AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #1 Skrevet 10. november 2021 Jeg ser på bilder at jeg ligner på min kusine og fetter. Trodde det var såpass ut i slekt at verken utseendet eller personligheten kunne være særlig lik? Men samtidig kan jo søskebarn få avvik og kromosomfeil på barnet om de skulle få barn sammen. Er det pga like gener? Kan søskenbarn "tenke" likt? Noen som kan fortelle? Anonymkode: 8a55e...10e
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #2 Skrevet 10. november 2021 Man deler vel i snitt rundt 12,5% av de relevante genene med søskenbarn, men hvorvidt man ligner noe særlig vil jeg tro kommer an på akkurat hva man deler. Det er nok til at sjansen for avvik er markant forhøya, for om man sammenligner med en tilfeldig person deler man jo nesten ingen av genene. Anonymkode: 4b50a...643 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #3 Skrevet 10. november 2021 Jeg har en kusine på min mors side som er like gammel som meg, vi ser ganske like ut og har blitt tatt for å være søsken. Når jeg var yngre pleide jeg å være sammen med henne og kusinen hun hadde på sin farsside (som da ikke er i slekt med meg), det var lett å se at kusinen min var i slekt med henne også, men også tydelig at den andre kusinen og jeg ikke var det, vi var svært ulike… Anonymkode: 088c6...b51 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #4 Skrevet 10. november 2021 Vi var 3 kusiner, fra hver vår familie so lignet veldig da vi var små. Jentungen min på 9, er kliss lik min yngste onkels to barn. Anonymkode: f6668...72e
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #5 Skrevet 10. november 2021 Søskenbarn er faktisk det nærmeste etter søsken Jeg ser tydelig at vi er i slekt, i alle fall på pappas side. Det er noe med ansiktstrekkene som går igjen. Anonymkode: de4a6...9dc 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #6 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Søskenbarn er faktisk det nærmeste etter søsken Jeg ser tydelig at vi er i slekt, i alle fall på pappas side. Det er noe med ansiktstrekkene som går igjen. Anonymkode: de4a6...9dc Fetterene mine kunne like godt vært brødrene mine. Vi har lik humor og føler jeg ser meg selv i de🤭 ts Anonymkode: 8a55e...10e
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #7 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Man deler vel i snitt rundt 12,5% av de relevante genene med søskenbarn, men hvorvidt man ligner noe særlig vil jeg tro kommer an på akkurat hva man deler. Det er nok til at sjansen for avvik er markant forhøya, for om man sammenligner med en tilfeldig person deler man jo nesten ingen av genene. Anonymkode: 4b50a...643 Er man ikke enda mer nærere som søskenbarn om mødrene er søstre? Jeg har hørt det. Anonymkode: 8a55e...10e 1
Kristin70 Skrevet 10. november 2021 #8 Skrevet 10. november 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Er man ikke enda mer nærere som søskenbarn om mødrene er søstre? Jeg har hørt det. Anonymkode: 8a55e...10e Ikke genetisk. 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #9 Skrevet 10. november 2021 Her ligner ikke noen av søskebarna mine på hverandre. Den yngste av flokken var lik meg som yngre, men nå er det ikke noe likheter. Vi er 12 stk. Barna mine ligner heller ikke sine søskenbarn overhodet. Ikke det minste like i det hele tatt. Anonymkode: 29fd0...b1e
Djækklåsst Skrevet 10. november 2021 #10 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er man ikke enda mer nærere som søskenbarn om mødrene er søstre? Jeg har hørt det. Anonymkode: 8a55e...10e 12,5 % i snitt gjelder nok uansett. Unntaket er «doble søskenbarn» hvor f.eks fedrene er brødre og mødrene søstre, da blir det 25 % like gener i snitt. Og naturligvis om foreldrene som er søsken bare er halvsøsken, da blir det 6,25 %. Men dette blir vel et sidespor her. 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #11 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er man ikke enda mer nærere som søskenbarn om mødrene er søstre? Jeg har hørt det. Anonymkode: 8a55e...10e Nei. Det er i SNITT 12,5% (det kan i praksis variere ganske mye, men det er tilfeldig). Men kjønn er ikke helt uten betydning. For eksempel kan kjønnskromosomene muligens spille litt inn, for eksempel vil to brødre gi det samme Y-kromosomet videre til sine sønner. Og søstre vil gi det samme mitokondrielle DNAet videre til alle sine barn. Anonymkode: 3264e...dd7
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #12 Skrevet 10. november 2021 Djækklåsst skrev (12 minutter siden): 12,5 % i snitt gjelder nok uansett. Unntaket er «doble søskenbarn» hvor f.eks fedrene er brødre og mødrene søstre, da blir det 25 % like gener i snitt. Og naturligvis om foreldrene som er søsken bare er halvsøsken, da blir det 6,25 %. Men dette blir vel et sidespor her. Og eneggede tvillinger. Anonymkode: 3264e...dd7 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #13 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ser på bilder at jeg ligner på min kusine og fetter. Trodde det var såpass ut i slekt at verken utseendet eller personligheten kunne være særlig lik? Men samtidig kan jo søskebarn få avvik og kromosomfeil på barnet om de skulle få barn sammen. Er det pga like gener? Kan søskenbarn "tenke" likt? Noen som kan fortelle? Anonymkode: 8a55e...10e Men i alle dager... Jeg og min bror har jo begge to arvestoff fra våre foreldre - og kun dem - så selvsagt må noe av dette gå videre til våre barn - som da er søskenbarn. Det er svært, svært usannsynlig at vi kun skal ha arvet ulike trekk fra våre foreldre, og nesten like usannsynlig at ungene våre kun skal ha arvet de trekkene jeg og min bror ikke har felles. Artig historie: Jeg har et bilde av min datter der hun er prikk lik en fetter på farssiden. De har kun én besteforelder felles, og ingen av dem ligner bestemoren spesielt. Likevel har de altså arvet like trekk fra henne. Anonymkode: 1eae7...e80 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #14 Skrevet 10. november 2021 Jeg og den ene kusinen min er veldig like. Mødrene våre er søstre og veldig like. Det pussige er at jeg er mye mer lik kusinen min enn søstrene mine. Anonymkode: 2ff58...8d7
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #15 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg og den ene kusinen min er veldig like. Mødrene våre er søstre og veldig like. Det pussige er at jeg er mye mer lik kusinen min enn søstrene mine. Anonymkode: 2ff58...8d7 Ts her. Jeg er veldig lik min tante, som er søster til min mor. Alle sier det og lurer på om hun er min mor.😅 sønnene hennes er også lik meg. Anonymkode: 8a55e...10e
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #16 Skrevet 10. november 2021 Jeg er veldig lik både onkler, tanter og søskenbarna mine. Type søskenlik. Jeg er mer lik mine søskenbarn på farssiden, enn jeg er lik broren min, som igjen ligner mer på min mor😂 Anonymkode: 728fb...8f0
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #17 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er man ikke enda mer nærere som søskenbarn om mødrene er søstre? Jeg har hørt det. Anonymkode: 8a55e...10e Det er isåfall kun sosialt betinget. Anonymkode: 704cd...498 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #18 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er isåfall kun sosialt betinget. Anonymkode: 704cd...498 Og gjerne også at man er samme kjønn. Anonymkode: 704cd...498 1
flusa Skrevet 10. november 2021 #19 Skrevet 10. november 2021 Jeg og min kusine er mere like enn med våre søsken. Kunne blitt tatt for å være tvillinger.
pia mater Skrevet 10. november 2021 #20 Skrevet 10. november 2021 På farssiden har jeg noen like ansiktstrekk med noen av kusinene mine. På morssiden kan du se likheter helt ut til tremenningene mine. Så de som kjenner til slekten min kan se på meg hvor jeg hører til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå