Gå til innhold

Kveldens "debatten" og helsepersonells valg om å ikke vaksinere seg

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, HarryDotter said:

Nå er det forskjell på "antivaxxxere" som tror pandemien er en bløff og de som bare ikke ønsker å ta vaksinen av frykt for bivirkninger.

Antivaxxxere er i et ekstremt mindretall. De er det bare å ignorere. De som frykter bivirkninger er nøye med å holde tiltakene.

Nettopp! De jeg kjenner har enten ikke mulighet til å ta den (medisinsk grunn), eller har bare en generell skepsis til akkurat denne vaksinen, ikke vaksiner generelt. Det blir bare så generaliserende å alltid dra fram kortet - antivaxere. Det bare undergraver hele diskusjonen. Jeg kjenner nok av de som også har vaksinert seg av rent sosialt press. "Følte jeg ikke hadde valg/kunne si nei" men angrer. Samt de som har tatt den for å kunne reise/slippe begrensninger. Så enhver vaksinert er heller ikke pro vaksine!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
HarryDotter skrev (1 time siden):

Den dagen det blir obligatorisk vaksinering, har demokratiet og privatpersoners rett til bestemmelse over egen kropp blitt en saga blott. Om du velger Kina styresett mot å føle litt trygghet mot et pjuskevirus, så deg om det.

Eventuelt har vi kun hatt demokrati siden 1995 da det ikke lenger ble påbudt å ta BCG-vaksinen?

For at vaksiner skal være frivillig er mange nok nødt til å ta dem. Man har et smalt vindu med mennesker som ikke tar vaksiner, og dette går bra i de fleste tilfeller. Mot mer smittsomme sykdommer er dette vinduet mindre. Deltavariantens inntog kan på sikt gjøre at de som ikke har medisinske grunner til å ikke ta vaksiner må ta den. Tror jeg.

Demokratiet som du snakker om vil nok sørge for det. Et flertall av befolkningen vil nok gå inn for det, dersom dette drøyer ut i tid på grunn av antivaxxere.

• Liker 5
Skrevet
10 hours ago, *luna* said:

En studie fra september viser at vaksinerte også kan bli smittet og smitte videre hvis en i husstanden er smittet.
https://www.thelancet.com/pdfs/journals/laninf/PIIS1473-3099(21)00648-4.pdf

Når det er mye smitte i samfunnet, slik det er nå, synes jeg både vaksinert og uvaksinert helsepersonell burde bruke smittevernsutstyr i situasjoner hvor de ikke kan holde minst en meter avtand til pasienten. Jeg synes også vaksinerte bør følge samme regler for testing som uvaksinerte. 

Enig!

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Enda en sak om bekymrede pårørende og smittet, uvaksinert pleier på et sykehjem.  Jeg ville også blitt bekymret hvis min mor hadde levd. Hun bodde noen år på sykehjem og var veldig svak.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/smitteutbrudd-pa-brevik-sykehjem_-_-sorgelig-at-uvaksinerte-skal-stelle-med-eldre-folk-1.15724557

https://www.nrk.no/rogaland/korona_-fagforbundet-meiner-det-bor-ga-pa-samvitet-a-fa-vaksinert-helsepersonell-1.15724436

https://www.nrk.no/norge/uvaksinerte-pleiere-forer-til-koronasmitte-pa-sykehjem-1.15724075

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet
HarryDotter skrev (2 timer siden):

Om 99% av befolkningen var fullvaksinert, ville fortsatt smitten florert. For 1000nde gang: vaksinerte smitter og kan bli smittet på nytt. Man minsker sjansen med vaksine selvsagt, men smitten vil uansett florere. Og de aller fleste voksne i norge idag er uansett fullvaksinerte. Og alikevel stiger smitten. Forteller ikke det deg noe?

Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan du tenker å løse utfordringen vi står i med et haltende helsevesen som ikke lenger klarer å ta hånd om våre nærmeste? Om du får hjerneslag eller blir skadd i en trafikkulykke i dag så får du kanskje ikke nødvendig hjelp fordi helsepersonell er sykemeldt, utslitt, koronasmittet eller gjør feil fordi de har vært på jobb 70 timer siste uka... Hva skal vi gjøre?

• Liker 4
Skrevet
reiseglad skrev (14 minutter siden):

Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan du tenker å løse utfordringen vi står i med et haltende helsevesen som ikke lenger klarer å ta hånd om våre nærmeste? Om du får hjerneslag eller blir skadd i en trafikkulykke i dag så får du kanskje ikke nødvendig hjelp fordi helsepersonell er sykemeldt, utslitt, koronasmittet eller gjør feil fordi de har vært på jobb 70 timer siste uka... Hva skal vi gjøre?

Ikke meg du spør, men når vaksinen åpenbart ikke gjør folk immune, så er det ikke så veldig mange alternativ igjen.

1.Fortsette med tiltak frem til det utvikles en ny og bedre vaksine eller medisin?

2. La smitten spre seg kontrollert , slik at vi etterhvert kan håpe på en immunitet i befolkningen (og dermed verne om «de svake» på ekte) ?

• Liker 5
Skrevet
reiseglad skrev (41 minutter siden):

Er vi der mener du? Vi kom ikke dit sist heller. 

• Liker 6
Skrevet

I dag måtte jeg innom røntgen-avdelingen for bildediagnostikk, og fikk med det nærkontakt med en kvinnelig radiograf. 

Jeg ser at noen mener at pasientene bør ha krav på å vite om helsepersonellet er vaksinert eller ikke. Så da lurer jeg på hvordan jeg i dag burde få vite det av henne... Burde det henge et skilt rundt halsen på henne? Burde hun ha hatt et merke i panna? Burde det være lavterskel for å spørre? Og hvis hun da bar et skilt rundt halsen, hadde merke i panna eller informerte meg om at hun var uvaskinert, hva da? Hadde dere snudd i døra? 

Jeg prøver ikke fyre opp debatten. Jeg lurer oppriktig. 

Jeg ser mange meninger, men lite konkret. 

Personlig er jeg glad for at vedkommende var der for meg og gjennomførte bildeserien som jeg har gått og ventet på. Jeg kunne aldri tenkt meg å takke nei fordi hun var uvaksinert, og jeg hadde ikke ønsket at timen ble utsatt i 2 måneder til for å avvente en vaksinert radiograf. 

Om hun var vaksinert eller ikke betyr egentlig nada for meg, for hun kunne likefort ha smittet meg uansett hennes vaksinestatus. Det er utenfor mine rettigheter å vite, og det er jo opp til meg selv å beskytte meg selv. Er det ikke? 

• Liker 18
Skrevet
zemer skrev (29 minutter siden):

Er vi der mener du? Vi kom ikke dit sist heller. 

Nåja, "folk flest" har for lite kjennskap til hva som skjer for tida på de sykehusene med størst belastning. Her vet jeg at pasienter som var hjertesyk og kreftsyk ikke kunne behandles fordi kapasiteten er  sprengt. Overflytting til andre sykehus med samme kompetanse tar tid, og behandlingen blir forsinket. Ville DU vært den hjertepasienten som ikke fikk hjelp? De shopper helsepersonell fra andre områder av landet og Sverige fordi de ikke klarer å fylle inn hullene i turnusen. Når du kommer på jobb kl sju om morra og ikke vet om det er mulig å komme seg hjem før kl 23.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Bjw7B0/det-er-veldig-tungt-aa-se-den-panikken-de-har-naar-de-sliter-med-aa-puste

Nei, vi kom ikke dit sist heller fordi tiltakene ble satt inn i tide. Det kommer nye nasjonale tiltak nå, for nå er vi i ferd med å miste oversikt over hvor mye smitte det er i samfunnet.

• Liker 4
Skrevet
reiseglad skrev (5 minutter siden):

Nåja, "folk flest" har for lite kjennskap til hva som skjer for tida på de sykehusene med størst belastning. Her vet jeg at pasienter som var hjertesyk og kreftsyk ikke kunne behandles fordi kapasiteten er  sprengt. Overflytting til andre sykehus med samme kompetanse tar tid, og behandlingen blir forsinket. Ville DU vært den hjertepasienten som ikke fikk hjelp? De shopper helsepersonell fra andre områder av landet og Sverige fordi de ikke klarer å fylle inn hullene i turnusen. Når du kommer på jobb kl sju om morra og ikke vet om det er mulig å komme seg hjem før kl 23.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Bjw7B0/det-er-veldig-tungt-aa-se-den-panikken-de-har-naar-de-sliter-med-aa-puste

Nei, vi kom ikke dit sist heller fordi tiltakene ble satt inn i tide. Det kommer nye nasjonale tiltak nå, for nå er vi i ferd med å miste oversikt over hvor mye smitte det er i samfunnet.

Jeg ville ihvertfall ikke vært den som fikk hjerteproblemer pga vaksinen! På sykehuset jeg jobber har vi ikke vært i nærheten av det du beskriver selv om vi er at av de sykehusene med flest korona dødsfall. (Dessverre)

Derimot går vi med overfylt operasjonsprogram nå,og har gjort det i lang tid.

• Liker 7
Gjest HarryDotter
Skrevet
Example skrev (3 timer siden):

Eventuelt har vi kun hatt demokrati siden 1995 da det ikke lenger ble påbudt å ta BCG-vaksinen?

For at vaksiner skal være frivillig er mange nok nødt til å ta dem. Man har et smalt vindu med mennesker som ikke tar vaksiner, og dette går bra i de fleste tilfeller. Mot mer smittsomme sykdommer er dette vinduet mindre. Deltavariantens inntog kan på sikt gjøre at de som ikke har medisinske grunner til å ikke ta vaksiner må ta den. Tror jeg.

Demokratiet som du snakker om vil nok sørge for det. Et flertall av befolkningen vil nok gå inn for det, dersom dette drøyer ut i tid på grunn av antivaxxere.

Man er ikke antivaxxer fordi man ikke ønsker å ta vaksine.

