AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #1 Skrevet 9. november 2021 For to uker siden fikk jeg melding fra en venninne (som også er kusinen min) om at hun hadde noen feriedager hun måtte ta ut og at hun skulle ta ferie denne uken som er nå. Jeg er langtidssykemeldt og hjemme på dagtid, så vi avtalte å treffes i dag kl. 11.30 på en café. Det var hun som valgte dag, klokkeslett og møtested. Siste melding fra henne var "Da sees vi på X (caféens navn) på tirsdag halv tolv", så det kan ikke ha vært noe usikkerhet rundt når avtalen var. Jeg var på caféen kl. 11.15 men gikk på do med en gang jeg kom, så jeg satte meg ned ved bordet rett før halv tolv. Hun dukket ikke opp. Jeg var usikker på om hun var forsinket, eller om hun hadde kommet mens jeg var på do men så gått igjen. Jeg ventet til kl. 11.50 før jeg sendte henne melding og spurte om hun var forsinket. Kl. 12.30 prøvde jeg å ringe henne, men fortsatt null svar. Jeg ble sittende til kl. 13, i tilfelle hun dukket opp og hadde en god grunn til hvorfor hun var så forsinket. Til slutt dro jeg hjem. Rundt klokken åtte i kveld fikk jeg melding fra henne "Du ringte?". En av meldingene jeg sendte henne mens jeg satt på caféen var hvor i caféen jeg satt og ventet på henne, så hun må da ha forstått at jeg ringte fordi jeg satt og ventet på henne. Jeg ble så irritert at jeg ikke orket å svare med en gang. 20 min. senere sender hun en ny melding "Åja, var det i dag, trodde det var i morgen." og tre minutter etterpå sendte hun "Kan vi skyve det til 12.30 istedetfor 11.30?". Som om jeg kommer til å sitte på caféen og vente på henne i timesvis i morgen også?! Hun vet veldig godt hva jeg er sykemeldt for, og hun vet at jeg bruker mye krefter hver gang jeg skal komme meg ut av huset, så jeg skjønner ikke hvordan hun kan forvente at jeg skal orke å gjøre alt det i morgen også. Hun har tidligere hatt sine plager som jeg har vært forståelsesfull og tatt hensyn til. Det burde gå begge veier. Hvis hun hadde kommet med en unnskyldning for at hun hadde glemt avtalen vår, så hadde jeg ikke vært så sur. At man glemmer en avtale er sånt som kan skje, kjipt for den som sitter og venter, men det er ikke verdens undergang og det går an å gjøre det godt igjen. Men det som gjør meg så irritert er at hun ikke engang innrømmer at hun bommet på dagen og ikke anerkjenner at jeg sløste bort en hel dag på å sitte og vente på henne. En del av meg tenker at jeg overdriver nå, men en annen del av meg er skikkelig sint og sur på henne. Så jeg sendte henne en melding og skrev dette, og at avtalen var i dag og at jeg ikke kommer til å dra på caféen i morgen. Til svar fikk jeg den sure meldingen! Hun er skikkelig pissed på meg for at jeg ikke gidder å møte henne nå når hun har vært snill og tatt seg fri fra jobb for å treffe meg. Historien hun kommer til å fortelle alle i familien og de vennene vi har felles er antagelig ikke den samme som jeg kan fortelle. Vanligvis ender det på et eller annet vis sånn at hun blir trodd og jeg blir latterliggjort, så jeg taper alltid. Føler på en måte at jeg burde ta meg sammen og møte opp på caféen igjen i morgen, men samtidig er jeg sur og synes ikke det er greit at hun oppfører seg sånn. Synes dere at jeg overdriver når jeg er sur, eller har jeg rett til å være sur? Har dere noen mirakeltriks til hvordan jeg kan få henne til å unnskylde at jeg sløste bort en hel dag mens jeg ventet på henne? Anonymkode: 20bf5...1ce
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Historien hun kommer til å fortelle alle i familien og de vennene vi har felles er antagelig ikke den samme som jeg kan fortelle. Vanligvis ender det på et eller annet vis sånn at hun blir trodd og jeg blir latterliggjort, så jeg taper alltid Hun er ikke en venn. Hun er en drittsekk. Anonymkode: 7d818...807 68
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #3 Skrevet 9. november 2021 Det var ekstremt dårlig og respektløst gjort av henne. Jeg ville blitt sur akkurat som deg TS og jeg hadde heller ikke møtt opp til dag to. Det verste er likegyldigheten hennes, at hun liksom bare «åja trodde det var i morgen». Mitt beste tips er å ikke forvente en unnskyldning, den kommer neppe. Skjønner dere har kjent hverandre hele livet men det betyr egentlig ikke at man er venner og må fortsette å omgås. Anonymkode: 58fe4...d5d 28
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #4 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Synes dere at jeg overdriver når jeg er sur, eller har jeg rett til å være sur? Har dere noen mirakeltriks til hvordan jeg kan få henne til å unnskylde at jeg sløste bort en hel dag mens jeg ventet på hen Du overdriver ikke. Kanskje hun er av den typen mennesker som aldri ber om unnskyldning for noe? Jeg ville ha skrevet til henne at du dessverre ikke har kapasitet (av helsemessige årsaker) til å møte henne i morgen. Jeg ville nok ha faset henne ut av livet mitt. Anonymkode: 7d818...807 22
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #5 Skrevet 9. november 2021 Hu er jo ei skikkelig megge! Først kommer hun ikke til avtalen fordi hun «glemte den», SÅ mener hun at hun er sååå snill som faktisk tok seg fri for å møte deg (offerrollen) selv om det var HENNES idé fordi hun måtte bruke opp feriedager. Å ikke nok med det, men hun slarver til folk rundt seg for å få sympati? Nei fytti. Giftig menneske. Ikke en venninne. Anonymkode: aeddf...ae4 21
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #6 Skrevet 9. november 2021 Fy faen jeg hadde droppa det kreket du kaller venninne. Hadde svart henne frekt tilbake om at du ikke vil møtes når du venter så lenge uten svar. Anonymkode: 9920c...e32 10
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #7 Skrevet 9. november 2021 1. Aldri vent så lenge på noen som er for sen. Vent 20-30 min, og når de ikke svarer på telefon eller melding, så går du. Eventuelt kontakt noen rundt vedkommende, for å høre om noe alvorlig har skjedd, om du er redd for det. 2. Om det er slik at hun gjentagende finner på historier om deg til familie og venner, og latterliggjør deg, skjønner jeg ikke hvorfor du kaller henne venninne? Jeg hadde iallfall ikke funnet meg i det. Jeg hadde ikke giddet å dra på cafeen igjen i morgen iallfall. Du kan jo si at turen i dag kostet deg så mye energi, at du ikke klarer å dra ut i morgen igjen. Anonymkode: 62d4d...83b 18
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #8 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun er ikke en venn. Hun er en drittsekk. Anonymkode: 7d818...807 Jeg tok kanskje litt hardt i da jeg brukte ordet latterliggjort. Jeg er nok litt nærtagen overfor henne. Men hun er alltid bedre enn meg, og familien liker henne bedre enn meg. Da vi var barn og gjorde rampestreker endte det alltid med at hun slapp unna og kun jeg fikk kjeft. Det er alltid hun som blir trodd, og aldri jeg. Anonymkode: 20bf5...1ce
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #9 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tok kanskje litt hardt i da jeg brukte ordet latterliggjort. Jeg er nok litt nærtagen overfor henne. Men hun er alltid bedre enn meg, og familien liker henne bedre enn meg. Da vi var barn og gjorde rampestreker endte det alltid med at hun slapp unna og kun jeg fikk kjeft. Det er alltid hun som blir trodd, og aldri jeg. Anonymkode: 20bf5...1ce Fordi hun er så flink til å lyve? Anonymkode: 7d818...807 8
Anonym546u Skrevet 9. november 2021 #10 Skrevet 9. november 2021 (endret) Ikke tvil på deg selv. Det er hun er som oppfører seg som en drittkjerring her. Kan jo bare svare :" Forventet du skulle si unnskyld for i dag. Bare ha en fin kveld videre, du" Og vent til hun faktisk skriver unnskyld til deg. Ha selvrespekt. Endret 9. november 2021 av Anonym546u 10
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #11 Skrevet 9. november 2021 Jeg hadde absolutt ikke møtt opp dagen etter, dersom noen var så lite ydmyke som din "venninne". Hun burde i det minste unnskylde deg. Nei, ikke møt opp, og gi beskjed at du dessverre ikke kan i morgen, ettersom du brukte opp energien din på cafe i dag. Anonymkode: a3b4c...4c8 7
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #12 Skrevet 9. november 2021 Takk for at dere ser dette fra min side, og er enig i at jeg har rett til å være sur. Det er veldig godt. Jeg kommer nok ikke til å kutte henne helt ut siden vi er familie, men jeg kjenner at jeg har veldig liten lyst til å møte henne på en god stund. Men kjenner jeg henne og familien rett så kommer de til å vitse om dette i neste familieselskap, "Så hyggelig at du gadd å møte opp i dag" og sånne kommentarer kommer jeg nok til å få høre mye av i julen. Og hun kan være ganske langsint, så hun kommer nok til å huske på dette en stund. Anonymkode: 20bf5...1ce 5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #13 