Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har knappt med penger hver måned. Og nå kommer det en bursdag. Min niese har invitert meg i hennes 20 årsdag. Jeg føler at det forventes at jeg gir en gave for minimum 300 kr i en slik dag. Problemet mitt er at jeg har knappt med penger ut måneden og bør forsøke å gi henne en så rimelig gave som mulig. Men igjen : det virker jo ikke så fint. Har noen forslag til noe jeg kan gi som gjør at det er greit nok på en 20 årsdag til en niese uten at jeg bruker noe særlig med penger? 

Og så kommer julen. Den er også et slit økonomisk.  Har mange å kjøpe til men pleier å bare gå for gaver for 50 kr per person selv om det virker lite raust. 

Er det andre som sliter med å få økonomien til å gå i 0 hver måned, og gruer seg økonomisk til jul osv? 

Anonymkode: 86008...793

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva er det som gjør at du sliter økonomisk? Høy leie? Ingen jobb? Er du kanskje student? 

Jeg levde som student for ikke så lenge siden, og det jeg levde på er jo å regne som fattig i Norge - likevel fikk jeg til å kjøpe helt OK julegaver til de jeg kjente. Men merk deg at jeg ikke hadde mange å kjøpe gaver til, jeg kjøper kun gaver til folk jeg regner som bestevenner og familie. Det jeg hadde i "inntekt" var vel 100-110 tusen kr i studielån og så hadde jeg rundt 30 000 kr fra en deltidsjobb om sommeren, så da levde jeg på ca. 130 000 kr i året. Hvis du trekker fra 72 000 for en billig hybel fra studentsamskipnaden på 10 kvm for ca. 72 000 kr / år med strøm, da har man 58 000 / 12 = 4800 kr å rutte med i mnd. Det klarte jeg fint å leve på uten noen større problemer  

Det viktigste var å ha en buffer spart opp gjennom året, f.eks. ble lånet kun utbetalt månedlig til sommeren og sommerjobben måtte jo dekke kostnader om sommeren. jeg måtte altså finansiere hele det med ekstra kostnader i november/desember med oppsparte midler ellers ville økonomien kollapse mtp. julegaver, leie og mat.

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 3
Skrevet

Har du noe kreativt i deg? Kan du lage noe? Hekle, strikke, sy? Har du noe fint som du ikke bruker? Et sjal, en veske el.l?

Og til jul så kan man f.eks lage peppernøtter av pepperkakedeig, og fylle opp sylteøyglass. Sett på en stoffbit over med litt lim, og bånd (om du kan å hekle litt, så lag en enkel lenke, er det enkleste du kan gjøre og det er koselig). Kjempefin ekstragave som koster lite.

Anonymkode: e5aac...edc

• Liker 2
Skrevet

Begynn å gi symbolske gaver. Mellom de voksne i nærmeste familie og vennekrets er det helt vanlig å gi noe hjemmelaget. Eggelikør, småkaker, godterier osv som man har lagd selv. Andre gir vi ikke gaver til.

Anonymkode: a8a31...ba4

• Liker 1
Skrevet

Det beste er vel bare å være ærlig og si at i år har du ikke råd til å gi gaver og at du da heller ikke trenger å få gaver. Enkelt og greit. Hos meg har vi sluttet å gi gaver, ikke pga økonomi, men fordi vi alle hater småting som slenger rundt. Vi feirer heller sammen og koser oss i hverandres selskap. Slipper det tullete gavepresset, så med mindre du har barn så kan du bare droppe gaver, tenker jeg.

Anonymkode: 6ca8b...959

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det beste er vel bare å være ærlig og si at i år har du ikke råd til å gi gaver og at du da heller ikke trenger å få gaver. Enkelt og greit. Hos meg har vi sluttet å gi gaver, ikke pga økonomi, men fordi vi alle hater småting som slenger rundt. Vi feirer heller sammen og koser oss i hverandres selskap. Slipper det tullete gavepresset, så med mindre du har barn så kan du bare droppe gaver, tenker jeg.

Helt enig her, bare vær åpen og ærlig om det. Det er ikke skamfullt overhodet! 

Anonymkode: d7114...e1a

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, Pachka Sigaret said:

Hva er det som gjør at du sliter økonomisk? Høy leie? Ingen jobb? Er du kanskje student? 

Jeg levde som student for ikke så lenge siden, og det jeg levde på er jo å regne som fattig i Norge - likevel fikk jeg til å kjøpe helt OK julegaver til de jeg kjente. Men merk deg at jeg ikke hadde mange å kjøpe gaver til, jeg kjøper kun gaver til folk jeg regner som bestevenner og familie. Det jeg hadde i "inntekt" var vel 100-110 tusen kr i studielån og så hadde jeg rundt 30 000 kr fra en deltidsjobb om sommeren, så da levde jeg på ca. 130 000 kr i året. Hvis du trekker fra 72 000 for en billig hybel fra studentsamskipnaden på 10 kvm for ca. 72 000 kr / år med strøm, da har man 58 000 / 12 = 4800 kr å rutte med i mnd. Det klarte jeg fint å leve på uten noen større problemer  

Det viktigste var å ha en buffer spart opp gjennom året, f.eks. ble lånet kun utbetalt månedlig til sommeren og sommerjobben måtte jo dekke kostnader om sommeren. jeg måtte altså finansiere hele det med ekstra kostnader i november/desember med oppsparte midler ellers ville økonomien kollapse mtp. julegaver, leie og mat.