Skrevet
reiseglad skrev (52 minutter siden):

Men det er jo slik de har lagt opp til at sykehusene skal fungere, så de kan spare penger og få mer til prestisjeprosjektene sine.
Har du problemer med det, får du vel kjefte på politikerne, heller en å kjefte på folk for å ikke ville foreta all verdens krumpspring for at politikerne skal slippe å gjøre jobben sin.

• Liker 6
Skrevet (endret)
Ctrl skrev (2 timer siden):

I dag måtte jeg innom røntgen-avdelingen for bildediagnostikk, og fikk med det nærkontakt med en kvinnelig radiograf. 

Jeg ser at noen mener at pasientene bør ha krav på å vite om helsepersonellet er vaksinert eller ikke. Så da lurer jeg på hvordan jeg i dag burde få vite det av henne... Burde det henge et skilt rundt halsen på henne? Burde hun ha hatt et merke i panna? Burde det være lavterskel for å spørre? Og hvis hun da bar et skilt rundt halsen, hadde merke i panna eller informerte meg om at hun var uvaskinert, hva da? Hadde dere snudd i døra? 

Jeg prøver ikke fyre opp debatten. Jeg lurer oppriktig. 

Jeg ser mange meninger, men lite konkret. 

Personlig er jeg glad for at vedkommende var der for meg og gjennomførte bildeserien som jeg har gått og ventet på. Jeg kunne aldri tenkt meg å takke nei fordi hun var uvaksinert, og jeg hadde ikke ønsket at timen ble utsatt i 2 måneder til for å avvente en vaksinert radiograf. 

Om hun var vaksinert eller ikke betyr egentlig nada for meg, for hun kunne likefort ha smittet meg uansett hennes vaksinestatus. Det er utenfor mine rettigheter å vite, og det er jo opp til meg selv å beskytte meg selv. Er det ikke? 

Kunne gått for ei stjerne da. På uniformen, eller noe sånt 🤷🏼‍♀️

(Og ja, jeg tuller, for de som ikke tok referansen)

Endret av Rosa blomst
  • Liker 11
Skrevet
Pivot skrev (15 timer siden):

Helt alvorlig, fullvaksinerte videresmitter, de også! Så da må alle som drar med seg smitte til sykehjem og andre plasser hvor sårbare befinner seg påta seg skyld, uavhengig av vaksinestatus. Eller er noen fritatt, fordi de har tatt en vaksine som ikke hindrer videresmitte? Her er et eksempel på en sak hvor alle involverte var fullvaksinerte:

– Alle de ni som var smittet blir satt i isolasjon og fulgt opp. Både de smittede og alle som har blitt testet har vært fullvaksinerte, sier kommuneoverlege Sondre Bøye til GD.

https://www.gd.no/stort-smitteutbrudd-pa-sykehjem-i-skjak-alle-har-vart-fullvaksinerte/s/5-18-1440722

Da får du lese på fhi sine sider hva som står der, og de gir ingen noe grunn til å la være å vaksinere seg pga det argumentet der, heller tvert imot. 

Ligger link i tråden her et sted

• Liker 2
Skrevet

Håper de som er uvaksinert står på sitt!

Det er fullvaksinerte som sprer smitte.

• Liker 6
Skrevet
Tøvftta skrev (2 timer siden):

Håper de som er uvaksinert står på sitt!

Det er fullvaksinerte som sprer smitte.

FHI:

Vaksinene beskytter

Rapporten viser at vaksinene beskytter godt mot alvorlig sykdom. Insidens for innleggelser i sykehus er betydelig høyere blant uvaksinerte enn vaksinerte. Antallet av nyregistrerte smittede (per 100 000 innbyggere) i uke 44 var nesten fire ganger høyere blant uvaksinerte enn blant fullvaksinerte personer på 16 år og eldre.

• Liker 6
Skrevet
Hedy Lamarr skrev (40 minutter siden):

FHI:

Vaksinene beskytter

Rapporten viser at vaksinene beskytter godt mot alvorlig sykdom. Insidens for innleggelser i sykehus er betydelig høyere blant uvaksinerte enn vaksinerte. Antallet av nyregistrerte smittede (per 100 000 innbyggere) i uke 44 var nesten fire ganger høyere blant uvaksinerte enn blant fullvaksinerte personer på 16 år og eldre.

Den beskytter mot alvorlig sykdom JA.

Men smitter fullvaksinerte andre- JA!

• Liker 8
Skrevet
Krokenguri skrev (3 timer siden):

Da får du lese på fhi sine sider hva som står der, og de gir ingen noe grunn til å la være å vaksinere seg pga det argumentet der, heller tvert imot. 

Ligger link i tråden her et sted

Hva med å lese teksten jeg skrev i konteksten det var skrevet i? 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, Tøvftta said:

Den beskytter mot alvorlig sykdom JA.

Men smitter fullvaksinerte andre- JA!

Men smitter de i mye mindre grad enn uvaksinerte? JA

9 hours ago, Rosa blomst said:

Kunne gått for ei stjerne da. På uniformen, eller noe sånt 🤷🏼‍♀️

(Og ja, jeg tuller, for de som ikke tok referansen)

Eventuelt en tatovering av idiot i panna.

• Liker 6
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet, latterliggjøring og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Opprett ny...