Gå til innhold

Vil ta ny utdannelse - boliglån holder meg tilbake. Vurderer å selge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Usikker på om jeg skulle legge denne her eller på økonomi. Bare å flytte den om det blir feil.

Uansett, saken er den at etter 10 år i jobb er jeg lei og jeg ønsker å studere en ny bachelor, få en annen kurs, en ny retning, noe nytt faglig påfyll - og muligens også et nytt studiested.

Jeg bor i Oslo og føler nå at det kun er boligen og lånet som holder meg tilbake. Jeg har 32 og har hverken barn eller samboer. Jeg kunne tenke meg å studere i Bergen, Trondheim eller her i Oslo.

Det er mange fag jeg syns virker spennende og jeg skal ikke nekte for at det er fag som kanskje gjør seg vanskelig å kombinere med jobb, men jeg føler jeg trenger en pause fra jobblivet litt og rett å slett få en ny start. Syns f.eks det å studere kjønn, historie og pedagogikk virker interessant.

Skal ikke nekte for at jeg savner studietilværelsen og en enklere hverdag uten høye regninger, lån, renter osv. Jeg føler meg låst i den situasjonen jeg er i nå og jeg tror å få en ny hverdag som student igjen er det jeg trenger neste høst.

Tenker da også å selge leiligheten å flytte inn i studentbolig igjen. Rett og slett bo billig igjen. Jeg har sett at jeg kan få ekstra lån av lånekassen siden jeg er over 30 år og jeg har jo også muligheten til å jobbe noen dager i måneden hvis det skulle være behov.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 411c0...ba8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det er smart å studere før du etablerer deg med partner og barn.

Fagene du nevner er jeg dog litt skeptisk til. Husk at det koster mye å studere nå, du må inkludere tapt boligprisvekst og tapt arbeidsinntekt også. Da hadde jeg valgt et fag som ga større sjanse for å få jobb etterpå.

Kan du leie ut boligen og få kostnadene dekt på den måten? Få avdragsfrihet så kostnadene blir lavere? Prisveksten hadde jeg ikke gitt opp uten å prøve alle andre løsninger først.

Ellers er du hjertelig velkommen til Trondheim, det er en fantastisk by å være student i 🤗

Anonymkode: 71216...3a9

• Liker 6
Skrevet

Du kan jo leie ut leiligheten du eier nå. 

Hvis du har tenkt å jobbe innen det feltet du velger å studere, bør du forøvrig la være å studere f.eks bachelor i historie. 

Anonymkode: 0f2f6...854

• Liker 2
Skrevet

Du kan evt leie ut leiligheten din.

Jeg ville aldri ha tatt sjansen ved å studere noe som gir dårlige utsikter for å få jobb, som de fagene du nevner opp. Hadde det vært studier som gir deg gode muligheter, ville det vært noe annet (lektor, barnehagelærer, sykepleier, vernepleier, IKT studier etc)

Anonymkode: 66917...ae1

• Liker 2
Skrevet

Har man en annen bachelor i bunn trenger det ikke å bli feil med noe innen kjønnstudier, pedagogikk og lignende. Men ville vurdert å leie ut i stedet for å selge i tilfelle du finner ut at studielivet versjon 2.0 ikke er for deg.

Anonymkode: 6b99b...bb9

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har man en annen bachelor i bunn trenger det ikke å bli feil med noe innen kjønnstudier, pedagogikk og lignende. Men ville vurdert å leie ut i stedet for å selge i tilfelle du finner ut at studielivet versjon 2.0 ikke er for deg.

Kjønnsstudier du liksom, må være det dummeste en kan bruke tid og penger på 😂

Anonymkode: b2367...2a1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kjønnsstudier du liksom, må være det dummeste en kan bruke tid og penger på 😂

Anonymkode: b2367...2a1

Hvorfor det?

Skrevet

Studere kjønn - herregud.

Anonymkode: df299...7cb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Studere kjønn - herregud.

Anonymkode: df299...7cb

Ikke noen bedre begrunnelse enn det?

Skrevet (endret)

Bachelor i statsvitenskap kan jo være nøkkelen hvis du er interessert i å studere kjønn i samfunnet osv. 

Endret av Knoot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...