Rumle Skrevet 9. november 2021 #21 Skrevet 9. november 2021 reiseglad skrev (6 minutter siden): Det høres veldig enkelt ut, men i det virkelige liv og i dagens helsevesen ser ikke situasjonen sånn ut. Det kom også frem i programmet, helsetjenesten vil gå i kne om ikke de uvaksinerte stiller på jobb. Det snakkes om å omplassere dem, men i vår sårbare kommune er ikke det mulig. Det betyr at om min mamma sier hun ikke vil ha nærkontakt med uvaksinert helsepersonell, vil hun kanskje ikke få mat, medisiner eller skiftet bæsjbleien så ofte som hun har behov for. Jeg er veldig klar over at det ikke er mulig per i dag, men det betyr jo ikke at det ikke burde være sånn. 5
zemer Skrevet 9. november 2021 #22 Skrevet 9. november 2021 acna skrev (5 minutter siden): Jeg savner mer informasjon om det er noe forskjell i antall innlagte på sykehus som er vaksinert med den ene eller andre vaksinen. Spesielt om det er forskjell mellom AZ og mRNA-vaksinerte. Har ikke sett noe informasjon om det. De fleste som tok vaksinen på min avd fikk AZ og Pfizer. 3
Gjest Tamsi Skrevet 9. november 2021 #23 Skrevet 9. november 2021 miamusen skrev (36 minutter siden): Så sykepleiere er ikke mennesker med valgfrihet?? nå er det vel sånn at vaksinerte smitter like mye som uvaksinerte, så hva er egentlig problemet?? Hvor skal vi la grensa gå for "valgfrihet"? Hva om noen nekter å bruke håndsprit? Eller ikke tror på munnbind? Og nei, de smitter ikke like mye. Det sa Camilla Stoltenberg i debatten også. https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2021/09/the-vaccinated-arent-just-as-likely-to-spread-covid/620161/
NewName Skrevet 9. november 2021 #24 Skrevet 9. november 2021 Tamsi skrev (2 minutter siden): Hvor skal vi la grensa gå for "valgfrihet"? Hva om noen nekter å bruke håndsprit? Eller ikke tror på munnbind? Og nei, de smitter ikke like mye. Det sa Camilla Stoltenberg i debatten også. https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2021/09/the-vaccinated-arent-just-as-likely-to-spread-covid/620161/ forced the CDC to update its mask guidance and issue a sad and sobering warning: Vaccinated people infected with the SARS-CoV-2 Delta variant can be just as contagious as unvaccinated people ehmm dette står i artikkelen 🤷♀️ 11
Gjest Nora Skrevet 9. november 2021 #25 Skrevet 9. november 2021 Humle Brumle skrev (31 minutter siden): Oja så vi skal stoppe vaksinasjon og bare være forsiktige i 10 år framover da eller?? Fordi blir vi vaksinert så føler vi oss for trygge? Uvaksinerte kan også være en koronafornekter som ikke ha holdt en eneste koronaregel under hele pandemien så syns det er rart å se på uvaksinerte og vaksinerte som to grupper med folk som oppfører seg og tenker likt. Jeg sier ikke at vi skal stoppe vaksinasjon nei, hvor har du det fra? Alle som ønsker det kan vaksinere seg, og dermed både reise og være i nærheten av store folkemengder så mye de vil. Så kan andre velge å ikke vaksinere seg, og evt heller leve mer forsiktig inntil videre. Ingen av oss aner hva fremtiden bringer. Joda, det fins koronafornektere, men jeg vil tro de fleste uvaksinerte er veldig forsiktige og tar sine forholdsregler. Dette gjelder nok helt sikkert de fleste helsearbeidere også. Temaet her var uvaksinerte helsearbeidere, og hvorvidt de utgjør en større risiko for pasienter. Jeg mener altså at de ikke utgjør noen større risiko. Jeg mener uvaksinerte ofte (ikke alltid) utgjør en mindre risiko enn vaksinerte, på bakgrunn av det jeg skrev innlegget over. 9
Gjest Tamsi Skrevet 9. november 2021 #26 Skrevet 9. november 2021 NewName skrev (16 minutter siden): forced the CDC to update its mask guidance and issue a sad and sobering warning: Vaccinated people infected with the SARS-CoV-2 Delta variant can be just as contagious as unvaccinated people ehmm dette står i artikkelen 🤷♀️ Ja..? Det står her også: Among this last group, a common refrain I’ve heard to justify their renewed vigilance is that “vaccinated people are just as likely to spread the coronavirus.”This misunderstanding, born out of confusing statements from public-health authorities and misleading media headlines, is a shame. Men man må lese konteksten rundt også!
Pivot Skrevet 9. november 2021 #27 Skrevet 9. november 2021 Tamsi skrev (4 minutter siden): Ja..? Det står her også: Among this last group, a common refrain I’ve heard to justify their renewed vigilance is that “vaccinated people are just as likely to spread the coronavirus.”This misunderstanding, born out of confusing statements from public-health authorities and misleading media headlines, is a shame. Men man må lese konteksten rundt også! Mens andre mener at det ikke er stor forskjell mellom vaksinerte og uvaksinerte mht videresmitte: – Vaksinen er ikke egnet til å hindre smitte. Det er ikke veldig stor forskjell på smittsomhet blant ikke-vaksinerte og vaksinerte, sier professor Ulvestad. https://www.tv2.no/a/14321028/ 13
Gjest Optimo Skrevet 9. november 2021 #28 Skrevet 9. november 2021 Helsepersonell som "gjør sin egen research" på ymse nettsider og sladder i stedet for å stole på informasjonen som kommer fra egen arbeidsgiver. Der har du en gjeng.
Leselusa Skrevet 9. november 2021 #29 Skrevet 9. november 2021 NewName skrev (30 minutter siden): forced the CDC to update its mask guidance and issue a sad and sobering warning: Vaccinated people infected with the SARS-CoV-2 Delta variant can be just as contagious as unvaccinated people ehmm dette står i artikkelen 🤷♀️ Ja, vaksinerte som blir smittet, smitter videre. Men vaksinerte blir ikke smittet like lett som uvaksinerte!! To forskjellige ting! 18
CorvusCorax Skrevet 9. november 2021 #30 Skrevet 9. november 2021 Flere eldre som har blitt smittet av uvaksinerte sykepleiere. Som noen skriver bør man kunne samtykke om man ønsker behandling av en uvaksinert. 12
Pivot Skrevet 9. november 2021 #31 Skrevet 9. november 2021 Leselusa skrev (1 minutt siden): Ja, vaksinerte som blir smittet, smitter videre. Men vaksinerte blir ikke smittet like lett som uvaksinerte!! To forskjellige ting! Men hvorfor skal man frykte bare uvaksinert helsepersonell da? De uvaksinerte blir oftere smittet, relativt sett, ja (uten at man har sjekket tallene opp mot andre variabler som mulighet for mørketall blant fullvaksinerte på bakgrunn av mindre testing osv). Men de uvaksinerte er i klart fåtall også. Det er mange(!) flere fullvaksinerte som blir smittet hver uke. Så, hvis smittede fullvaksinerte videresmitter på tilnærmet lik linje som smittede uvaksinerte, hvorfor frykter man bare et fåtall uvaksinert helsepersonell? 14
Majer Skrevet 9. november 2021 #32 Skrevet 9. november 2021 (endret) Synes ikke vi skal ha spesielle regler for helsepersonell for de har nok å stri med fra før av, men synes alle bør tvinges til å ta vaksine. Det bør ikke gjøres direkte, men indirekte ved å vise covid- pass for å ta fly, krysse landegrenser etc. Så kan det være stikkontroller med bøter på 100 000 kroner der man ikke kan forvente at det skal vises som på banen eller i butikken. Uvaksinerte tar friheten fra alle vaksinerte. Endret 9. november 2021 av Majer 7
gjest:) Skrevet 9. november 2021 #33 Skrevet 9. november 2021 (endret) 1 hour ago, NewName said: forced the CDC to update its mask guidance and issue a sad and sobering warning: Vaccinated people infected with the SARS-CoV-2 Delta variant can be just as contagious as unvaccinated people ehmm dette står i artikkelen 🤷♀️ Ja, gitt at der er smittet, så kan de være like smittsomme som en som er uvaksinert og smittet. Men de har en lavere risiko for å være smittet i utgangspunktet, og dermed er sannsynligheten for å smittes fra en tilfeldig vaksinert person mindre enn sannsynligheten for å bli smittet av en tilfeldig uvaksinert person. Endret 9. november 2021 av gjest:) 6
Krokenguri Skrevet 9. november 2021 #34 Skrevet 9. november 2021 (endret) Istedenfor å sitte å tro man er smitte ekspert, så tenker jeg at man heller får lese det som står på fhi sine sider. Det står bla at de vaksinerte smitter i mindre grad og mindre alvorlig korona evnt. Men at de vaksinerte kan smitte delta varianter på likt nivå som uvaksinerte I nabokommunen er 6 eldre døde nå i høst, pga en sykepleier som ikke er vaksinert. Kollegene er testet uten funn på covid av de som er vaksinert. Men er man at retten til å ikke vaksinere seg er større enn retten for å leve? Regner med ingen av de 6 døde hadde sagt det var ok at denne ene uvaksinerte skulle inn på rommet deres hvis de hadde visst om at vedkommende ikke var vaksinert https://www.fhi.no/nyheter/2021/koronavaksine-selv-om-ikke-alle-far-full-beskyttelse-er-det-viktig-at-mange/ Endret 9. november 2021 av Krokenguri 12
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 9. november 2021 #35 Skrevet 9. november 2021 (endret) Krokenguri skrev (11 minutter siden): Istedenfor å sitte å tro man er smitte ekspert, så tenker jeg at man heller får lese det som står på fhi sine sider. Det står bla at de vaksinerte smitter i mindre grad og mindre alvorlig korona evnt. I nabokommunen er 6 eldre døde nå i høst, pga en sykepleier som ikke er vaksinert. Kollegene er testet uten funn på covid av de som er vaksinert. Men er man at retten til å ikke vaksinere seg er større enn retten for å leve? Regner med ingen av de 6 døde hadde sagt det var ok at denne ene uvaksinerte skulle inn på rommet deres hvis de hadde visst om at vedkommende ikke var vaksinert https://www.fhi.no/nyheter/2021/koronavaksine-selv-om-ikke-alle-far-full-beskyttelse-er-det-viktig-at-mange/ Enig i dette. Og det er trist at sykepleiere misbruker det at behovet for deres tjenester ikke kan dekkes uten dem. De føler seg uerstattelige og misbruker den makten. Det kan kanskje løses ved at vaksinerte pleiere lar være å gjøre de jobbene som kan utføres av andre kategorier av pleiere som det er flere av, også i mindre deltidsstillinger. Flere deltidsansatte kan da få tilbud om å jobbe mer og uvaksinerte sykepleiere må permitteres. Endret 9. november 2021 av Hvemsomhelst
Akhenaton Skrevet 9. november 2021 #36 Skrevet 9. november 2021 2 hours ago, Humle Brumle said: Det er da bullshit selvfølgelig smitter uvaksinerte mer enn vaksinerte. Mindre risiko for å få smitte = mindre risiko for å smitte andre. Ikke når man plutselig endrer adferd fordi man tror man kan leve som normalt bare fordi man er vaksinert, nei. Og det er det mange som åpenbart har gjort de siste månedene. Så selv om uvaksinerte smitter mer i teorien, så behøver ikke det ha så mye å si for hva som skjer i praksis. Ergo ville jeg langt heller hatt en uvaksinert, forsiktig sykepleier enn en vaksinert og uforsiktig en. Og joda, det finnes anti-vaxxer / covid-fornektelse tullinger her i landet som på død og liv skal dele ut klemmer til fremmede foran Stortinget osv, men de fleste som (i hvert fall så langt) ikke har vaksinert seg hører jo ikke til i den suppegjengen der. Mitt inntrykk er at brorparten faktisk