Gå til innhold

Kveldens "debatten" og helsepersonells valg om å ikke vaksinere seg

Anbefalte innlegg

Skrevet
Just now, O.G. said:

Jobber man i helsevesenet så blir vaksinen yrkeskrav.

Det tviler jeg sterkt på. Hvordan skal de da løse 47 000 par manglende hender i helse- og omsorgssektoren nå i tillegg til de 30 000 forventa mangel på sykepleiere om ikke så lenge? 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt utrolig at folk kan mene at helsepersonell skal tvinges til å injisere noe inn i kroppen sin. Man bør virkelig få lov til å bestemme over egen kropp uansett yrke! 

Ja stort sett går det fint med vaksiner, men noen ganger ikke. Noen tåler bivirkninger og legemidler dårligere enn andre. Jeg kan faktisk ikke fatte at så mange mener at noen skal tvangsvaksineres. Man er fritt vilt og mistet all eierskap til egen kropp. Drøyt. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
Akhenaton skrev (På 12.11.2021 den 13.32):

"Ved Diakonhjemmet sykehus har det vært 34 smittede ansatte siden 1. august i år. 33 var fullvaksinerte, bare én var uvaksinert."

En av de 34 smittede var uvaksinert, sier du? Ja, nå tror jeg nesten de uvaksinerte ansatte kommer til å kjøre hele Diakonhjemmet i grøfta.

😂

Det 5-10% uvaksinerte helsepersonellet kommer garantert til å kjøre hele helsesystemet i grøfta😳

For det er jo mest sannsynlig disse 5% som er årsaken til at smitten florerer både hos pasienter og personal på både sykehjem og sykehus nå må vite. Uavhengig av om at flertallet av personalet som ble vaksinert, ble det i mars/april og at vaksinen dermed ikke har særlig virkning lengre.. Ei heller særlig virkning mot Delta varianten..😶🙄

Men fra spøk til revolver. Om noen har tenkt å kjøre helsesystemet i grøfta, så er det helsemyndighetene. Dersom de krever at 10% av det sårt tiltrengte helsepersonellet må bli omplassert dersom de ikke vaksinerer seg..

Endret av Jullen
  • Liker 5
Skrevet
Ludovica- skrev (12 timer siden):

Det er helt utrolig at folk kan mene at helsepersonell skal tvinges til å injisere noe inn i kroppen sin. Man bør virkelig få lov til å bestemme over egen kropp uansett yrke! 

Ja stort sett går det fint med vaksiner, men noen ganger ikke. Noen tåler bivirkninger og legemidler dårligere enn andre. Jeg kan faktisk ikke fatte at så mange mener at noen skal tvangsvaksineres. Man er fritt vilt og mistet all eierskap til egen kropp. Drøyt. 

Med den holdningen der til vaksiner, bør en heller ikke jobbe med alvorlig syke pasienter på sykehus.

• Liker 3
Skrevet (endret)
sommermor skrev (9 timer siden):

Med den holdningen der til vaksiner, bør en heller ikke jobbe med alvorlig syke pasienter på sykehus.

Jeg har ingen konkret holdning til vaksiner. Jeg mener bare at ingen skal tvinges til noe. At hvert enkelt individ skal få ta det valget selv. Man eier sin egen kropp og hva man vil gjøre med den må man selv få vurdere.

Nå er heller ikke alle pasienter på et sykehus alvorlig syke. Sykehus er mer enn intensiv avdelinger.

Endret av Ludovica-
  • Liker 5
Skrevet

Jeg tenker som så at man ikke kan tvinges til noe - men at enkelte jobber er av en slik art at arbeidsgiver kan kreve at visse forutsetninger er oppfylt.

Å med vitende og vilje jobbe uvaksinert med sårbare pasienter, er ikke innafor, rett og slett. 

Ja, man kan velge selv. Men alle valg har konsekvenser. Også vaksinevalg.   

• Liker 4
Skrevet
Jullen skrev (På 14.11.2021 den 0.33):

Og for bare et par uker siden trengte ikke vaksinerte pleiere en gang å ta i bruk munnbind og andre smitteverntiltak på jobb. Imens uvaksinerte alltid var beskyttet med smittevernutstyr. Det var dermed på mange måter mindre smitterisiko fra en uvaksinert enn vaksinerte. Særlig fra dem som var først ute med å vaksinere seg i mars. 

Først siste to ukene har helsemyndighetene endelig,innsett at også vaksinerte pleiere må gå med munnbind. 

Hvor er dette? I Grimstad bruker ikke vaksinert helsepersonell munnbind i kommune helsetjenesten. 

Skrevet
Peonjenta skrev (På 14.11.2021 den 5.14):

Vi brukte munnbind både i stell og matesituasjoner i flere måneder og vi er igjen pålagt å gjøre det nå.   Hva prater du om??

Jeg lurer sånn på hvor i landet fullvaksinert helsepersonell er pålagt munnbind i feks stell? Jeg jobber i Grimstad og her bruker ingen munnbind. Ikke hørt et ord om det i det hele tatt! 

Skrevet

Selv har jeg fått forsikringer fra kommunen her hvor jeg bor (vestlandet), om at alle uvaksierte pleiere ikke får komme inn på demensavdelingen hvor min mor bor. De jobber med å omplassere de få det gjelder som ikke har en gyldig helseårsak for dette. På avdelingen er det mye svake gamle mennesker som garantert ikke ville tålt corona. Det er ikke en menneskerett til å jobbe med hva man vil, du må bla.a. ha vandelsattest for en hel masse jobber, så jeg mener helt klart at man bør ha vaksinene på stell når man behandler døende og meget syke mennesker i siste fase av livet. Om man ikke liker det kan man finne seg en annen jobb.

• Liker 4
Skrevet
Anonio skrev (6 timer siden):

Selv har jeg fått forsikringer fra kommunen her hvor jeg bor (vestlandet), om at alle uvaksierte pleiere ikke får komme inn på demensavdelingen hvor min mor bor. De jobber med å omplassere de få det gjelder som ikke har en gyldig helseårsak for dette. På avdelingen er det mye svake gamle mennesker som garantert ikke ville tålt corona. Det er ikke en menneskerett til å jobbe med hva man vil, du må bla.a. ha vandelsattest for en hel masse jobber, så jeg mener helt klart at man bør ha vaksinene på stell når man behandler døende og meget syke mennesker i siste fase av livet. Om man ikke liker det kan man finne seg en annen jobb.

Jeg skjønner at folk er bekymret for at smitte skal nå sårbare grupper. Jeg bare håper at man samtidig er bevisst på at en smittet fullvaksinert kan videresmitte i like stor grad som en smittet uvaksinert. Fullvaksinerte bør også ta forholdsregler når de jobber med sårbare grupper.

- Studien bekrefter at vaksinering ikke er tilstrekkelig for å hindre overføring av coronaviruset i husstander der man lever tett på hverandre. Det at så mange som 1 av 4 fullvaksinerte personer smittes hvis de bor sammen med en coronasmittet person, uavhengig av om vedkommende er vaksinert eller ikke, forklarer antakelig mye av hvorfor flertallet av innlagte covid-pasienter i Norge for tida er fullvaksinerte, sier Nakstad og utdyper:

- Studien bekrefter også at du som fullvaksinert person kan være like smittsom som en uvaksinert person hvis du først blir smittet selv, men dem du bor sammen med er mer mottakelige for smitte dersom de er uvaksinerte. Nær 4 av 10 smittes da, viser denne studien.

https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/sa-mange-fullvaksinerte-blir-smittet/74571986/amp

• Liker 4
Skrevet
Anonio skrev (6 timer siden):

Problemet er jo å erstatte de omplasserte uvaksinerte. 

• Liker 3
Skrevet
Anonio skrev (9 timer siden):

Nå er det jo ikke sånn at alt av helsepersonell  jobber med veldig syke og sårbare. Det er et hav av ulike grener i helsesektoren. Jeg syns og det er stor forskjell på å skulle ha tvangsvaksinering i egenskap av å være helsepersonell alene, og det å ha en arbeidsplass med krav til vaksinering. 

En annen ting er at dersom man skal tvinges til noe bør det være noe man er inneforstått med før man velger utdanning. Ikke ha tilbakevirkende kraft. Sånn med tanke på vandelsattest er jo det noe man har klart før man starter i en jobb eller en utdanning, ikke etter. 

Arbeidsgiver har heller ikke krav på å vite alt om alle ansattes helse. 

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet og spekulasjoner. Elaine Marley, mod.

• Opprett ny...