AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #1 Skrevet 10. november 2021 Hva vil du si til meg som har kjøpt et småbruk og ønsker å drive det? Vet det er hardt arbeid, men kom gjerne med konkrete eksempler på hva som er det vanskelige. Eventuelt lenker til reportasjer osv. Setter stor pris på det! Anonymkode: ff854...588
absinthia Skrevet 10. november 2021 #2 Skrevet 10. november 2021 Kommer an på hvor stort det er, hvor det ligger klimamessig, jordbunnsforhold, hva du har tenkt å tjene penger på og om du har en annen jobb også. 3
Leo Skrevet 10. november 2021 #3 Skrevet 10. november 2021 Jeg bor i et område som ligger i forholdsvis kort avstand til Oslo og hvor mange småbruk blir kjøpt av mer eller mindre uerfarne mennesker som har en drøm om livet på landet. De fleste er nok klar over at det er hardt arbeid, men ikke hvor hardt og mye arbeid det er. Spesielt ikke hvis man på pusse opp/rehabilitere bygninger etc. Det som også ser ut til å skape problemer for mange er rett og slett mangel på kunnskap. Det er f.eks. ikke bare å putte frø i jorden og så blir det avling av hva det nå måtte være. Alle typer vekster krever sitt med tanke på jord, gjødsel, skadedyr osv. Det samme gjelder dyr. Høner virker jo f.eks. forholdsvis enkelt, men det er ikke nødvendigvis det. Sist, men ikke minst, er det mye dyrere å få et småbruk opp og gå en det de fleste ser for seg og det kan ta lang tid før man får inntekter og evt. går med overskudd hvis man noen gang gjør det. Mange går med andre ord på en økonomisk smell. 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #4 Skrevet 10. november 2021 Jeg hadde "småbruk" eller tilsvarende tidligere. Ting som jeg opplevde av negativ art. Treg internett, kan sannsynligvis glemme fiber. Sannsynligvis langt mellom hus og barn på kjøres nærmest uansett. Som regel eldre hus. Som betyr total renovering i lengden. Fasade, tak etterisolert og, strøm og rørarbeid. Hus før 1960 har ikke Glava isolasjon. Ref. Energi behov. Og inntakstrøm ikke beregnet til varmekabler, induksjonsplater og tørketrommel. Stor tomt og mye snørydding. Glem kollektiv transport. Ofte store grøntarealer som betyr 1-2 timer gressklipping pr.uke. Grusvei , kanskje lang privateid betyr at snørydding må ordnes med traktor, enten egen eller betale den lokale bonden. Kommer det 25cm med snøfokk må du tidlig opp. Kostbart. Sammenlignet med boligfelt med store unger i nabolaget blir det mye mindre sosialt i praksis fordi ungene må kjøres til dere, eller dere må kjøre egne. Gjøre avtaler osv. Spontane møter som f.eks barna "stikker bort til Mette" når venninnen bor 2km borte blir vi praksis mer sjeldent. Bygge ut huset lønner seg ofte ikke fordi boligprisene er høyere mer sentralt. Dvs man får ikke igjen påkoste ved salg, Evt. mer igjen andre steder Jeg og kona flyttet landlig og bodde der i 10år. Etterhvert flyttet vi 3km nærmere sentrum til et moderne boligfelt og har aldri angret på det. Men nå dreiv ikke vi med høner eller hester. Ønsket i utg.pkt kun god plass på en usjenert plass. Anonymkode: 58e69...f6c 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #5 Skrevet 10. november 2021 Personlig så tenker jeg at å kjøpe et småbruk er det dummeste du kan gjøre Du kommer til å jobbe deg i hel for å gå i minus når alle kostnader ved driften er kalkulert inn. Hvis du har lyst på en ekstrainntekt så vil du mest sannsynlig komme bedre ut av det ved å ta en ekstrajobb i kassa på Rema. Og du kommer til å slite deg mindre ut også Anonymkode: 26bc7...b93 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #6 Skrevet 10. november 2021 vanskelig? Alt. Anonymkode: 348e5...391
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #7 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Personlig så tenker jeg at å kjøpe et småbruk er det dummeste du kan gjøre Du kommer til å jobbe deg i hel for å gå i minus når alle kostnader ved driften er kalkulert inn. Hvis du har lyst på en ekstrainntekt så vil du mest sannsynlig komme bedre ut av det ved å ta en ekstrajobb i kassa på Rema. Og du kommer til å slite deg mindre ut også Anonymkode: 26bc7...b93 Er vel ingen som tror de skal tjene seg rike på småbruk😅 Anonymkode: bb46e...3b8 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #8 Skrevet 10. november 2021 Hva jeg vil si? Gratulerer! Så tøff du er! Beundrer deg og håper jeg også får råd til småbruk en dag Anonymkode: e513f...8aa
Leo Skrevet 10. november 2021 #9 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er vel ingen som tror de skal tjene seg rike på småbruk😅 Anonymkode: bb46e...3b8 Nei, men det er nok noen som tror at det er relativt lettjente kroner å selge litt egg og grønnsaker evt. leie ut en stallplass eller to.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #10 Skrevet 10. november 2021 Hvorfor er dette postet på Jobb og utdanning? For det å ha småbruk vil sjelden føre til noe overskudd. For de fleste går man heidundrende i minus mens man pusser opp/renoverer. Senere må man også ha løpende vedlikehold på mange bygninger. Hvis man har dyr, har man stort sett såpass få dyr at det ikke er noe overskudd. Man skaffer seg småbruk fordi man ønsker den livsstilen og ha plass rundt seg, ikke med et mål om å leve av det. Hvis du ønsker å leve av jorda, må du kjøpe deg gård (og det er det også vanskelig å leve av). Anonymkode: 5fe1f...682 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå