Gå til innhold

Hvorfor har de ikke fått laget vanlige vaksiner av Covid-19?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor har de ikke fått laget vanlige vaksiner av Covid-19? 

Har de laget ordinære vaksiner for andre coronavirus tidligere?

Hvor fort lager de de ordinære influensavaksinene? De lager jo slike nye vaksiner for nye influensavirus hvert eneste år? Nå har de kjent til dette viruset i ca 2 år. Kan de ikke lage vanlige vaksiner for det? Må de kun ha disse injeksjonene med mRNA istedenfor ordinære vaksiner? 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

AstraZeneca sin vaksine er "vanlig".

mRNA er fremtidens måte å lage vaksiner på.

• Liker 23
Skrevet

Det finnes mange vaksiner mot covid-19 laget på mer tradisjonelle måter. Norge har bare av en eller annen grunn ikke engang giddet å vurdere noen av dem for godkjenning i Norge.

• Liker 5
Skrevet

Det finnes jo det..?

Men mRNA-vaksinene er jevnt over bedre, så jeg lurer litt på hvorfor dette er et ønske fra deg.

• Liker 12
Skrevet
Aliquis skrev (5 timer siden):

mRNA er fremtidens måte å lage vaksiner på.

Nei, AX er ikke "vanlig". AZ (og J&J) får også kroppen til å produsere piggproteiner, bare på en noe annen måte.
Det "vanlige" er at smittestoff produseres utenfor kroppen, ufarliggjøres, for deretter å bli sprøytet inn.

• Liker 7
Skrevet
Nicathv skrev (4 timer siden):

Det finnes jo det..?

Men mRNA-vaksinene er jevnt over bedre, så jeg lurer litt på hvorfor dette er et ønske fra deg.

Det stemmer vel ikke? Ordinære vaksiner er jo laget slik at man blir immune mot sykdommen som man vaksineres mot. 

Hvilke vaksiner har de laget med tradisjonell metode av covid-19? Hvor lang tid trengs det for å dyrke frem / fremstille ordinære vaksiner? De har jo hatt ganske lang tid (år) nå hvor de har hatt viruset. 

Jeg lyttet akkurat til en podcast med et intervju av overlege Sigurd Hortemo i Statens legemiddelverk om vaksineskadede Yusela Del Carmen Gjæringen. Der sier han at de har sett at mRNA-vaksinene har flere bivirkninger enn ordinære vaksiner. Men at de var veldig heldige som hadde mRNA teknologien her når de trengte den nå.

Det fikk meg til å undres over hvorfor de enda ikke har laget vanlige vaksiner.

• Liker 5
Skrevet
Ann Mo skrev (16 minutter siden):

Det stemmer vel ikke? Ordinære vaksiner er jo laget slik at man blir immune mot sykdommen som man vaksineres mot. 

Hvilke vaksiner har de laget med tradisjonell metode av covid-19? Hvor lang tid trengs det for å dyrke frem / fremstille ordinære vaksiner? De har jo hatt ganske lang tid (år) nå hvor de har hatt viruset. 

Jeg lyttet akkurat til en podcast med et intervju av overlege Sigurd Hortemo i Statens legemiddelverk om vaksineskadede Yusela Del Carmen Gjæringen. Der sier han at de har sett at mRNA-vaksinene har flere bivirkninger enn ordinære vaksiner. Men at de var veldig heldige som hadde mRNA teknologien her når de trengte den nå.

Legemiddelverket har en oversikt over ulike koronavaksiner. 
https://legemiddelverket.no/godkjenning/koronavaksiner/vaksineteknologier

• Liker 3
Skrevet
Ann Mo skrev (4 timer siden):

Igjen: det finnes mange vaksiner mot covid-19 laget på mer tradisjonelle metoder. mRNA-vaksinene er verken de eneste eller de første som ble laget. 

• Liker 3
Skrevet
Aliquis skrev (11 timer siden):

AstraZeneca, Sputnik og Janssen er ikke "vanlige" vaksiner, men virusvektorvaksiner hvor man har modifisert adenovirus slik at de har piggproteinene til koronaviruset. De eneste koronavaksinene som er laget på den tradisjonelle måten med inaktivert koronavirus er de to kinesiske vaksinene Sinopharm og CoronaVac (Sinovac). De er imidlertid ikke like effektive som mRNA-vaksinene.

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet
Pterinochilus skrev (49 minutter siden):

AstraZeneca, Sputnik og Janssen er ikke "vanlige" vaksiner, men virusvektorvaksiner hvor man har modifisert adenovirus slik at de har piggproteinene til koronaviruset. De eneste koronavaksinene som er laget på den tradisjonelle måten med inaktivert koronavirus er de to kinesiske vaksinene Sinopharm og CoronaVac (Sinovac). De er imidlertid ikke like effektive som mRNA-vaksinene.

Pterinochilus skrev (50 minutter siden):

De eneste koronavaksinene som er laget på den tradisjonelle måten med inaktivert koronavirus er de to kinesiske vaksinene Sinopharm og CoronaVac (Sinovac). De er imidlertid ikke like effektive som mRNA-vaksinene.

Det er flere andre også som er laget med samme metode. 

• Liker 2
Skrevet
Marihønepøne skrev (21 minutter siden):

Det er flere andre også som er laget med samme metode. 

Det er godt mulig, men jeg kjenner kun til de to kinesiske. Hvilke andre er det snakk om? Den iranske vaksinen?

• Liker 1
Skrevet
Pterinochilus skrev (26 minutter siden):

Det er godt mulig, men jeg kjenner kun til de to kinesiske. Hvilke andre er det snakk om? Den iranske vaksinen?

Det er allerede lagt inn en lenke til komplett overssikt over alle vaksinene i denne tråden. 

• Liker 2
Skrevet

CoronaVac er en vanlig vaksine.

Skrevet (endret)

så det var besvart 😄

Endret av Betasuppe
Skrevet

Da koronavirusene ble oppdaga i 1965, var det første legemiddelindustrien gjorde å teste om det gikk an å lage vaksine mot det nye viruset. Det gjorde det ikke. Dermed ble det ikke forska mer på korornavirus.

Ikke før det første SARS-viruset dukka opp i november 2002. Da starta korona-forskninga opp igjen. De greide ikke å lage vaksine mot SARS1 og heller ikke da MERS-viruset dukka opp noen år seinere.

Nå har det blitt lov til å holde på med gensløyd og da har problemet løst seg.

• Liker 4
Skrevet

Man har ikke isolert hele viruset, man har brukt deler av genmateriale som ligner på andre Koronavirus..

• Liker 2
Skrevet
Velouur skrev (På 12.11.2021 den 22.13):

Man har ikke isolert hele viruset, man har brukt deler av genmateriale som ligner på andre Koronavirus..

Hvorfor har de ikke isolert hele viruset? 🤔

Skrevet (endret)
Elida88 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor har de ikke isolert hele viruset? 🤔

Man har ikke sett hele viruset i mennesker?

Endret av Velouur
Skrevet

Novavax er den eneste så langt men tror ikke den er godkjent ennå

• Opprett ny...