sammen. De fleste som lever sammen finner jo et og annet ved den andre som irriterer dem, uten at det betyr slutten av den grunn.

Skrevet

Jeg har prøvd å forklare at det er ufrivillig men blir ikke akkurat hørt. Virker som om uansett hva jeg gjør er det aldri godt nok. Dette her har pågått i lang lang tid nå, og jeg orker snart ikke mer.

• Liker 1
Skrevet
Gåtefull skrev (17 minutter siden):

Jeg har prøvd å forklare at det er ufrivillig men blir ikke akkurat hørt. Virker som om uansett hva jeg gjør er det aldri godt nok. Dette her har pågått i lang lang tid nå, og jeg orker snart ikke mer.

Man kan ikke alltid noe for hva man synes er irriterende heller da. :P Men når det er sagt så tror jeg ikke at jeg hadde orket å være sammen med noen som hele tiden skulle kommentere noe jeg gjorde på den måten spesielt når man faktisk ikke kan noe for det heller. Man blir jo vant til slikt og så at det irriterer henne så mye og faktisk plager henne synes jeg er litt rart. Men stiller man slike spørsmål så er det jo en fare for at man får svar.

• Liker 2
Skrevet

Ts: Jeg har også ufrivillig rykninger som blir verre når jeg er stresset/nervøs.

Har aldri spurt lege om det, men har fått mange kommentarer opp gjennom årene fra folk og kjærester selv om jeg prøver å skjule det.

Jeg begynte å få det i 25-årsalderen, og jeg vet ikke hva som utløste det.

Hvordan finner man ut om det er Tourettes?

Anonymkode: ba9d8...c95

Skrevet

Støtter deg i vurdering om å ende forholdet.

Tics/rykninger kan komme av flere ting, og jeg ville bedt om utredning om du ikke har fått det. 

Men hun her er ikke noe støttende materiale. 

Hadde dessverre det samme problemet med mannen min ovenfor vår sønn som etterhvert fikk diagnosen svært høytfungerende barneautisme. Han har ikke tics, men liknende kroppsbevegelser avogtil. 

Greit nok at man kan bli irritert avogtil innvendig (man kan bli litt sprø innimellom om det er hyppig pg mye), men stadig korreksjon gir bare dårlig selvbilde og er dessuten ikke anbefalt mtp tics. 

Synes du skal ta en samtale med henne. 

Anonymkode: c912e...27f

• Liker 2
Skrevet

Jeg har samma greiene. Har adhd da. Skaff deg en kjæreste som vil ha deg som du er.

Anonymkode: 5f796...cd0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts: Jeg har også ufrivillig rykninger som blir verre når jeg er stresset/nervøs.

Har aldri spurt lege om det, men har fått mange kommentarer opp gjennom årene fra folk og kjærester selv om jeg prøver å skjule det.

Jeg begynte å få det i 25-årsalderen, og jeg vet ikke hva som utløste det.

Hvordan finner man ut om det er Tourettes?

Anonymkode: ba9d8...c95

Tourettes er veldig mye mer en tics. 
Veldig mange med tourettes hadde vært glade om de bare måtte forholde seg til tics og ikke all den andre dritten som følger med.

Gjest Mysticgirl
Skrevet
Gåtefull skrev (7 timer siden):

Hva i alle dager , for en lite empatisk kjæreste du har. Når hun sier slikt, bidrar hun faktisk til at du får mer tics, da du blir mer stressa. Stress utløser flere tics og da er du i en ond sirkel. Du bør seriøst revurdere denne kjæresten din 😮 Makan til usympatisk kvinnfolk.

Gjest Elder Millennial
Skrevet

Jeg bor også med noen med tics. Før vi viste hva det var så ble jeg å fort irritert, særlig på alt som laget lyd, sånn som smatting. 

Så fort vi lærte at det ikke var frivillig så slapp mye av irritasjonen også. Det eneste er noen av lydene som smatting og slik, det kan fortsatt være irriterende, men jeg finner jo ikke på å påpeke det på noe vis. 

Høres ut som hun trenger en bedre innføring i hva tics er, ellers så er hun ikke mye empatisk og hvem orker vel å bli pirket på daglig?

Du må jo si ifra at det er uaktuelt at hun går å kommenterer slik hele tiden. Enten så må hun akseptere deg slik du er eller så kan dere jo ikke være sammen. 

Skrevet

Det der hadde jeg sett som store røde flagg. Det er en form for subtil utpsykning som gradvis kan errodere bort selvfølelsen. Det er en halvsannhet at man trenger never for å ødelegge noen og det kan man fint få til med kun blikk og sukk. Beskjeden er den samme selv om budbringeren er annerledes.

Anonymkode: d2275...b36

• Liker 2
Skrevet

Men hvorfor i alle dager blir hun irritert av at du har en rykking i ansiktet innimellom?
Kan ikke se for meg hva som skulle være irriterende med det.. hun høres ikke snill ut. du er helt fin som du er, og burde være sammen med noen som forteller det det 💞

Anonymkode: a2f92...d35

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvorfor i alle dager blir hun irritert av at du har en rykking i ansiktet innimellom?
Kan ikke se for meg hva som skulle være irriterende med det.. hun høres ikke snill ut. du er helt fin som du er, og burde være sammen med noen som forteller det det 💞

Anonymkode: a2f92...d35

Tics er ikke bare det.

Det kan være lyder, ord osv. Og det kan være repeterende. 

Anonymkode: c912e...27f

Skrevet (endret)

Det du føler er hennes forakt ovenfor deg. Hun orker engang å skjule det. Hun hadde aldri oppført seg mot en mann hun beundret eller begjærte.

Dette blir jo ikke bedre med tiden, og du kommer til å få et miserabelt liv om du ikke avslutter. HUN er jo også tjent med dette. .Hvorfor være sammen med noen en ikke liker og irriterer seg over?

Endret av Perle
  • Liker 1
Skrevet

Ta en skikkelig prat med henne. Fortell henne at det sårer deg at hun reagerer så på noe du rett og slett ikke kan noe for, og det i en sånn grad at du nå vurderer å avslutte forholdet. Forklar henne rolig enda en gang at det er ikke mulig for deg å styre det, og at stress og press bare vil gjøre det enda verre. Det er ikke sikkert hun faktisk mener det vondt. Noen mennesker er dårlig på å forstå at det at de reagerer på det faktisk bare gjør det vondt verre, selv om de kanskje heller mener å hjelpe ved å gjøre deg bevisst på hva du gjør (noen tror at man kan la være hvis man bare er bevisst på det selv, de ser på det som en uvane bare). Men hvis hun ikke klarer å ta dette innover seg og endre sin reaksjon, så hadde jeg nok avsluttet det om jeg var deg. Det blir veldig vondt å leve over tid med en som ikke godtar deg som du er.

Anonymkode: ab46c...1c0

• Liker 1
Skrevet

Hei! Tics er tics uavhengig om du har tourettes eller ikke. Men du får ikke diagnose om du ikke har tilstrekkelig med andre symptomer. Disse ticsene du har er ett av symptomene på tourettes. Men altså ikke nok til å få diagnose. Det trenger du heller ikke. Men du trenger forståelse fra kjæresten din på at dette er ufrivillig, og at det øker med stress. Og at du blir stresset av å prøve å stoppe ticsene. Hun KAN faktisk velge å ikke være med deg om dette plager henne så mye. Eller du kan velge å ikke være med henne om hennes manglende forståelse stresser deg.

Anonymkode: b3858...41f

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville truet med å gjøre det slutt hvis det er så viktig for henne.

Anonymkode: a9df0...5d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...