Populært innlegg reiseglad Skrevet 9. november 2021 Populært innlegg #1 Skrevet 9. november 2021 Kjenner at jeg koker når jeg hører sykepleieren argumenterer for at det er frivillig å vaksinere seg, og så lenge man bruker munnbind og hansker så er det like bra som vaksinen. Jeg hadde blitt flau av å fronte dette synspunktet i beste sendetid! Jeg ber om at min mor blir beskyttet og ivaretatt av helsepersonell som ikke med vilje utsetter seg for potensiell koronasmitte. Får vondt i magen! 69
Populært innlegg miamusen Skrevet 9. november 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 9. november 2021 Så sykepleiere er ikke mennesker med valgfrihet?? nå er det vel sånn at vaksinerte smitter like mye som uvaksinerte, så hva er egentlig problemet?? 85
zemer Skrevet 9. november 2021 #3 Skrevet 9. november 2021 reiseglad skrev (4 minutter siden): Kjenner at jeg koker når jeg hører sykepleieren argumenterer for at det er frivillig å vaksinere seg, og så lenge man bruker munnbind og hansker så er det like bra som vaksinen. Jeg hadde blitt flau av å fronte dette synspunktet i beste sendetid! Jeg ber om at min mor blir beskyttet og ivaretatt av helsepersonell som ikke med vilje utsetter seg for potensiell koronasmitte. Får vondt i magen! Hun blir da beskyttet. Bruker ikke spl smittevernutstyr? Samme som før vaksinen kom? 23
Populært innlegg Rumle Skrevet 9. november 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 9. november 2021 (endret) Man burde egentlig som pasient kunne reservere seg mot nærkontakt/behandling av helsepersonell som ikke har tatt vaksinen. Eller er det sånn at helsepersonells valgfrihet er viktigere enn pasienters liv? Jeg har ikke sett debatten enda, men mener på generelt grunnlag. Endret 9. november 2021 av Rumle 72
Populært innlegg Humle Brumle Skrevet 9. november 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 9. november 2021 miamusen skrev (3 minutter siden): Så sykepleiere er ikke mennesker med valgfrihet?? nå er det vel sånn at vaksinerte smitter like mye som uvaksinerte, så hva er egentlig problemet?? Det er da bullshit selvfølgelig smitter uvaksinerte mer enn vaksinerte. Mindre risiko for å få smitte = mindre risiko for å smitte andre. 60
reiseglad Skrevet 9. november 2021 Forfatter #6 Skrevet 9. november 2021 zemer skrev (2 minutter siden): Hun blir da beskyttet. Bruker ikke spl smittevernutstyr? Samme som før vaksinen kom? Hun blir matet, stelt og trenger hjelp til alle gjøremål. Ingen bruker smittevernutstyr i disse vanlige situasjonene. Verken i dag eller før korona. 18
NewName Skrevet 9. november 2021 #7 Skrevet 9. november 2021 Kan noen forklare meg en ting, hører at noen vaksinerte smitter andre. Hva er egentlig forskjellen da om både uvaksinerte og vaksinerte kan smitte de eldre ? 31
NewName Skrevet 9. november 2021 #8 Skrevet 9. november 2021 Humle Brumle skrev (3 minutter siden): Det er da bullshit selvfølgelig smitter uvaksinerte mer enn vaksinerte. Mindre risiko for å få smitte = mindre risiko for å smitte andre. Men det er altså noe risiko med vaksinerte som kan smitte også da ? Er vel like ille for en svak syk eldre person om smitten kom fra uvaksinert eller vaksinert eller ? 22
Rosa blomst Skrevet 9. november 2021 #9 Skrevet 9. november 2021 reiseglad skrev (6 minutter siden): Mamma er vaksinert, men vaksinerte beboere i sykehjem dør fordi de blir smittet av uvaksinerte helsepersonell. Tja, nå smitter faktisk de vaksinerte også da. Alle i min familie som har hatt korona har tatt vaksinen OG blitt smittet av andre fullvaksinerte. Om man dør av koronasmitte så er det egentlig irrelevant hvor smitten kommer fra. Jeg tipper faktisk de uvaksinerte tar mer hensyn og smitterisiko på større alvor enn de som er vaksinert. 44
reiseglad Skrevet 9. november 2021 Forfatter #10 Skrevet 9. november 2021 miamusen skrev (8 minutter siden): Så sykepleiere er ikke mennesker med valgfrihet?? nå er det vel sånn at vaksinerte smitter like mye som uvaksinerte, så hva er egentlig problemet?? Sykepleiere er mennesker med valgfrihet, men de burde jo gjøre de kloke valgene som gjør at de reduserer risikoen for at sårbare mennesker som er totalt avhengig av dem, utsettes for smitterisiko. Vaksinerte smitter ikke like mye som uvaksinerte. 24
Gjest Villfisker Skrevet 9. november 2021 #11 Skrevet 9. november 2021 Jhaawk skrev (4 minutter siden): Det er bare fordi de ikke har fått 3. dose. Virkelig? Hvor mange skal man ta for at den skal fortsette å virke? 3? 30? 300?
Humle Brumle Skrevet 9. november 2021 #12 Skrevet 9. november 2021 NewName skrev (Akkurat nå): Men det er altså noe risiko med vaksinerte som kan smitte også da ? Er vel like ille for en svak syk eldre person om smitten kom fra uvaksinert eller vaksinert eller ? Det er jo ikke poenget her da. Risikoen minsker markant med vaksine men minimerer ikke risiko. Er det så vanskelig å skjønne at det er mye tryggere om både pasienter og helsepersonell er fullvaksinert? 22
Gjest Nora Skrevet 9. november 2021 #13 Skrevet 9. november 2021 NewName skrev (2 minutter siden): Kan noen forklare meg en ting, hører at noen vaksinerte smitter andre. Hva er egentlig forskjellen da om både uvaksinerte og vaksinerte kan smitte de eldre ? Ofte er det faktisk sånn at vaksinerte kan smitte i større grad enn uvaksinerte. Både vaksinerte og uvaksinerte kan smitte andre i like stor grad, men vaksinerte kan oftere bære viruset uten symptomer enn det uvaksinerte kan, og derfor ikke være klar over at de er smittebærere. Dessuten er det mange vaksinerte som føler seg trygge pga vaksinene, som er mye mer ute blant masse mennesker, som reiser mer, og som ikke tester seg når de kommer tilbake etter reisen. Uvaksinerte er generelt mye mer forsiktig, nettopp fordi de av ulike grunner er uvaksinert. De begrenser kontakt med mennesker, unngår reiser, konserter, restauranter og lignende, de bruker oftere munnbind.. Jeg føler meg mye tryggere blant uvaksinerte enn vaksinerte, nettopp pga disse årsakene. Derfor ser jeg virkelig ikke problemet med at noen helsearbeidere velger å ikke vaksinere seg, det skaper ingen ekstra risiko. 31
NewName Skrevet 9. november 2021 #14 Skrevet 9. november 2021 Humle Brumle skrev (Akkurat nå): Det er jo ikke poenget her da. Risikoen minsker markant med vaksine men minimerer ikke risiko. Er det så vanskelig å skjønne at det er mye tryggere om både pasienter og helsepersonell er fullvaksinert? Er jo derfor jeg spørr om hva forskjellen er om den ansatte er vaksinert eller ikke, de fleste beboere er vel vaksinerte nå. Og vaksinen skulle jo bidra til mindre alvorlig sykdom. Finnes det studier nå som sier at vaksinerte ikke smitter like ofte ifra seg ? 13
Humle Brumle Skrevet 9. november 2021 #15 Skrevet 9. november 2021 (endret) Gjest Nora skrev (9 minutter siden): Ofte er det faktisk sånn at vaksinerte kan smitte i større grad enn uvaksinerte. Både vaksinerte og uvaksinerte kan smitte andre i like stor grad, men vaksinerte kan oftere bære viruset uten symptomer enn det uvaksinerte kan, og derfor ikke være klar over at de er smittebærere. Dessuten er det mange vaksinerte som føler seg trygge pga vaksinene, som er mye mer ute blant masse mennesker, som reiser mer, og som ikke tester seg når de kommer tilbake etter reisen. Uvaksinerte er generelt mye mer forsiktig, nettopp fordi de av ulike grunner er uvaksinert. De begrenser kontakt med mennesker, unngår reiser, konserter, restauranter og lignende, de bruker oftere munnbind.. Jeg føler meg mye tryggere blant uvaksinerte enn vaksinerte, nettopp pga disse årsakene. Derfor ser jeg virkelig ikke problemet med at noen helsearbeidere velger å ikke vaksinere seg, det skaper ingen ekstra risiko. Oja så vi skal stoppe vaksinasjon og bare være forsiktige i 10 år framover da eller?? Fordi blir vi vaksinert så føler vi oss for trygge? Uvaksinerte kan også være en koronafornekter som ikke ha holdt en eneste koronaregel under hele pandemien så syns det er rart å se på uvaksinerte og vaksinerte som to grupper med folk som oppfører seg og tenker likt. Endret 9. november 2021 av Elaine Marley 11
Elaine Marley Skrevet 9. november 2021 #16 Skrevet 9. november 2021 Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet og svar til dette. Elaine Marley, mod.
acna Skrevet 9. november 2021 #17 Skrevet 9. november 2021 Humle Brumle skrev (7 minutter siden): Det er jo ikke poenget her da. Risikoen minsker markant med vaksine men minimerer ikke risiko. Er det så vanskelig å skjønne at det er mye tryggere om både pasienter og helsepersonell er fullvaksinert? Vet vi egentlig dette, eller er det det som man håpet på var tilfelle ved oppstart av vaksinering? Siste rapporter indikerer at andelen antistoffer er kraftig redusert allerede tre måneder etter at vaksinen er tatt, hvilket vil si at alle helsearbeidere som ble vaksinert i vinter/vår ikke er like beskyttet mot smitte som en person som er helt «nyvaksinert». Om helsearbeiderne og eldre nå i det hele tatt er beskyttet lenger. Det er jo litt merkelig at smitten blusser opp på sykehjem, sykehus og omsorgsboliger igjen, blant de menneskene som stod først i vaksinekøen i januar/februar/mars 🤔 13
reiseglad Skrevet 9. november 2021 Forfatter #18 Skrevet 9. november 2021 Rumle skrev (19 minutter siden): Man burde egentlig som pasient kunne reservere seg mot nærkontakt/behandling av helsepersonell som ikke har tatt vaksinen. Eller er det sånn at helsepersonells valgfrihet er viktigere enn pasienters liv? Jeg har ikke sett debatten enda, men mener på generelt grunnlag. Det høres veldig enkelt ut, men i det virkelige liv og i dagens helsevesen ser ikke situasjonen sånn ut. Det kom også frem i programmet, helsetjenesten vil gå i kne om ikke de uvaksinerte stiller på jobb. Det snakkes om å omplassere dem, men i vår sårbare kommune er ikke det mulig. Det betyr at om min mamma sier hun ikke vil ha nærkontakt med uvaksinert helsepersonell, vil hun kanskje ikke få mat, medisiner eller skiftet bæsjbleien så ofte som hun har behov for. 6
zemer Skrevet 9. november 2021 #19 Skrevet 9. november 2021 acna skrev (1 minutt siden): Vet vi egentlig dette, eller er det det som man håpet på var tilfelle ved oppstart av vaksinering? Siste rapporter indikerer at andelen antistoffer er kraftig redusert allerede tre måneder etter at vaksinen er tatt, hvilket vil si at alle helsearbeidere som ble vaksinert i vinter/vår ikke er like beskyttet mot smitte som en person som er helt «nyvaksinert». Om helsearbeiderne og eldre nå i det hele tatt er beskyttet lenger. Det er jo litt merkelig at smitten blusser opp på sykehjem, sykehus og omsorgsboliger igjen, blant de menneskene som stod først i vaksinekøen i januar/februar/mars 🤔 Og mange fikk AZ. 2
acna Skrevet 9. november 2021 #20 Skrevet 9. november 2021 zemer skrev (4 minutter siden): Og mange fikk AZ. Jeg savner mer informasjon om det er noe forskjell i antall innlagte på sykehus som er vaksinert med den ene eller andre vaksinen. Spesielt om det er forskjell mellom AZ og mRNA-vaksinerte. 1
Anbefalte innlegg