Gå til innhold

Tog vil aldri bli et fullgodt klimaalternativ til bilen. 

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Av mange grunner. Men også fordi togteknologien er ekstremt skjør. Tjenesten kan bli satt ut av spill for den minste ting. 

En gutt var ute og gikk med papegøyen sin. Slik stoppet alle togene på Oslo S. (aftenposten.no)

Man kan rett og slett ikke stole på toget. Toget er derfor bare nyttig for fritidsreiser der folk har god tid og ikke synes det gjør noe om toget går eller ikke. For alle andre med reelle transportbehov er tog bare tull og tøys.

Anonymkode: 9ff3d...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Toget er derfor bare nyttig for fritidsreiser der folk har god tid og ikke synes det gjør noe om toget går eller ikke. For alle andre med reelle transportbehov er tog bare tull og tøys.

Ja, nettopp. Det er jo ingen som bruker tog som transport og er avhengig av det for å komme seg på jobb eller andre steder hver eneste dag. Enig med deg, det kommer aldri til å skje! I alle fall ikke med for flere titalls millioner mennesker i vår del av verden!

:sarkasme:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Av mange grunner. Men også fordi togteknologien er ekstremt skjør. Tjenesten kan bli satt ut av spill for den minste ting. 

En gutt var ute og gikk med papegøyen sin. Slik stoppet alle togene på Oslo S. (aftenposten.no)

Man kan rett og slett ikke stole på toget. Toget er derfor bare nyttig for fritidsreiser der folk har god tid og ikke synes det gjør noe om toget går eller ikke. For alle andre med reelle transportbehov er tog bare tull og tøys.

Jeg jobber selv i togbransjen og det der med papegøyen forsinket togene med 30 min. Det er sjeldent togene er forsinket om man ser helheten per døyn. Og det vil alltid være ting som skjer når det kommer til tog, trikk, bil , buss! Så Please just stop it! Tog er en Kjempe bra måte å ta seg frem på. Det er tryggt, miljøvenligt og går oftest mye fortere. Avvik vil det være i all fremtid siden elektronik ikke alltid fungerer som det ska, værforhold og uventede ting som skjer. Kan ikke folk bare skjønne det og ha skjønn for det! Eller så kan du la være og bruke bil isteden ! Kos deg med kø, mindre sikkerhet og høye kostnader :) 

Anonymkode: 15c22...872

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber selv i togbransjen og det der med papegøyen forsinket togene med 30 min. Det er sjeldent togene er forsinket om man ser helheten per døyn. Og det vil alltid være ting som skjer når det kommer til tog, trikk, bil , buss! Så Please just stop it! Tog er en Kjempe bra måte å ta seg frem på. Det er tryggt, miljøvenligt og går oftest mye fortere. Avvik vil det være i all fremtid siden elektronik ikke alltid fungerer som det ska, værforhold og uventede ting som skjer. Kan ikke folk bare skjønne det og ha skjønn for det! Eller så kan du la være og bruke bil isteden ! Kos deg med kø, mindre sikkerhet og høye kostnader :) 

Skulle frem til att 30 min- er lite. Det må bare folk tåle ass…. Sen legger togselskapene stor insats for å få folk frem till slutstasjon gjenom avviksbusser, taxi etc. Men 30 min det må man tåle og da må man regne med det i reiseplanen sin! Jobber selv med tog og opplever sjeldent forsinkelser men jeg er jo der nesten hvar dag hele dagene. Mens vanligt folk råkar vara uheldige og havne på disse försinka togene. Sen er det extremt mye sikkerhet i togverlden. Sikkerhet kommer alltid gå først! Føre allt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tog er ikke altid så "miljøvennlig". Finnes menger med diesel-tog i norge, feks hele østerdalen og midt/nordnorge.

Anonymkode: 51265...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (47 minutter siden):

Det er jo ingen som bruker tog som transport og er avhengig av det for å komme seg på jobb eller andre steder hver eneste dag.

jo, det er det. Faktisk ganske mange!

Kanskje ikke i Norge, men jeg refererer til et lite land midt i Europa hvor toget sjeldent er mer enn fire minutter for sent. Helt topp organisert. 

Anonymkode: 1ab1e...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

jo, det er det. Faktisk ganske mange!

Kanskje ikke i Norge, men jeg refererer til et lite land midt i Europa hvor toget sjeldent er mer enn fire minutter for sent. Helt topp organisert. 

Anonymkode: 1ab1e...747

Se sarkasmeflagget ;)

Anonymkode: 61e60...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tar tog fra Nasjonalteateret til Lillestrøm ca. to ganger i måneden. Og minst annenhver gang så er toget forsinka. Hva det kommer av vet jeg ikke, men det er for dårlig. Når jeg tar toget så sjeldent og det likevel er forsinkelser så ofte så er det ikke noe jeg kan stole eller satse på.

Anonymkode: 615a7...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/10/2021 at 4:51 AM, AnonymBruker said:

Tog er ikke altid så "miljøvennlig". Finnes menger med diesel-tog i norge, feks hele østerdalen og midt/nordnorge.

Anonymkode: 51265...f2c

Tog er det mest energi effektive fremkomstmiddelet vi har, stålskinner lar et lokomotiv med bare noen få tusen hestekrefter, som tilsvarer ca 8 lastebiler, frakte flere tusen tonn. 

image.png.e934453fd6c3132e4b53b8a04a034d45.png

https://ourworldindata.org/travel-carbon-footprint

Men vi bor så spredt i Norge at det er ikke alle som kan dra nytte av tog, og de stedene det er skinner så kan vi ikke stole på at toget går.

Jeg bor i nærheten av en togstasjon og jobber i nærheten av en annen stasjon på samme linje, men jeg velger å kjøre bil for det er ikke mulig å stole på at toget går og jeg må ha bil i tillegg. Og med elbil drivstoffkostnadene vesentlig billigere enn månedskort.

Anonymkode: 281a3...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis et barn hadde luftet papegøyen sin på motorveien ville det også blitt stans og store forsinkelser, bare for å ha sagt det. ;) 

Anonymkode: dae0e...430

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor bortimot halvannen times bilkjøring, eventuelt nesten fire timer med buss, fra nærmeste togstasjon 😆

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

C8H10N4O2 skrev (På 12.11.2021 den 17.39):

Jeg bor bortimot halvannen times bilkjøring, eventuelt nesten fire timer med buss, fra nærmeste togstasjon 😆

Ja, men den anekdoten er ikke på noen måte representativ for Norges befolkning, og sier derfor noe i nærheten av ingen ting om tog som klimavennlig transportalternativ. 

Anonymkode: dae0e...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...