Gå til innhold

Dere som jobber i skolen. Visma Flyt, it`s learning og Teams.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke pedagog, men ufaglært og ny i skolen og SFO. Og virker som jeg må ha tilgang til alle disse tjenestene. Jeg får ingen opplæring eller hjelp, men likevel blir jeg spurt om jeg har ditt og datt. Kan jo ikke vite alt av meg selv fra starten av. Får veldig dårlig opplæring, syns jeg.

Kan forklare meg forskjellen på disse, og hva som brukes til hva i skolen og SFO? Er alt dette noe jeg trenger å ha som ufaglært i skolen? Jeg tenkte dette var mest for pedagogene?

Anonymkode: 5ea69...4d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei 

Jeg jobber som lektor i VGS. Vi bruker its, vism a og teams. Alt dette er helt nødvendig, og brukes til kommunikasjon, ulike registreringer, timeføring osv. Men (!!) til og med vi som har vært ansatt lenge i skoleverket har fått og får god opplæring i Visma. Også its fikk vi god opplæring i. Det får også nytilsette ved oppstart av nytt skoleår. Her må du være direkte og be om opplæring. Du kan også finne mange gode opplæringsvideoer om visma og its. Men akkurat visma har vi alle blitt kurset i på jobb. Her har vi et utvalg som har ansvaret for dette. 
Så i klartekst: Her har du rett på opplæring! 

Anonymkode: c1214...80b

Skrevet

Jobber du som ufaglært lærer da, eller som assistent/miljøarbeider? I skolen skiller man ikke mellom pedagoger/ikke-pedagoger, enten er du ansatt som lærer med alt det innebærer, eller ikke (jeg har lite kjennskap til småtrinnet, så er mulig det er annerledes der?)

Hør med nærmeste leder om du kan få opplæring i de tjenestene du trenger. Ellers er det litt sånn i skolen at man som ny typisk må spørre kollegaer og suge til seg det man kan av informasjon.

Man skal kunne finne alle disse tjenestene fra jobbpcen, du trenger brukernavn, det er pålogging med feide (systemet som man typisk også bruker for å logge på PCen, som du trolig har tilgang til) - trolig finner du det via skolens nettsider ved å logge på der.

Teams er en meldingstjeneste - tenk Facebook for bedrifter. Man kommuniserer med elever og med kollegaer her. Man kan også ha videomøter her. Veldig ulikt fra skole til skole hvor mye det brukes og til hva - hos oss må alle på skolen uansett rolle ha teams. 

Visma er et system som aller mest brukes av administrasjonen og ledelsen for å ha alt av timeplanlegging og fravær hos elever og ansatte etc samme sted. Lærere bruker det mest til å føre fravær, og se egen og andres timeplan. Lærere må altså ha visma om skolen bruker dette, mens assistenter/miljøarbeidere ikke nødvendigvis trenger det.

Itslearning bruker noen skoler til å la elever levere oppgaver, og sette karakterer om man har det. Hos mange skoler har teams+visma tatt over disse funksjonene. Meldingstjenesten er mye dårligere enn teams, så få bruker den. Burde også bare være nødvendig for lærere.

Anonymkode: 14917...426

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...