Jeg er i midten av 40-årene. Har ingen utdannelse. Jobber i halv stilling i butikk, men får ikke mer arbeid der. Har søkt etter annen jobb men er 300 søkere, og jeg blir aldri valgt.  Har faktisk søkt etter ny jobb i mange år uten å lykkes. 

Jeg kunne ha tatt utdannelse, men jeg har ikke hatt ork til det nå. Vet jo ikke om jeg får jobb etter utdannelsen heller. 

Jeg får utbetalt 16 000 kr i måneden. Har også et kjipt forbrukslån som jeg må betale ned på. Har også et voksent barn som sliter litt og som jeg hjelper. 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Helt enig her, bare vær åpen og ærlig om det. Det er ikke skamfullt overhodet! 

Anonymkode: d7114...e1a

Ønsker ikke å fortelle hele familien om hvorfor jeg gir rimelige presanger. Synes det er kjipt å måtte argumentere for det. Jeg tror valget må være enkelt og greit å bare gi rimelige gaver uten å forklare seg til tantebarn og hele familien. 

Skrevet

Synes at gavepress er noe tull ja. Men jeg kommer kun til å gi rimelige gaver. Og folk får tenke som de vil om det. Mener at dette med gavepress er så tullete. 

• Liker 2
Skrevet

På normal har de lekkert badedrakt og bodyscrub til under 30 kroner.

Ser mye mer eksklusive ut.

Anonymkode: 2d26b...aa6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

*Badesalt

Skrevet

Hva med en flaske vin til rundt 130? Fin gave til en som har blitt voksen.

Anonymkode: 46e1f...1ec

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg er i midten av 40-årene. Har ingen utdannelse. Jobber i halv stilling i butikk, men får ikke mer arbeid der. Har søkt etter annen jobb men er 300 søkere, og jeg blir aldri valgt.  Har faktisk søkt etter ny jobb i mange år uten å lykkes. 

Jeg kunne ha tatt utdannelse, men jeg har ikke hatt ork til det nå. Vet jo ikke om jeg får jobb etter utdannelsen heller. 

Jeg får utbetalt 16 000 kr i måneden. Har også et kjipt forbrukslån som jeg må betale ned på. Har også et voksent barn som sliter litt og som jeg hjelper. 

Ønsker ikke å fortelle hele familien om hvorfor jeg gir rimelige presanger. Synes det er kjipt å måtte argumentere for det. Jeg tror valget må være enkelt og greit å bare gi rimelige gaver uten å forklare seg til tantebarn og hele familien. 

16 000 utbetalt for 50% stilling i butikk? Det er jo ganske høy lønn for butikkansatt. Men skjønner at det er lite å leve på 16000 i måneden.

Skrevet

Hva skjer dersom du slutter å hjelpe det voksne barnet ditt? Har du et kjipt forbrukslån, mener jeg at du bør fokusere på å betale dette før du hjelper andre, men mindre det er helt spesielle omstendigheter. 

Anonymkode: 38d74...1fe

• Liker 2
Skrevet

Da jeg levde som fattig musikkstudent i utlandet noen år, så hadde jeg flere triks for å få til gaver til jul.

Jeg tråla "Gis bort"-kategorien på Finn!
Mange gir bort leker i tre. Med en gratis malingsprøve og litt kreativitet, laget jeg leker til de yngste med navnet deres på. Folk trodde jeg hadde fått de laget spesielt til barnet, og de var så populære i slekten at andre folk spurte hvor de kunne få kjøpt de, haha!

Jeg fant alt mulig på Gis bort; antikviteter, kunst, møbler, klær, garn, maling, vaser, servise og mye mer!
Apropos servise, jeg fant noen som ga bort et sett med hvitt IKEA-servise til 8 personer. Jeg kjøpte svart porselensmaling og en liten kost, og laget små flekker på serviset. Ga det bort til min ekstremt interiørinteresserte søster, og det er fortsatt favoritten mange år senere. Resultatet ble veldig likt dette, bare for å vise hva som er mulig: 
https://www.nordicnest.no/merkevarer/olsson--jensen/poppi-tallerken-21-cm/?variantId=32276-01

Jeg brukte også kjøpe store forundringspakker eller gavepakker, der jeg fikk mye for en lav sum. Dermed kunne jeg gi bort noe som så veldig skikkelig ut sammen med ting jeg fant til ekstremt lav pris. F.eks. en fin dusjsåpe sammen med en loofah til 5,- fra Normal.

Jeg brukte være med en kompis på svenskehandel når jeg kom hjem til Norge, og da fikk jeg tak i finere vin til en brøkdel av prisen.

Jeg var invitert i bryllupet til søskenbarnet mitt i denne perioden. Da meldte jeg meg inn i en bokklubb, der jeg måtte være medlem i 6 måneder før jeg kunne avslutte abonnementet(ingen kjøpeplikt). Da fikk jeg tre gratis bøker og et nydelig ullpledd verdt 1000,-. Søskenbarnet mitt fikk pleddet i bryllupsgave, og de tre bøkene ble julegaver. 

Ellers fulgte jeg med på salg på nettet - det var mye arbeid, men for meg var det verdt det, da jeg elsker å gi gaver!

Anonymkode: ebf4b...296

• Liker 11
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med en flaske vin til rundt 130? Fin gave til en som har blitt voksen.

Anonymkode: 46e1f...1ec

Takker for gode gavetips.  Jeg kommer til å kjøpe noe billig. 

Hva skjer dersom du slutter å hjelpe det voksne barnet ditt? Har du et kjipt forbrukslån, mener jeg at du bør fokusere på å betale dette før du hjelper andre, men mindre det er helt spesielle omstendigheter. 

Anonymkode: 38d74...1fe

Det er spesielle omstendigheter som gjør at jeg hjelper. 

3 hours ago, Thyra said:

16 000 utbetalt for 50% stilling i butikk? Det er jo ganske høy lønn for butikkansatt. Men skjønner at det er lite å leve på 16000 i måneden.

Ja det er bra for å bare være 50 prosent, men det er lite å leve av. 

Jeg mener iallefall at folk bør ikke tenke at de er lite verdsatt bare fordi de får en billig gave. Det er jo ikke summen som avgjør det. Men jeg har bestemt meg at niesen min og andre tantebarn får bare tenke at jeg er kjip. Jeg gir etter hva jeg har råd til uten å forklare dette med økonomi. En gave er jo en gave, og den behøves ikke å forklares utfra kostnad. 

Skrevet

Jeg syns det er bedre å være ærlig. Her har jeg selv hatt dårlig inntekt noen år, og da har jeg f.eks sagt til venninner om vi skal la vær med julegaver fordi jeg ikke har råd.

Ellers har jeg prøvd å lage noe selv, jeg strikker og har gitt mange sokker gjennom årene (jeg vet de settes pris på). Andre alternativer er å lage noe julebakst, småkaker, og gi i gave. Trenger ikke koste noe mer enn kanskje det du har i skapet av mel, gjær, melk ++. 

Men støtter åpenhet og at det er ok å si man ikke kan i år. Julegaver skal være koselig, ikke gi økonomisk stress.

Anonymkode: 14afe...731

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg syns det er bedre å være ærlig. Her har jeg selv hatt dårlig inntekt noen år, og da har jeg f.eks sagt til venninner om vi skal la vær med julegaver fordi jeg ikke har råd.

Ellers har jeg prøvd å lage noe selv, jeg strikker og har gitt mange sokker gjennom årene (jeg vet de settes pris på). Andre alternativer er å lage noe julebakst, småkaker, og gi i gave. Trenger ikke koste noe mer enn kanskje det du har i skapet av mel, gjær, melk ++. 

Men støtter åpenhet og at det er ok å si man ikke kan i år. Julegaver skal være koselig, ikke gi økonomisk stress.

Jeg mener at det er tanken som teller og ikke kostnaden av gaven. Ingen er uansett tjent med at jeg får problemer med å betale regningene mine. Men jeg mener at det vil kun skape snakk i familien om jeg skal forklare at jeg har lite penger. Alle vet at jeg har liten inntekt fra før så trenger vel ikke å forklare det hvert år. Folk er ikke så interessert i å høre om det heller.  Ikke i min familie  :)

Men alle må få mene det de vil om det. At du mener at det er fint å være ærlig å forklare at gaven er billig pga dårlig økonomi så er det deg om det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener at det er tanken som teller og ikke kostnaden av gaven. Ingen er uansett tjent med at jeg får problemer med å betale regningene mine. Men jeg mener at det vil kun skape snakk i familien om jeg skal forklare at jeg har lite penger. Alle vet at jeg har liten inntekt fra før så trenger vel ikke å forklare det hvert år. Folk er ikke så interessert i å høre om det heller.  Ikke i min familie  :)

Men alle må få mene det de vil om det. At du mener at det er fint å være ærlig å forklare at gaven er billig pga dårlig økonomi så er det deg om det. 

Skjønner :) jeg er helt enig i at det er tanken som teller, og har aldri tenkt noe over at gaven er rimelig. Har jeg råd gir jeg litt mer, har jeg dårlig råd gir jeg mindre. Aldri fått klager på det i alle fall :) håper det ordner seg greit, tipset om Normal tar jeg med meg selv!

Når din niese er 20 er hun forhåpninger moden nok til å se at tanken er viktigere enn verdien på gaven :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...