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for at dere ser dette fra min side, og er enig i at jeg har rett til å være sur. Det er veldig godt. Jeg kommer nok ikke til å kutte henne helt ut siden vi er familie, men jeg kjenner at jeg har veldig liten lyst til å møte henne på en god stund. Men kjenner jeg henne og familien rett så kommer de til å vitse om dette i neste familieselskap, "Så hyggelig at du gadd å møte opp i dag" og sånne kommentarer kommer jeg nok til å få høre mye av i julen. Og hun kan være ganske langsint, så hun kommer nok til å huske på dette en stund. Anonymkode: 20bf5...1ce Hun bruker dette som hersketeknikk. Mulig fordi dette har fungert tidligere, fordi folk da ikke orker at det skal være sånn og føyer seg for henne. Anonymkode: aeddf...ae4 12
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #14 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for at dere ser dette fra min side, og er enig i at jeg har rett til å være sur. Det er veldig godt. Jeg kommer nok ikke til å kutte henne helt ut siden vi er familie, men jeg kjenner at jeg har veldig liten lyst til å møte henne på en god stund. Men kjenner jeg henne og familien rett så kommer de til å vitse om dette i neste familieselskap, "Så hyggelig at du gadd å møte opp i dag" og sånne kommentarer kommer jeg nok til å få høre mye av i julen. Og hun kan være ganske langsint, så hun kommer nok til å huske på dette en stund. Anonymkode: 20bf5...1ce Da har du et par replikker klar. "Hva mener du, det er jo du som glemmer hvilken dag vi skal møtes? Haha, blitt enda mer glemsk liksom? " og lignende. Dette fikser du!! Anonymkode: a3b4c...4c8 25
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #15 Skrevet 9. november 2021 Du har all rett til å være sur. Det minste man gjør ved en sånn hendelse er å beklage og legge seg flat, gjør hun ikke det engang så bør du sette noen kraftige grenser. Anonymkode: 5d8f7...dee 5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #16 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hun bruker dette som hersketeknikk. Mulig fordi dette har fungert tidligere, fordi folk da ikke orker at det skal være sånn og føyer seg for henne. Anonymkode: aeddf...ae4 Ja, det stemmer nok. Hver gang jeg står opp for meg selv så blir det alltid så ubehagelig stemning og alle i familien ber meg ta meg sammen og slutte å ødelegge julen/påsken/sommerferien. Så til slutt gir jeg meg. Anonymkode: 20bf5...1ce 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #17 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det stemmer nok. Hver gang jeg står opp for meg selv så blir det alltid så ubehagelig stemning og alle i familien ber meg ta meg sammen og slutte å ødelegge julen/påsken/sommerferien. Så til slutt gir jeg meg. Anonymkode: 20bf5...1ce Familien din er jo helt på bærtur. Du blir jo fullstendig overkjørt. Anonymkode: aeddf...ae4 11
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #18 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da har du et par replikker klar. "Hva mener du, det er jo du som glemmer hvilken dag vi skal møtes? Haha, blitt enda mer glemsk liksom? " og lignende. Dette fikser du!! Anonymkode: a3b4c...4c8 Eller noe sånn som «Et mirakel at du kom i dag og ikke dukket opp alene i morgen?» 😂 Anonymkode: 5d8f7...dee 14
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #19 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eller noe sånn som «Et mirakel at du kom i dag og ikke dukket opp alene i morgen?» 😂 Anonymkode: 5d8f7...dee Nettopp. Man må rett og slett lære seg spillet til slike folk, og bruke det mot dem 😅 Anonymkode: a3b4c...4c8 7
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #20 Skrevet 10. november 2021 Nå har jeg fått ny melding fra henne. Hun skriver at det er dårlig gjort at jeg ikke gidder å dukke opp til avtalen, at jeg er egoistisk og at jeg må da skjønne at hennes tid er viktig og at hun har bedre ting å gjøre. Jeg svarte høflig og kort at avtalen var i går og at jeg er sykemeldt og ikke orker å dra på café to dager på rad. Hun svarte på en lite hyggelig måte at jeg må slutte å klage over småplager, at hun også har plager innimellom og at jeg ikke kan bure meg inne men må se å komme meg på jobb. Synes det var et slag under beltestedet å angripe meg for at jeg er sykemeldt, det gjorde faktisk skikkelig vondt. Anonymkode: 20bf5...1ce 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå