AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #1 Del Skrevet 9. november 2021 Hvordan gjør man skattekortet i forbindelse med første boligkjøp? Heller kanskje mer spesifikt, når skal man endre skattekortet? Jeg har utbetaling den 12. og innflyttingsdato er den 16. november. Skal jeg da endre skattekortet etter den 16.? Da slik jeg har forstått det så får man høyere utbetaling (betaler mindre skatt) i forbindelse med å eie bolig. Er det da best å vente til januar? Slik jeg forstår det så skal jeg legge inn formuen på boligen. Er også snakk om at etableringsgebyret på lånet som er fradragsberettiget. Fradrag på renter forstår jeg ikke helt hvordan skal oppføres. Regner med det er skattemelding og ikke skattekortet? Hvordan jeg skal føre inn disse postene må jeg høre med skatteetaten. Men spørsmålet er jo; når endrer man skattekortet? Anonymkode: cc5fa...dc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #2 Del Skrevet 10. november 2021 La det være som det er ut året, så legger du inn de nye tallene til neste års kort.. Anonymkode: bad75...055 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #3 Del Skrevet 10. november 2021 Skattekort kan du endre når du vil, men med så lite igjen av året hadde jeg latt det være som det er. Du må sjekke tallene og endre når du får skattekortet for 2022. Det kommer i desember i år. I skattemeldingen for 2021 er lån og renter innberettet fra banken og det eneste du behøver å gjøre er å sjekke at tallene er riktige. Anonymkode: f04ad...710 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #4 Del Skrevet 10. november 2021 Skatten er på årsbasis, så det spiller ingen rolle om eller når du endrer. Endringen blir uansett minimal med så lite igjen av året. Og skattekortet er jo bare et anslag over hva du skal betale, riktig beløp utregnes i skatteoppgjøret. Anonymkode: d133c...66b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #5 Del Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Skattekort kan du endre når du vil, men med så lite igjen av året hadde jeg latt det være som det er. Du må sjekke tallene og endre når du får skattekortet for 2022. Det kommer i desember i år. I skattemeldingen for 2021 er lån og renter innberettet fra banken og det eneste du behøver å gjøre er å sjekke at tallene er riktige. Anonymkode: f04ad...710 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skatten er på årsbasis, så det spiller ingen rolle om eller når du endrer. Endringen blir uansett minimal med så lite igjen av året. Og skattekortet er jo bare et anslag over hva du skal betale, riktig beløp utregnes i skatteoppgjøret. Anonymkode: d133c...66b Tusen takk for svar alle sammen. Da får jeg vente til januar. Vi får jo årsoppgaver fra alle i januar også, så da får jeg holde ut til nyåret. -ts Anonymkode: cc5fa...dc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #6 Del Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for svar alle sammen. Da får jeg vente til januar. Vi får jo årsoppgaver fra alle i januar også, så da får jeg holde ut til nyåret. -ts Anonymkode: cc5fa...dc9 Det du må være obs på er at skattekortet er basert på opplysninger fra skattemeldingen for 2020 når det gjelder lån og renteutgifter. Siden du har tatt opp lånet etterpå vil ikke opplysningen være riktige for din situasjon nå. Hvis du ikke vil ha et "strengt" skattekort i 2022 må du endre det når du får skattekortet i desember. Anonymkode: f04ad...710 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå