Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er veldig interessant å lese forskjellen på Norge og Sverige. I Sverige fraråder man samsoving de første tre månedene. Synes det er veldig vettugt egentlig. På enkelte fødeavdelinger har de babynest som barnet skal sove i.

Mens her på KG fraråder folk babynest i senga og vil man skal samsove med 3 uker gammel baby. 

Veldig opp-ned og tydelig at det bare kommer an på hva man er vant til 🤪

Anonymkode: d3e18...ef3

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utviklingspsykologien fremhever viktigheten av fysisk og emosjonell kontakt mellom mor og barn helt fra starten av, for å sørge for en trygg og god tilknytning, der barnets behov blir nærmest konstant dekket. 
I utviklingsland er dette helt vanlig, og disse barna gråter sjeldent så lenge de henger fast på mor. Dette ser man også i naturen. 

Så hva er mest vettug?

Anonymkode: 6eb84...03e

• Liker 25
Skrevet

Babynest er ikke like alle sammen, og man må se an både situasjon og type nest. Hva som er tryggest kommer jo an på sovevaner, madrasstype osv. 

Anonymkode: 8f0a5...c48

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Utviklingspsykologien fremhever viktigheten av fysisk og emosjonell kontakt mellom mor og barn helt fra starten av, for å sørge for en trygg og god tilknytning, der barnets behov blir nærmest konstant dekket. 
I utviklingsland er dette helt vanlig, og disse barna gråter sjeldent så lenge de henger fast på mor. Dette ser man også i naturen. 

Så hva er mest vettug?

Ja, kanskje at flertallet blir harmoniske og trygge barn er verdt noen få ihjelklemte babyer?

Anonymkode: bf930...4ea

• Liker 4
Skrevet

Så lenge folk samsover med spedbarn, kommer vi aldri til å bli kvitt krybbedød. Helt utrolig at folk ofrer livet til sine nyfødte, fordi det er sååå koselig å samsove. 

Anonymkode: 17aab...382

• Liker 9
Skrevet

Rart barsel anbefaler at man samsover fra starten da.

Anonymkode: c471e...440

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, kanskje at flertallet blir harmoniske og trygge barn er verdt noen få ihjelklemte babyer?

Nevn ETT tilfelle av krybbedød/ihjelklemt baby som skyldes samsoving i Norge de siste ti årene?

• Liker 21
Skrevet

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så lenge folk samsover med spedbarn, kommer vi aldri til å bli kvitt krybbedød. Helt utrolig at folk ofrer livet til sine nyfødte, fordi det er sååå koselig å samsove. 

Det er viktig å praktisere trygg samsoving. Les mer om dette på helsenorge.no

Krybbedød kan forekomme uansett, enten barnet ligger for seg selv eller hos foreldrene. Røyking er den største risikoen vedrørende samsoving. 
Det er uansett verdt å nevne at nybakte mødre sover og våkner lett, og er mer sensitive enn ellers, nettopp for å respondere på babyens signaler så snart som mulig.

• Liker 22
Skrevet

Jeg har samsovet med alle mine tre. Har aldri lagt meg oppå babyen. Viktig dog med å aldri drikke alkohol for de som sover med babyen, far og. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi kommer aldri til å bli kvitt krybbedød uansett. 

Og baby som kveles der man vet grunn, er forresten ikke krybbedød. Krybbedød er dødsfall i søvne hvor grunnen ikke er kjent. Dette skjer oftest i babyens egen seng. 

Anonymkode: 2d6d1...025

• Liker 30
Skrevet

Jeg HATET samsoving noe intenst, men jeg fikk ikke til noe annet. Baby hylgråt hele natta om han ikke fikk ligge inntil. Jeg hadde nok druknet han i badekaret etter tre måneder uten søvn, så jeg foretrakk litt dårlig søvn fremfor null.

Anonymkode: b2edd...b5b

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg HATET samsoving noe intenst, men jeg fikk ikke til noe annet. Baby hylgråt hele natta om han ikke fikk ligge inntil. Jeg hadde nok druknet han i badekaret etter tre måneder uten søvn, så jeg foretrakk litt dårlig søvn fremfor null.

Anonymkode: b2edd...b5b

He he. Babyene har jo instinkter. Tror at når de ligger og kjenner lukten av morsmelk så føler de seg trygge. Lurer på om ikke jeg også hadde fått panikk om kjøleskapet plutselig gikk ut døren og forsvant :)

• Liker 9
Skrevet
Lorieen skrev (11 minutter siden):

Nevn ETT tilfelle av krybbedød/ihjelklemt baby som skyldes samsoving i Norge de siste ti årene?

Ehh, dette skjer dessverre. Men det i kommer ikke i avisen. Fjernt å tro at krybbedød ikke eksisterer!

Anonymkode: fba55...f60

• Liker 11
Skrevet

Slik jeg har forstått det er det noen land som fraråder samsoving generelt fordi flere tilfeller av krybbedød kan knyttes til utrygg samsoving. Jeg har ikke sett noen forskning som tilsier at trygg samsoving øker krybbedød-faren. Og så er det vel sånn at man for å være føre var sier at det man vet er så trygt som mulig, er at barnet sover i egen seng uten for mye ting i senga (ikke babynest, sengebeskytter, kosedyr, koseklut, pute) på foreldrenes soverom. Men det er faktisk ikke mulig for alle babyer. Noen babyer er urolige og alternativet til egen seng er enten (trygg) samsoving eller at foreldrene på skift går og bærer på babyen hele natta. Sistnevnte er vel ikke akkurat bærekraftig i lengden, da tenker jeg det er en større fare for babyen at foreldrene kræsjer bilen sin av søvnmangel eller snubler mens de bærer babyen.

Men jeg tror en stor del av krybbedød-dødsfall i Norge har handlet om utrygg samsoving. F.eks. en forelder som har sovnet med babyen på brystet på sofaen og så har babyen sklidd ned i en sprekk. Jeg har aldri hørt om noen som ruller over babyen sin, så lenge de følger rådene om å ikke drikke alkohol eller bruke sløvende medisiner osv, det er god plass i senga, egen dyne osv. Jeg leste en gang om en studie hvor de observerte foreldre som sov med babyene sine, som viste at foreldrene på et ubevisst plan forholdt seg til babyen også i søvne, dvs. at om de kom for nær, rullet de motsatt vei.

Når det gjelder krybbedød-dødsfall i en del andre land, hvor foreldrene er mindre opplyste om disse tingene, handler vel en del av dødsfallene om røyking, overoppheting og generelt utrygge forhold for babyen. Syns det blir rimelig spesielt å putte den type samsoving i samme kategori som de som gir babyen god plass, baby har egen dyne, svalt soverom, foreldre som ikke røyker eller bruker sløvende medisiner, ingen lue på babyen, ingen løse elementer i senga osv.

• Liker 19
Skrevet
Lorieen skrev (23 minutter siden):

Dei siste ti åra har gjennomsnittleg ni spedbarn i Noreg døydd plutseleg og uventa under søvn, kvart år.

Tidlegare var dei fleste barna mellom to og seks månader gamle, og dei hadde vorte lagde på magen. No er dei fleste barna under to månader, og dei blir funne døde etter samsoving med ein eller begge foreldra.

https://www.nrk.no/rogaland/samsoving_-to-av-tre-foreldre-sov-saman-med-spedbarn.-risikofylt_-meiner-ekspertar.-1.15374659 

• Liker 9
Skrevet

Vi kommer aldri til å bli kvitt krybbedød uansett. 

Og baby som kveles der man vet grunn, er forresten ikke krybbedød. Krybbedød er dødsfall i søvne hvor grunnen ikke er kjent. Dette skjer oftest i babyens egen seng. 

Anonymkode: 2d6d1...025

https://www.nrk.no/rogaland/samsoving_-to-av-tre-foreldre-sov-saman-med-spedbarn.-risikofylt_-meiner-ekspertar.-1.15374659

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ehh, dette skjer dessverre. Men det i kommer ikke i avisen. Fjernt å tro at krybbedød ikke eksisterer!

Anonymkode: fba55...f60

Kjenner til flere tilfeller av krybbedød. Samtlige av disse babyene har ligget i egen seng, på rygg, og alle anbefalinger og kriterier har vært fulgt. 

• Liker 10
Skrevet
Lorieen skrev (1 minutt siden):

Men kjære deg - denne artikkelen du linker til beskriver UTRYGG samsoving. 🙄 Alkohol, røyk, felles dyne etc. Det er ikke det samme som trygg samsoving der alle kriterier er fulgt. 

Men kjære deg, les artikkelen. De fleste blir nå funnet i sengen til foreldrene, ikke i egen seng 🙄

• Liker 8
Skrevet
Lorieen skrev (2 minutter siden):

Men kjære deg - denne artikkelen du linker til beskriver UTRYGG samsoving. 🙄 Alkohol, røyk, felles dyne etc. Det er ikke det samme som trygg samsoving der alle kriterier er fulgt. 

Dessuten viser det seg at 72% ikke klarer trygg samsoving, det er mye. Derfor burde samsoving frarådes. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...