Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne uken fikk jeg varsel om å sjekke skattekortet og ser at jeg fra november har 75% skattetrekk! Jeg ringte selvsagt Skatteetaten med én gang, og de mener det er fordi Nav har trukket for lite skatt av AAP'en min dette året. Så ringer jeg Nav, som holdt en langt foredrag som jeg forsto lite av. Noe om å unngå restskatt neste år..

Problemet er at jeg er alenemor, student og jobber 6 dager i måneden. Jeg får lønn fra jobb (34% trekk), AAP, samt at jeg har noe lån fra Lånekassa, men de pengene går jo hovedsaklig til å betale for skolen.

Jeg får utbetalt AAP hver 14.dag, og istedet for å få utbetalt nesten 5000,- denne uken, fikk jeg 1200,-

Det betyr at jeg går minst 8000,- i minus (AAP) denne mnd'en, og jeg får ikke mer vakter på jobb, jeg bekymrer meg for neste strømregning og det er snart jul.. Og jeg vet ikke hvor lenge de skal trekke meg så mye, og om dette også betyr at jeg får mindre lønn denne måneden, eller om det kun gjelder AAP. Nav ba meg ringe igjen i januar om ikke trekket hadde gått ned.

Kan noen forklare meg dette? Hvorfor det har skjedd og hva jeg kan gjøre med det?

Anonymkode: 1c245...08e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan noen forklare meg dette? Hvorfor det har skjedd og hva jeg kan gjøre med det?

Hvis man ikke følger med og justerer skattetrekket gjennom året er dette resultatet.

Din egen sløvhet og din egen feil.

Anonymkode: 67479...86b

• Liker 4
Skrevet

Jeg er ingen ekspert på personlig økonomi, men jeg har aldri hørt om noen som har hatt sååå høyt skattetrekk før. I så fall har noen failet i jobben sin en plass, meget mye og du må ta støyten

• Liker 1
Skrevet

Har du søkt om ekstralån fra lånekassen siden du har barn? Om ikke, du får 50.000 ekstra i semesteret (max 200.000 totalt) hvis du søker om det. 

Anonymkode: 9ff24...fca

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man ikke følger med og justerer skattetrekket gjennom året er dette resultatet.

Forstår det. Men har tenkt at det ikke er noe å justere, når det ikke er noe endringer i økonomien? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forstår det. Men har tenkt at det ikke er noe å justere, når det ikke er noe endringer i økonomien? 

Selvfølgelig må du justere når du skatter for lite gjennom året.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig må du justere når du skatter for lite gjennom året.

Jeg har kontroll på jobb, men visste ikke at jeg hadde ansvar for Nav. Nav fortalte at det er vanlig å ha prosenttrekk fra de og tabell på jobb, men hvordan skal JEG vite hvor mange prosent Nav skal ta...? Hadde samme ytelse og lønn i fjor, og har alltid sluppet unna restskatt og alltid fått tilgode.

Skrevet

Hei.

Det er kun tillatt å trekke 60% skatt, hvilket inkluderer forskuddsskatt og utleggsskatt.

Det å sette opp skatten høyere enn 60% samlet, uansett grunn er lovstridig.

Nedfor finner du forskrift med paragrafhenvisning og lovhenvisninger og paragrafehenvisning

Forskrift om påleggstrekk.  Fastsatt av Finansdepartementet 3. desember 2002 med hjemmel i lov av 21. november 1952 nr. 2 om betaling og innkreving av skatt § 33, jf. lov av 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) § 24-4.

§ 3. Hvilke ytelser det kan trekkes i

1.      Det kan pålegges trekk i lønn og andre godtgjørelser og ytelser som nevnt i dekningsloven

§ 2-7. 

§ 5. Spesiell begrensning av påleggstrekk

1.      Påleggstrekk etter § 3 nr. 1 må – sammen med mulig forskuddstrekk – i alminnelighet ikke overstige 60 prosent av lønnen, godtgjørelsen eller ytelsen. Denne bestemmelse gjelder dog

Dette er paragrafen som forskriften henviser til.

LOV 1984-06-08 nr 59: Lov om fordringshavernes dekningsrett (dekningsloven).

§ 2-7. Utlegg i lønnskrav m v.

Utlegg kan tas i skyldnerens krav på forfalt eller uforfalt lønn etter fradrag av forskuddstrekk i den utstrekning lønnen overstiger det som med rimelighet trengs til underhold av skyldneren og skyldnerens husstand. Ved vurderingen legges til grunn det som er tilbake av nettolønnen etter allerede besluttete trekk med bedre prioritet.

Håper dette er til hjelp.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 5
Skrevet

Dette virker merkelig. Nav kan ikke trekke mer skatt helt ut av det blå, de må følge skattekortet. Det er ikke de som skal passe på at du ikke får restskatt. De kan ikke vite noe om resten av din økonomi.

Anonymkode: a8a40...92d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette pleier jo ikke å bli resultatet?

Om man ikke følger med og justerer skattertekk får man restskatt neste år, det er det vanlige. Ikke at en instans plutselig bestemmer seg for å trekke 75% skatt på egen hånd. 

Anonymkode: 2a884...9d6

• Liker 2
Skrevet

Høres veldig merkelig ut. Om du har trukket for lite får du restskatt neste år. 

Anonymkode: a2843...c21

Skrevet

Høres ikke ut som om det er skattetrekk, heller en reduksjon siden du jobber såpass mye (altså redusert AAP med 75%, ikke nødvendigvis 75% skatt) om det er 75% skatt og du hadde 5000kr tidligere vil det si du ikke har blitt trukket skatt i det hele tidligere i år.

Anonymkode: b8cd0...be3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2021 den 23.35):

Jeg har kontroll på jobb, men visste ikke at jeg hadde ansvar for Nav. Nav fortalte at det er vanlig å ha prosenttrekk fra de og tabell på jobb, men hvordan skal JEG vite hvor mange prosent Nav skal ta...? Hadde samme ytelse og lønn i fjor, og har alltid sluppet unna restskatt og alltid fått tilgode.

Du må jo selvfølgelig følge med og justere ut ifra forventet inntekt uansett hvor du får pengene fra. Det er ingen som vet hvordan samlet økonomi blir for deg hvert år eller hvor du får penger fra. Dette må du selv justere og regne på.

Anonymkode: f1d62...9dc

• Liker 2
Skrevet

Gå inn på skattekortet og regn ut hvor mye du har tjent i år, og hvor mye du forventer å tjene hele året, også endrer du skattekortet selv, jeg pleier å gjøre dette noen ganger i løpet av året, da jeg ikke har fast inntekt, alle burde hvertfall ta en sjekk i løpet av året for å se at det står riktig. 

Anonymkode: 0f788...5e5

• Liker 2
Skrevet

Jeg har sammen med Skatteetaten via tlf, endret skattekortet mitt, der hvor det gikk an. Jeg hadde akkurat nøyaktig samme inntekt i fjor. Fikk akkurat det samme i AAP og akkurat det samme i månedslønn. Og fikk penger tilgode på skatten.

Nå er jeg altså 17.000,- i minus bare denne mnd, så nå måtte jeg søke sosialhjelp. Veldig ironisk, når jeg allerede har lav inntekt og får AAP fra Nav. Jeg forstår ikke dette opplegget.. Har allerede snakket med begge instanser på tlf, skatt/Nav, men fikk ingen konkrete tiltak. Alt jeg fikk, var "Jeg forstår at det er kjipt." Men hva skal jeg GJØRE?

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har sammen med Skatteetaten via tlf, endret skattekortet mitt, der hvor det gikk an. Jeg hadde akkurat nøyaktig samme inntekt i fjor. Fikk akkurat det samme i AAP og akkurat det samme i månedslønn. Og fikk penger tilgode på skatten.

Nå er jeg altså 17.000,- i minus bare denne mnd, så nå måtte jeg søke sosialhjelp. Veldig ironisk, når jeg allerede har lav inntekt og får AAP fra Nav. Jeg forstår ikke dette opplegget.. Har allerede snakket med begge instanser på tlf, skatt/Nav, men fikk ingen konkrete tiltak. Alt jeg fikk, var "Jeg forstår at det er kjipt." Men hva skal jeg GJØRE?

TS

Se på svaret fra TBergh, så vidt jeg husker er han/hun jurist og viser også til et lovverk. 

Anonymkode: 5f4c2...f57

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Se på svaret fra TBergh, så vidt jeg husker er han/hun jurist og viser også til et lovverk. 

Anonymkode: 5f4c2...f57

Jeg leste det, men om Skatteetaten sier det er sånn, så kan det vel ikke være ulovlig? Jeg glemte å skrive at jeg gjorde endringer som fikk meg ned i 65% trekk. Men fortsatt alt for mye, når jeg allerede er 17.000,- i minus. Så frustrerende!

TS

Skrevet

Men du velger jo selv hva som skal stå på skattekortet, det er jo bare å jukse det til og ta smellen neste år. Skattekortet kan jo ikke bare plutselig justeres.

Anonymkode: 571fb...eb3

• Liker 1
Skrevet

Skattesmell du evt. Får må ikke betales før juni ellernoe nesteår, så jeg hadde heller gått for å endre skattekortet selv på nett, for så å spare opp etter jul, til skattesmellen du vet kommer. 

Anonymkode: 0f788...5e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

AAP reguleres etter grunnbeløpet, som øker i mai hvert år. Derfor øker også AAP hvert år, man har ikke samme inntekt. Skattekortet bør sjekkes hvert år, og det som står under AAP må ta høyde for økningen som kommer i mai.

Anonymkode: 9646f...a6e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...