Gå til innhold

Kveldens "debatten" og helsepersonells valg om å ikke vaksinere seg

Anbefalte innlegg

Skrevet
reiseglad skrev (8 timer siden):

Hun blir matet, stelt og trenger hjelp til alle gjøremål. Ingen bruker smittevernutstyr i disse vanlige situasjonene. Verken i dag eller før korona.

I ditt hovedinnlegg skriver du om spl som brukte smittevernutstyr. Tror dette kommer på banen overalt og for alle.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Villfisker skrev (8 timer siden):

Virkelig? Hvor mange skal man ta for at den skal fortsette å virke? 3? 30? 300? :roll:

Ja egentlig. I alle fall fler enn forventet..  Fordi effekten av vaksinen har avtatt fortere enn forventet også. Dessverre.

Hvis bivirkningen etter 10 års tid blir at begge armene faller av, så skal jeg vurdere å bli motstander også. Lover..

Men bedre løsninger er på vei.🙏

Endret av PITTY
  • Liker 5
Skrevet
HarryDotter skrev (6 timer siden):

Nei på ingen måte!!!

De er i ferd med å gjøre det nå.

Snart kan vi nok alle takke de uvaksinerte for nye tiltak. Bra jobba.

• Liker 12
Skrevet

Ja, vi har et valg. Også helsepersonell. Men hvor kommer forestillingen om at valg ikke får konsekvenser, fra? 

• Liker 14
Skrevet
Summer lady skrev (8 timer siden):

Dette tror jeg ikke at stemmer i det hele tatt, jeg er sykepleier og på min jobb er 18 av 20 vaksinert. Ei ønsket ikke pga graviditet ( Vi fikk vaksinen tidlig når gravide ikke ble anbefalt å ta den), den andre har konspirasjonsteoretisk tankegang, og vil ikke ta den pga det, ikke fordi hun tror hun er uerstattelig. Vi var fullvaksinerte 4 februar de fleste av oss, og spørsmålet er vel om effekten kanskje har begynt å avta? Det vet de jo ikke 100% sikkert, så vi venter på 3 dose. Jeg kjenner knapt noen som ikke er vaksinert faktisk.

De to som ikke er vaksinerte kan i prinsippet klare å smitte noen av deres pasienter til døde ja. Den gravide antar jeg i utgangspunktet er veldig forsiktig  pga svangerskapet. Det er jo mer flaks at det ikke er skjedd hos dere. I noen nabo kommuner så har det stadig vekk igjennom pandemien vært flere runder der eldre har dødd av smitte hos uvaksinerte. Nå i høst 6stk på et hjem. Tidligere har det vært 6, 10, 3 og 7 på andre sykehjem i nærkommuner. Den ene kommunen har forøvrig mange konspirasjonsteroretikere og var på disse duste møtene. Dro med seg smitte til lokal befolkning og sykehjem. Da noen av de jobbet som sykepleiere. Disse fikk rett og slett ikke lov til å jobbe på sykehjemmene til slutt. Er vel en på ventende eller pågående sak nå, hvorvidt dd har rett til å beholde jobben. 

Siste utbrudd, var pga en som var for ung til vaksine, var på praksis. Må være helt forjævlig å være tenåring å vite at vedkommende har smittet eldre som førte til 6 døde. Så at det ennå ikke har skjedd på deres sykehjem. Så betyr det ikke at risikoen ikke er der, eller at det ikke har skjedd. 

• Liker 2
Skrevet

En studie fra september viser at vaksinerte også kan bli smittet og smitte videre hvis en i husstanden er smittet.
https://www.thelancet.com/pdfs/journals/laninf/PIIS1473-3099(21)00648-4.pdf

Når det er mye smitte i samfunnet, slik det er nå, synes jeg både vaksinert og uvaksinert helsepersonell burde bruke smittevernsutstyr i situasjoner hvor de ikke kan holde minst en meter avtand til pasienten. Jeg synes også vaksinerte bør følge samme regler for testing som uvaksinerte. 

• Liker 8
Gjest HarryDotter
Skrevet
Example skrev (2 timer siden):

De er i ferd med å gjøre det nå.

Snart kan vi nok alle takke de uvaksinerte for nye tiltak. Bra jobba.

Nei. De som er for svake/syke til å ta vaksinen holder seg hjemme og bruker munnbind og tiltak dersom de skal ut i befolkningen. De som er vaksinerte lever som normalt. De uvaksinerte bruker munnbind og holder avstand men lever ellers som normalt. Ikke vær så redd for smittetall. De vil være jevnt høye akkurat som influensasmitten har jevnt vært i flere år. Dette ordner seg. Pust med magen.

Takk! Noe mer du lurte på?

Skrevet
Humle Brumle skrev (11 timer siden):

Det er da bullshit selvfølgelig smitter uvaksinerte mer enn vaksinerte. Mindre risiko for å få smitte = mindre risiko for å smitte andre.

Hva i all verden baserer du dette på?

Humle Brumle skrev (11 timer siden):

Oja så vi skal stoppe vaksinasjon og bare være forsiktige i 10 år framover da eller?? Fordi blir vi vaksinert så føler vi oss for trygge? Uvaksinerte kan også være en koronafornekter som ikke ha holdt en eneste koronaregel under hele pandemien så syns det er rart å se på uvaksinerte og vaksinerte som to grupper med folk som oppfører seg og tenker likt.

Selvfølgelig skal du være forsiktig å holde avstand. Det skal du gjøre resten av livet ditt. Problemet er jo de som vile leve som før. Det er jo disse som er smittebombene, og samfunnsproblemet.

• Liker 2
Skrevet
Majer skrev (10 timer siden):

Synes ikke vi skal ha spesielle regler for helsepersonell for de har nok å stri med fra før av, men synes alle bør tvinges til å ta vaksine. Det bør ikke gjøres direkte, men indirekte ved å vise covid- pass for å ta fly, krysse landegrenser etc. Så kan det være stikkontroller med bøter på 100 000 kroner der man ikke kan forvente at det skal vises som på banen eller i butikken.

Uvaksinerte tar friheten fra alle vaksinerte.

Tja, noen vil vel si at det er de som ønsker å leve som normalt som tar friheten fra andre. De skaper nye pandemier, de samler oss på kontorene og gir oss forkjølelser og legger beslag på tiden vår utenfor kontorene, de forpester nabolag på nettene med høy musikk og fyll, eller parker med de ufordragelig ungene sine som bare skal vimse rundt over alt uten noen begrensninger. Disse er vel de største frihetsrøverene. Friheten blir alltid tatt fra noen.

• Liker 2
Gjest Trudelutt1
Skrevet
11 hours ago, Humle Brumle said:

Oja så vi skal stoppe vaksinasjon og bare være forsiktige i 10 år framover da eller?? Fordi blir vi vaksinert så føler vi oss for trygge? Uvaksinerte kan også være en koronafornekter som ikke ha holdt en eneste koronaregel under hele pandemien så syns det er rart å se på uvaksinerte og vaksinerte som to grupper med folk som oppfører seg og tenker likt.

Leser mye på kg om at de som er vaksinerte plutselig bare blåser i alle forholdsregler når de har fått dose 2. I gjengen vår er det to som ikke tror på vaksine...eller på at korona er så farlig og de har ikke brydd seg om avstand eller munnbleie som de kaller det. Jeg har ikke vært utenlands på 2,5 år, klemmer ikke, holder meg til mindre folkemasser og bruker munnbind hver dag. Jeg sluttet ikke med det da påbudet forsvant (selv om jeg ser at 90% har gjort det, skulle ønske det kom påbud igjen). 

Og tja..både rusa mennesker og mennesker som ikke er rusa havner i bilulykker, så hvorfor har vi promillegrense egentlig? La nå alle kjøre i fylla dagen lang for kusina mi har en venn som kjørte edru og var i bilulykke så da er det like stor sjangs tydeligvis.

Skrevet
12 hours ago, Humle Brumle said:

Det er jo ikke poenget her da. Risikoen minsker markant med vaksine men minimerer ikke risiko. Er det så vanskelig å skjønne at det er mye tryggere om både pasienter og helsepersonell er fullvaksinert?

Hvorfor så bastant? Du får det til å høres ut som om verden er enten svart eller hvit. Om man omplasserer alle de ansatte som ikke har vaksine, hva vil da skje med kvaliteten på pleien? Hvem skal steppe inn, hvor finner man ekstra personell? De vokser ikke på trær! I tillegg, hvis det da oppstår smitte blant de gjenværende vaksinerte, som igjen fører til dødsfall, hva da? Hvordan sikre de sårbare mot dem? For pårørende er det vel ikke mindre ille om deres nære blir smittet av en vaksinert? 

Jeg har uvaksinerte kollegaer i helsen som proaktivt har valgt å teste seg selv jevnlig. Det har fungert. samtidig går de som er vaksinerte på jobb i god tro om at alt er trygt, men utbrudd har fremdeles oppstått. Så forklar meg gjerne hvordan du mener helsevesenet skal løse dette. 

Skrevet
zemer skrev (12 timer siden):

Har ikke sett noe informasjon om det. De fleste som tok vaksinen på min avd fikk AZ og Pfizer. 

Har det vært noen forskjell gjeldende bivirkninger? Alle jeg kjenner tok Pfizer og fikk kun litt influensa symptomer. 

Skrevet
Uheldig skrev (45 minutter siden):

Har det vært noen forskjell gjeldende bivirkninger? Alle jeg kjenner tok Pfizer og fikk kun litt influensa symptomer. 

Etter AZ var det kun en som klarte å komme på jobb dagen etter. Gikk bedre med Pfizer, men da hadde de lært så ikke "alle " fikk på samme dag.

• Liker 3
Skrevet
Krokenguri skrev (5 timer siden):

De to som ikke er vaksinerte kan i prinsippet klare å smitte noen av deres pasienter til døde ja. Den gravide antar jeg i utgangspunktet er veldig forsiktig  pga svangerskapet. Det er jo mer flaks at det ikke er skjedd hos dere. I noen nabo kommuner så har det stadig vekk igjennom pandemien vært flere runder der eldre har dødd av smitte hos uvaksinerte. Nå i høst 6stk på et hjem. Tidligere har det vært 6, 10, 3 og 7 på andre sykehjem i nærkommuner. Den ene kommunen har forøvrig mange konspirasjonsteroretikere og var på disse duste møtene. Dro med seg smitte til lokal befolkning og sykehjem. Da noen av de jobbet som sykepleiere. Disse fikk rett og slett ikke lov til å jobbe på sykehjemmene til slutt. Er vel en på ventende eller pågående sak nå, hvorvidt dd har rett til å beholde jobben. 

Siste utbrudd, var pga en som var for ung til vaksine, var på praksis. Må være helt forjævlig å være tenåring å vite at vedkommende har smittet eldre som førte til 6 døde. Så at det ennå ikke har skjedd på deres sykehjem. Så betyr det ikke at risikoen ikke er der, eller at det ikke har skjedd. 

Helt alvorlig, fullvaksinerte videresmitter, de også! Så da må alle som drar med seg smitte til sykehjem og andre plasser hvor sårbare befinner seg påta seg skyld, uavhengig av vaksinestatus. Eller er noen fritatt, fordi de har tatt en vaksine som ikke hindrer videresmitte? Her er et eksempel på en sak hvor alle involverte var fullvaksinerte:

– Alle de ni som var smittet blir satt i isolasjon og fulgt opp. Både de smittede og alle som har blitt testet har vært fullvaksinerte, sier kommuneoverlege Sondre Bøye til GD.

https://www.gd.no/stort-smitteutbrudd-pa-sykehjem-i-skjak-alle-har-vart-fullvaksinerte/s/5-18-1440722

• Liker 9
Skrevet
HarryDotter skrev (14 timer siden):

Nei på ingen måte!!!

De uvaksinerte tar friheten dra oss andre ved å videreføre smitten så det må gjeninnføres tiltak. De tar og friheten fra oss ved at vi kan bli smittet selv om vi ikke ønsker det.

• Liker 4
Skrevet
HarryDotter skrev (5 timer siden):

Nei. De som er for svake/syke til å ta vaksinen holder seg hjemme og bruker munnbind og tiltak dersom de skal ut i befolkningen. De som er vaksinerte lever som normalt. De uvaksinerte bruker munnbind og holder avstand men lever ellers som normalt. Ikke vær så redd for smittetall. De vil være jevnt høye akkurat som influensasmitten har jevnt vært i flere år. Dette ordner seg. Pust med magen.

Takk! Noe mer du lurte på?

Jeg har overhodet ikke inntrykk av at de uvaksinerte tar noe særlig mer hensyn enn vaksinerte i dag. Hvorfor skulle de det, de har jo droppet det viktigste, nemlig vaksinen.

Vi holder på med tiltak mot smitte i lang tid fremover om ikke flere vaksinerer seg. Jeg registrerer at debatten om koronapass er på plass igjen nå, noe som er bra. Så får vi se hvor lenge folk gidder å leve med dette før det blir en reell debatt om obligatorisk vaksinering. 

• Liker 6
Skrevet

Her er litt svogerforskning fra meg: Jeg jobber i helse. De jeg kjenner som er vaksinert, har fulgt smittevernreglene, brukt munnbind og håndsprit også etter de var ferdigvaksinert. Antiwaxerne jeg kjenner har alle som en (dvs 4 :Knegg: ) oppført seg om pandemien ikke er en realititet.  De har vært imot vaksine, imot munnbind, gitt beng i både antalls- og avstandsregler og kjørt på som om det hele var et fantasifoster. Så å hevde at uvaksinerte liksom er bedre på smittevern og hgenerelle ensyn, har jeg ikke opplevd. 

• Liker 13
Gjest HarryDotter
Skrevet
Majer skrev (2 timer siden):

De uvaksinerte tar friheten dra oss andre ved å videreføre smitten så det må gjeninnføres tiltak. De tar og friheten fra oss ved at vi kan bli smittet selv om vi ikke ønsker det.

Om 99% av befolkningen var fullvaksinert, ville fortsatt smitten florert. For 1000nde gang: vaksinerte smitter og kan bli smittet på nytt. Man minsker sjansen med vaksine selvsagt, men smitten vil uansett florere. Og de aller fleste voksne i norge idag er uansett fullvaksinerte. Og alikevel stiger smitten. Forteller ikke det deg noe?

Gjest HarryDotter
Skrevet
pøbelsara skrev (50 minutter siden):

Her er litt svogerforskning fra meg: Jeg jobber i helse. De jeg kjenner som er vaksinert, har fulgt smittevernreglene, brukt munnbind og håndsprit også etter de var ferdigvaksinert. Antiwaxerne jeg kjenner har alle som en (dvs 4 :Knegg: ) oppført seg om pandemien ikke er en realititet.  De har vært imot vaksine, imot munnbind, gitt beng i både antalls- og avstandsregler og kjørt på som om det hele var et fantasifoster. Så å hevde at uvaksinerte liksom er bedre på smittevern og hgenerelle ensyn, har jeg ikke opplevd. 

Nå er det forskjell på "antivaxxxere" som tror pandemien er en bløff og de som bare ikke ønsker å ta vaksinen av frykt for bivirkninger.

Antivaxxxere er i et ekstremt mindretall. De er det bare å ignorere. De som frykter bivirkninger er nøye med å holde tiltakene.

Skrevet
HarryDotter skrev (38 minutter siden):

Nå er det forskjell på "antivaxxxere" som tror pandemien er en bløff og de som bare ikke ønsker å ta vaksinen av frykt for bivirkninger.

Antivaxxxere er i et ekstremt mindretall. De er det bare å ignorere. De som frykter bivirkninger er nøye med å holde tiltakene.

Bra sagt. De uvaksinerte jeg kjenner holder oss til tiltakene, vi bruker også munnbind I kollektivtransporten.

• Liker 8
  • Opprett ny...