Gå til innhold

Må jeg ha base, eller kan jeg feste babybilstol med belter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn alt alle babystoler skal stå på base med Isofix? Eller kan jeg droppe base og feste den rett i bilen med beltene?

Anonymkode: 63f1f...5d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har fire barn, og alltid beltemontert babystolen. Nå har vi Maxi Cosi Pebble Pro (som også fås med base) som vi beltemonterer. Det er like sikkert som ved bruk av base, og seriøst verdens enkleste og raskeste manøver - jeg begriper ikke hvorfor folk gidder å bruke tusenvis av kroner på base, men det er nå en annen sak😅

Anonymkode: 851b8...7fb

• Liker 3
Skrevet

Fordi base er tryggere (sikter til deg over).

En babystol med base som scorer dårlig er likevel bedre enn en beltestol som får toppkarakterer, fordi det er ulike kriterier man bruker på dem for å få dem godkjent.

Anonymkode: b91eb...ebb

• Liker 6
Skrevet

Angrer på at jeg valgte belte montert. Base er jo sååå mye enklere. 

Hvorfor vil du ha belte montert? 

Anonymkode: b1eec...2b4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En babystol med base som scorer dårlig er likevel bedre enn en beltestol som får toppkarakterer, fordi det er ulike kriterier man bruker på dem for å få dem godkjent.

Nei? Jeg snakker ikke om beltestol eller beltemontert småbarnsstol, men å feste babystolen med bilens belter vs. base. Det er likeverdige alternativer sikkerhetsmessig. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man velger ikke base eller beltemontert babystol. Man velger om man vil kjøpe base til stolen eller ei. 

Anonymkode: eaaed...329

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man velger ikke base eller beltemontert babystol. Man velger om man vil kjøpe base til stolen eller ei. 

Eh, mange stoler er kun beltemonterbare. Britax romer er et godt eksempel. 

Legg gjerne ved link til base, men det tror jeg ikke du finner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Britax rømer har flere forskjellige stoler og baser som kan brukes både med og uten isofix....

Anonymkode: fc3e8...1a0

• Liker 5
Skrevet

Vi har maxi Cosi pebble på andre barnet nå som vi bruker med base i en bil og uten base i den andre bilen. Hadde det ikke vært for at vi uansett bruker basen videre til stol nr 2 hadde vært bare droppa base for den er utrolig lett å montere med belte. 

Anonymkode: 987f9...52b

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Eh, alle Babystoler meg kjent kan festes med belte. Men alle har også base man kan kjøpe til. 

Britax Römer er et merke, ikke èn stol. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Fordi jeg kun skal bruke stolen/biler litt innimellom og ikke vil kjøpe mer enn nødvendig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi har maxi Cosi pebble på andre barnet nå som vi bruker med base i en bil og uten base i den andre bilen. Hadde det ikke vært for at vi uansett bruker basen videre til stol nr 2 hadde vært bare droppa base for den er utrolig lett å montere med belte. 

Anonymkode: 987f9...52b

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei? Jeg snakker ikke om beltestol eller beltemontert småbarnsstol, men å feste babystolen med bilens belter vs. base. Det er likeverdige alternativer sikkerhetsmessig. 

Men får man riktig helning og graders vinkel på babystolen uten basen som kan justere dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi jeg kun skal bruke stolen/biler litt innimellom og ikke vil kjøpe mer enn nødvendig.

Da kan du gå for å beltemontere stolen.

Anonymkode: fc3e8...1a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nye biler hver gang, omtrent? Hvis ja, bør du ha base, beltemontert gjerne, for å kunne følge på at det blir riktig helning. Hvis det er typ 2-3 biler som brukes, familiemedlemmer f.eks, dropper du greit nok base. Da kan du teste stolen i bilen for å finne riktig punkt for riktig helning å sette en tape-bit der stolen må stoppe for å gi riktig grader. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nei, hvordan vil du forklare det? Eneste grunnen til at belte blir usikkert er hvis den monteres feil, ved riktig montering er det like sikkert. 

• Liker 3
Skrevet

Men får man riktig helning og graders vinkel på babystolen uten basen som kan justere dette?

Det er bare noen få baser som kan justere dette, så i teorien er det enklere uten base. Men man må jo vite på forhånd hvor høyt setet skal helles for å gi korrekt helning, siden man ikke kan måle med baby i etter den er montert. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nye biler hver gang, omtrent? Hvis ja, bør du ha base, beltemontert gjerne, for å kunne følge på at det blir riktig helning. Hvis det er typ 2-3 biler som brukes, familiemedlemmer f.eks, dropper du greit nok base. Da kan du teste stolen i bilen for å finne riktig punkt for riktig helning å sette en tape-bit der stolen må stoppe for å gi riktig grader. 

Nei, samme bilen. 

Skrevet

Nei, samme bilen. 

Da hadde jeg droppet base, ja!

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vi har britax römer med base. 

Anonymkode: 6eebe...bba

Skrevet

Vår bil har bratte seter, så vi måtte ha base for å få riktig helning. Britax BabySafe II Flex-base som er en av dem som lar deg justere helning ganske mye. Beltemontering var ikke mulig i vår bil.

Anonymkode: 3daf1...627

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...