AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #1 Skrevet 10. november 2021 Over en viss tid har jeg pådratt meg en del gjeld. For 8 mndr siden tok jeg tak, fikk ordnet en nedbetalingsordning med alle kreditorene utenom en. (Lindorf) Dem ville jeg skulle betale minst 7000 i mndn, noe jeg ikke hadde mulighet til da jeg betaler inn 3 andre betydelige store beløp til andre kreditorer. Nå har iallefall Lindorf tatt steget til namsmannen. Vil han ta hensyn til den andre gjelden? Det jeg er redd for er at Lindorf skal dra med mesteparten av lønnen min, men da får ikke jeg råd til å betale den andre gjelden min som da også vil gå til namsmannen 🥴 Anonymkode: 3fbcd...803
nordlending Skrevet 10. november 2021 #2 Skrevet 10. november 2021 Nei, namsmannen tar kun hensyn til saker som har gått til tvangsinndrivelse. Den første kreditorene som sender inn får førsteprioritet, med mindre det kommer nye trekk som går foran etter loven.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #3 Skrevet 10. november 2021 Du skal sende ditt svar til namsmannen. Da opplyser du om hva du betaler og hvor pengene går. Du har krav på nok inntekt til å overleve. Namsmannen tar hensyn til annen betaling. Bare viktig at du får med dette i den informasjonen de trenger. Legg med kvitteringer og annet bevis på at du har betalingsplaner med andre. Send også med din kommunikasjon med inkassobyrådet der du viser til at du vil betale, men ikke klarer å betale så mye som 7000. Da viser du at du har prøvd å ordne opp. Anonymkode: 83318...015 1
Basi Skrevet 10. november 2021 #4 Skrevet 10. november 2021 Namsmannen tar kun høyde for trekk som er besluttet av kemner, NAV, namsmannen mv og ikke private betalingsordninger 1
Taluno Skrevet 10. november 2021 #5 Skrevet 10. november 2021 Generelt nei, de tar hensyn til livsopphold og nødvendige utgifter i forbindelse med livsopphold. Så ja, de kan kreve så stort lønnstrekk at du ikke har sjans til å overholde andre betalingsplaner, og at annen gjeld også går til tvangsindrivelse. Det er en av grunnene til at deltagere i luksusfellen må samle inn store summer på kort tid, for å forhindre at noen av kravene går til tvangsindrivelse, og dermed ødelegger alle muligheter til å lage nedbetalingsplan med gjenstående kreditorer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå