zemer Skrevet 13. november 2021 #141 Skrevet 13. november 2021 sommermor skrev (35 minutter siden): Jeg håper ikke uvaksinerte sykepleiere jobber med de aller sykeste barna. De som ikke tåler å bli smittet av corona. Det burde ikke vært frivillig å vaksinere seg som helsearbeider. De jobber jo tett på syke mennesker. Alvorlig syke foreksempel kreftsyke tåler nok dårlig å bli smittet av corona. Da tåler de vel ikke å bli smittet av en fullvaksinert heller? 14
PITTY Skrevet 13. november 2021 #142 Skrevet 13. november 2021 Ingen særlig action på påbudsiden nå nei. Men det er noe som heter oppfordring og som burde følges av sunt vett og folkeskikk. I Oslo by var det noen steder hvor jeg så mange ti-talls meter kø. De sto omtrent oppå hverandre og klemte og håndhilste om hverandre. Og ikke ett munnbind på bussen selvsagt. "slipp dumskapen fri". Her blir det shut down snart.. Skulle tro Tegnell har tatt en tur over grensen og inspirert våre myndigheter. 1
Jullen Skrevet 13. november 2021 #143 Skrevet 13. november 2021 (endret) zemer skrev (1 time siden): Da tåler de vel ikke å bli smittet av en fullvaksinert heller? Og for bare et par uker siden trengte ikke vaksinerte pleiere en gang å ta i bruk munnbind og andre smitteverntiltak på jobb. Imens uvaksinerte alltid var beskyttet med smittevernutstyr. Det var dermed på mange måter mindre smitterisiko fra en uvaksinert enn vaksinerte. Særlig fra dem som var først ute med å vaksinere seg i mars. Først siste to ukene har helsemyndighetene endelig,innsett at også vaksinerte pleiere må gå med munnbind. Endret 13. november 2021 av Jullen 2
Majer Skrevet 14. november 2021 #144 Skrevet 14. november 2021 HarryDotter skrev (7 timer siden): For få? Hva håper du på? 100%? 91% har første dose. 87% har fått andre dose. Ifølge FHI's hjemmeside. Det er meget høyt og burde være mer enn nok til å slippe diverse tulletiltak. La nå den jævla smitten brenne igjennom de få prosentene som ikke er vaksinerte og la det stå til! Dere som trykker på for mer vaksinasjon må få opp øynene for én viktig ting: dere vil aldri noensinne bli kvitt covid-19! Aldri. Dere må leve med dette viruset. Det vil alltid spre seg. Uansett hvor i verden du er. Om 100% av norges befolkning tar 2 og 3 dose, vil fortsatt smitten florere fordi det kommer turister hit konstant. Dere kan velge. Bruke munnbind og ta ibruk tiltak som er på trynet og leve i covidfeber frykt resten av livet, eller bare gi litt faen og komme dere videre. Bestemor på 87 kan ikke gjemmes og skjermes i kottet de neste årene. LEV! La det stå til. Da vil vi komme tilbake til normalen. Da vil viruset mutere og miste dødeligheten, slik som influensaen. Grunnen til at akkurat ahus blir overbelastet er fordi for få er vaksinerte. 2
Djungelvrål Skrevet 14. november 2021 #145 Skrevet 14. november 2021 reiseglad skrev (På 9.11.2021 den 22.06): Hun blir matet, stelt og trenger hjelp til alle gjøremål. Ingen bruker smittevernutstyr i disse vanlige situasjonene. Verken i dag eller før korona. Vi brukte munnbind både i stell og matesituasjoner i flere måneder og vi er igjen pålagt å gjøre det nå. Hva prater du om?? 1
Elaine Marley Skrevet 14. november 2021 #146 Skrevet 14. november 2021 Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Tuba Skrevet 14. november 2021 #147 Skrevet 14. november 2021 laraf skrev (21 timer siden): Men hva vil du si med dette? dette er et debatt innlegg og uttrykk for mening. Det er vel ikke så vanskelig å skjønne? Flere i tråden hevder at vaksine ikke bidrar til å hindre smittespredning. Det er åpenbart feil. 2
Gjest laraf Skrevet 14. november 2021 #148 Skrevet 14. november 2021 (endret) 3 minutter siden, Tuba said: Det er vel ikke så vanskelig å skjønne? Flere i tråden hevder at vaksine ikke bidrar til å hindre smittespredning. Det er åpenbart feil. Jeg skjønner veldig godt hva det står i teksten. Jeg lar meg bare ikke overbevist av at det står i debattartikkel eller at du sier "det er åpenbart feil". Du kan fint kalle det din mening, men å bastant uttrykke at vaksine ikke hindrer smittespredning er vel å trekke det langt? Som noen nevnte et sted i denne tråden; Nakstad selv som måtte innrømme at de hadde trodd vaksinen skulle stoppe smittespredningen, men at de tok feil. Men han kunne opplyse om at vaksinen fortsatt har god effekt på alvorlig sykdom og død Gi meg noe bedre argumentasjon og jeg er absolutt lydhør for flere synspunkter. Endret 14. november 2021 av laraf
Lana01 Skrevet 14. november 2021 #149 Skrevet 14. november 2021 zemer skrev (12 timer siden): Da tåler de vel ikke å bli smittet av en fullvaksinert heller? Ja men det er betydelig lavere risiko for en vaksinert å bli smittet, og dermed kunne smitte sine pasienter.Ikke bare er man mer beskyttet mot smitte , men en uvaksinert lever gjerne samen med andre uvaksinerte, og har flere nærkontakter som ikke er vaksinert. Studier viser at flere i husstanden som er vaksinert, jo lavere er risiko for smitte. I min husstand er 3/4 vaksinerte. sistemann kan ikke , er for ung. Det samme er alle mine nærkontakter . As delta surged in early summer, those who were unvaccinated were 4.5 times more likely than the fully vaccinated to get infected, https://www.usnews.com/news/health-news/articles/2021-09-10/cdc-finds-unvaccinated-11-times-more-likely-to-die-of-covid The researchers found that the risk of COVID-19 is reduced by 45% to 97% and is proportional to the number of family members who were immune to the virus. https://www.news-medical.net/news/20211014/COVID-19-immunity-in-family-members-reduces-risk-of-infection-by-45-9725.aspx 4
NewName Skrevet 14. november 2021 #150 Skrevet 14. november 2021 Anonio skrev (21 timer siden): Om flere eldre og sårbare dør av å bli smittet av pleiere og ansatte som ikke er vaksinert kommer det til å komme et skred av saker mot staten. Akkurat som resturanter risikerer å bli nedstengt om de serverer infisert mat, bør helseforetak kunne straffes for å bevisst ikke gjøre det beste for sine pasienter ved å gjøre alt de kan for å holde smitte blant ansatte nede. Men vaksinerte kan også smitte pasienter, så i følge din logikk så kan helseforetak bli straffet uansett hvem som smitter andre på jobb. 7
NewName Skrevet 14. november 2021 #151 Skrevet 14. november 2021 sommermor skrev (13 timer siden): Jeg håper ikke uvaksinerte sykepleiere jobber med de aller sykeste barna. De som ikke tåler å bli smittet av corona. Det burde ikke vært frivillig å vaksinere seg som helsearbeider. De jobber jo tett på syke mennesker. Alvorlig syke foreksempel kreftsyke tåler nok dårlig å bli smittet av corona. Jeg håper ikke vaksinerte jobber med de aller sykeste barna, da en vet aldri om de smitter noen akkurat den dagen. Men vent, hvem skal jobbe med barna og kreftsyke og ja alle de andre pasientene ? Vi vet vaksinerte blir smittet selv og kan smitte andre, ja er ikke lkke ofte som vaksinerte men det skjer allikevel. Hvis både vaksinerte og uvaksinerte blir testet før de går på jobb så bør pasienter være tryggere. Etter min mening så bør derfor alle teste seg i slike stillinger og samfunnet slutte med å sette vaksinerte og uvaksinerte opp imot hverandre. 5
stinepetrine Skrevet 14. november 2021 #152 Skrevet 14. november 2021 On 11/9/2021 at 10:06 PM, Humle Brumle said: Det er da bullshit selvfølgelig smitter uvaksinerte mer enn vaksinerte. Mindre risiko for å få smitte = mindre risiko for å smitte andre. Det er jo ikke bullshit. Vaksinen er laget for å forebygge alvorlig sykdomsforløp og en alvorlig belastning i sykehus (slik at ikke sykehusene blir overrent av covid-syke og også kan fokusere på kreftrammede, traumer og planlagte operasjoner). Vaksinerte smitter videre. Jeg er aldeles for vaksinering altså. Men jeg er også for at vaksinering skal være frivillig. Skal vi rasere helsevesenet med å gi sparken til helsepersonell som ikke tør å vaksinere seg? Da kan vi snakke om krise og uforsvarlig oppfølgning av pasienter og brukere. Da må vi kanskje som enkelte andre land fokusere kun på behandling, også får familie stille opp og stelle, vaske, mate og trygge de som er rammet av sykdom. Vi mangler allerede mange sykepleiere, står ovenfor en eldrebølge, og det er ikke veldig langt frem i tid at vi mangler 30 000 sykepleiere.. Sier vi opp de 10% helsepersonell som ikke vaksinerer seg, så mangler vi fort 47 000 helsepersonell. Hvor skal vi skaffe de hendene? Hvem blir lidende under dette? Hvem dør? 8
Enda en tulling Skrevet 14. november 2021 #153 Skrevet 14. november 2021 NewName skrev (16 minutter siden): Men vaksinerte kan også smitte pasienter, så i følge din logikk så kan helseforetak bli straffet uansett hvem som smitter andre på jobb. Ja, og det burde også gjelde uansett hva noen smittes av. Så med andre ord, hvis et skijt søksmål fører fram, vil ingen i helsevesentet kunne gå på jobb i tilfelle de kan tenkes å være smittet av noe. Heller ikke kan pasienter legges inn, da de også kan tenkes å være smittet av noe. Ikke at det ville ha noen hensikt å legge dem inn uten personale til stede. Besøkende kan heller ikke komme av samme grunn, men det er da neppe noen der å besøke. Så da er det vel kroken på døra for helsevesenet. Godt jobba. Teststrategien fungerer nok ikke heller, siden man vil måtte teste hver eneste person for hundretalls sykdomsorganismer daglig. Selv om det skulle la seg gjøre logistisk sett ville knapt noen komme inn likevel siden de fleste mest sannsynlig vil teste falskt positivt for noe. 3
Tuba Skrevet 14. november 2021 #154 Skrevet 14. november 2021 laraf skrev (1 time siden): Jeg skjønner veldig godt hva det står i teksten. Jeg lar meg bare ikke overbevist av at det står i debattartikkel eller at du sier "det er åpenbart feil". Du kan fint kalle det din mening, men å bastant uttrykke at vaksine ikke hindrer smittespredning er vel å trekke det langt? Som noen nevnte et sted i denne tråden; Nakstad selv som måtte innrømme at de hadde trodd vaksinen skulle stoppe smittespredningen, men at de tok feil. Men han kunne opplyse om at vaksinen fortsatt har god effekt på alvorlig sykdom og død Gi meg noe bedre argumentasjon og jeg er absolutt lydhør for flere synspunkter. Hvilken argumenter er det du ikke forstår? Tallene viser klart at vaksinerte i mindre grad blir smitter og smitter videre. Skjønner ikke hvorfor du må kverulere på det? 3
Humle Brumle Skrevet 14. november 2021 #155 Skrevet 14. november 2021 (endret) stinepetrine skrev (44 minutter siden): Mindre risiko for å få smitte = mindre risiko for å smitte andre. Det er ikke så vanskelig Endret 14. november 2021 av Humle Brumle 2
NewName Skrevet 14. november 2021 #156 Skrevet 14. november 2021 Mindre risiko men fortsatt er det en risiko til stede, som betyr at vaksinerte bidrar til smittespredning. Selvom det er i mindre grad så er den fortsatt der. 5
velociraptor Skrevet 14. november 2021 #157 Skrevet 14. november 2021 sommermor skrev (15 timer siden): Jeg håper ikke uvaksinerte sykepleiere jobber med de aller sykeste barna. De som ikke tåler å bli smittet av corona. Det burde ikke vært frivillig å vaksinere seg som helsearbeider. De jobber jo tett på syke mennesker. Alvorlig syke foreksempel kreftsyke tåler nok dårlig å bli smittet av corona. Kreftsyke barn i fase med lave leucocytter tåler heller ikke vannkopper, omgangssyke eller influensa - ofte ikke en vanlig forkjølelse en gang. Men man bruker altså munnbind når man holder på med dem, også lenge før corona eksisterte. Barn tåler forøvrig vanligvis godt å få corona - også barn med underliggende tilstander. Det er ekstremt få barn som har dødd av corona i verden. Langt flere dør av influensa hvert år. Sånn helt seriøst. Det er for de eldre og godt voksne at corona er mye farligere enn influensa. Men ut over det er jeg enig i at helsepersonell bør vaksineres. Jeg vet ikke hvordan man skal løse det praktisk sett - jeg ser ikke for meg at så mange er interessert i å fortsette å ta vaksiner med såpass med bivirkninger, og når man allerede har stor mangel på sykepleiere og helsefagarbeidere, vil det fungere å gi dem yrkesforbud om de ikke ønsker å ta dose 3, dose 7 og dose 15 av corona-vaksinen? Jeg har ingen god løsning 😕 Jeg er fullvaksinert, men jeg tror jeg ville vurdert omskolering heller enn å tvinges til å fortsette å ta vaksine etter vaksine. Spesielt når man også tar med elendige turnuser, ekstremt belastende arbeid og ikke mer enn semi-akseptabel lønn. Majer skrev (9 timer siden): Grunnen til at akkurat ahus blir overbelastet er fordi for få er vaksinerte. Nja - grunnen er at uforholdsvis mange utenlandsfødte sogner til Ahus, og disse har både større risiko for alvorlig sykdom, OG de er i større grad uvaksinerte. I tillegg har Ahus omtrent Europas dårligeste intensivkapasitet i forhold til hvor mange pasienter som sogner til dem. Lana01 skrev (1 time siden): 5
zemer Skrevet 14. november 2021 #158 Skrevet 14. november 2021 Lana01 skrev (2 timer siden): Ja men det er betydelig lavere risiko for en vaksinert å bli smittet, og dermed kunne smitte sine pasienter.Ikke bare er man mer beskyttet mot smitte , men en uvaksinert lever gjerne samen med andre uvaksinerte, og har flere nærkontakter som ikke er vaksinert. Studier viser at flere i husstanden som er vaksinert, jo lavere er risiko for smitte. I min husstand er 3/4 vaksinerte. sistemann kan ikke , er for ung. Det samme er alle mine nærkontakter . As delta surged in early summer, those who were unvaccinated were 4.5 times more likely than the fully vaccinated to get infected, https://www.usnews.com/news/health-news/articles/2021-09-10/cdc-finds-unvaccinated-11-times-more-likely-to-die-of-covid The researchers found that the risk of COVID-19 is reduced by 45% to 97% and is proportional to the number of family members who were immune to the virus. https://www.news-medical.net/news/20211014/COVID-19-immunity-in-family-members-reduces-risk-of-infection-by-45-9725.aspx Men risikoen er der. Hvorfor skal det da være så vanskelig for vaksinerte å bruke munnbind ved nærkontakt av sårbare pasienter? 4
stinepetrine Skrevet 14. november 2021 #159 Skrevet 14. november 2021 1 hour ago, Humle Brumle said: Det er ikke så vanskelig Du har misforstått. Dessuten legger du ditt eget sitat som om jeg har sagt det. Jeg har ikke sagt det samme som deg. Vaksinerte blir smittet som uvaksinerte, de får bare ingen/lite/mindre alvorlig sykdomsforløp. Men hvis du ikke har symptomer som hoste, så sprer du smitte i mindre grad. Med mindre du tar deg til nese/munn og tar på flater rundt deg. Akkurat nå er jo majoriteten av befolkningen vaksinert, da er jo også sannsynligheten for å bli smittet av en symptomfri vaksinert større enn fra en syk Uvaksinerte. Uvaksinerte som hoster og er forkjølet holder seg hjemme til de er sikker på at de ikke har korona, vel? 3
Gjest O.G. Skrevet 14. november 2021 #160 Skrevet 14. november 2021 Jobber man i helsevesenet så blir vaksinen yrkeskrav.
Anbefalte innlegg