lever ganske så likt sånn de har gjort siden mars i fjor (og jeg snakker her om den voksne andelen her og ikke barn). I tillegg til det har jo ikke akkurat vaksinene vi har så langt vist seg å beskytte så voldsomt godt mot smitte til å begynne med. Det er selvfølgelig liten tvil om at vi på sikt vil få bedre vaksiner, det har vi jo også blitt lovet, men foreløpig bør det være helt åpenbart for selv de tregeste blant oss at det er adferd som i hovedsak avgjør smittespredning, og ikke vaksinering. Når rundt 90% av voksne i Norge er såkalt fullvaksinerte og vi allikevel har de smittetallene vi har i dag så blir jo det ganske tydelig. 13
NewName Skrevet 9. november 2021 #37 Skrevet 9. november 2021 Er det ikke et bra tiltak å smitte teste helse personell oftere, forsøke å hindre at uvaksinerte og vaksinerte tar med smitte inn dørene. Istedenfor å fokusere å nekte uvaksinerte å jobbe. Er de friske så er de friske liksom 9
Summer lady Skrevet 9. november 2021 #38 Skrevet 9. november 2021 Hvemsomhelst skrev (38 minutter siden): Enig i dette. Og det er trist at sykepleiere misbruker det at behovet for deres tjenester ikke kan dekkes uten dem. De føler seg uerstattelige og misbruker den makten. Dette tror jeg ikke at stemmer i det hele tatt, jeg er sykepleier og på min jobb er 18 av 20 vaksinert. Ei ønsket ikke pga graviditet ( Vi fikk vaksinen tidlig når gravide ikke ble anbefalt å ta den), den andre har konspirasjonsteoretisk tankegang, og vil ikke ta den pga det, ikke fordi hun tror hun er uerstattelig. Vi var fullvaksinerte 4 februar de fleste av oss, og spørsmålet er vel om effekten kanskje har begynt å avta? Det vet de jo ikke 100% sikkert, så vi venter på 3 dose. Jeg kjenner knapt noen som ikke er vaksinert faktisk. 8
Gjest Nora Skrevet 9. november 2021 #39 Skrevet 9. november 2021 Akhenaton skrev (23 minutter siden): Ikke når man plutselig endrer adferd fordi man tror man kan leve som normalt bare fordi man er vaksinert, nei. Og det er det mange som åpenbart har gjort de siste månedene. Så selv om uvaksinerte smitter mer i teorien, så behøver ikke det ha så mye å si for hva som skjer i praksis. Ergo ville jeg langt heller hatt en uvaksinert, forsiktig sykepleier enn en vaksinert og uforsiktig en. Og joda, det finnes anti-vaxxer / covid-fornektelse tullinger her i landet som på død og liv skal dele ut klemmer til fremmede foran Stortinget osv, men de fleste som (i hvert fall så langt) ikke har vaksinert seg hører jo ikke til i den suppegjengen der. Mitt inntrykk er at brorparten faktisk lever ganske så likt sånn de har gjort siden mars i fjor (og jeg snakker her om den voksne andelen her og ikke barn). I tillegg til det har jo ikke akkurat vaksinene vi har så langt vist seg å beskytte så voldsomt godt mot smitte til å begynne med. Det er selvfølgelig liten tvil om at vi på sikt vil få bedre vaksiner, det har vi jo også blitt lovet, men foreløpig bør det være helt åpenbart for selv de tregeste blant oss at det er adferd som i hovedsak avgjør smittespredning, og ikke vaksinering. Når rundt 90% av voksne i Norge er såkalt fullvaksinerte og vi allikevel har de smittetallene vi har i dag så blir jo det ganske tydelig. Nettopp👍 4
Gjest HarryDotter Skrevet 9. november 2021 #40 Skrevet 9. november 2021 Majer skrev (1 time siden): Uvaksinerte tar friheten fra alle vaksinerte. Nei på ingen måte!!!
Anbefalte innlegg