Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er førstegangsgravid i uke 16 og så langt har jeg ikke gått opp noe særlig opp i vekt. Jordmoren sa at det var helt innenfor norm og alt så greit ut. Spørsmålet mitt er om det da er sannsynlig at jeg vil legge lite på meg i løpet av svangerskapet?

hvor mye har dere lagt på dere og hvordan fordelte det seg? Var det noen som ikke la på seg noe i begynnelsen også plutselig fikk en stor vektøkning en periode?

ønsker bare å kartlegge sånn ca. Hva man kan forvente. 

Anonymkode: dcfaf...a10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan du ikke kartlegge, hva andre har opplevd har ingenting å si for din kropp.

Jeg gikk ned 5kg første trimester, opp 10 i andre og 5 i siste.

Anonymkode: d45d3...6e4

• Liker 2
Skrevet

Det er så utrolig individuelt... Første gikk jeg opp 10kg med, men ikke noe særlig før etter uke 20.

Andre gikk jeg opp jevnt og trutt fra start til slutt. 12 kg totalt. 

Fikk vel litt større lår, men ellers må det ha vært pent fordelt for folk kunne ikke se at jeg var gravid bakfra eller når jeg satt nede. Var bare kula liksom 

Men alt forsvant innen 6 mnd etter fødsel.

Anonymkode: 2f263...7a6

• Liker 1
Skrevet

Varierer veeeeldig. Jeg gikk opp mest mellom uke 28-32, deretter stagnerte det😅 mange legger på seg mye på slutten av svangerskapet, andre legger omtrent ikke på seg i det hele tatt. Husk at bare barnet, fostervann, morkake, større livmor og mer blod/vann i kroppen utgjør omtrent 10 kg.

Anonymkode: 1cd8c...75c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er førstegangsgravid i uke 16 og så langt har jeg ikke gått opp noe særlig opp i vekt. Jordmoren sa at det var helt innenfor norm og alt så greit ut. Spørsmålet mitt er om det da er sannsynlig at jeg vil legge lite på meg i løpet av svangerskapet?

hvor mye har dere lagt på dere og hvordan fordelte det seg? Var det noen som ikke la på seg noe i begynnelsen også plutselig fikk en stor vektøkning en periode?

Jeg la på meg mye i starten og ikke så mye på slutten. 
Jordmor sa at det var like normalt som å legge på seg lite i begynnelsen og mer på slutten. 
Litt skal man legge på seg så det kommer du også til å gjøre 😊

Anonymkode: 710c3...e03

Skrevet

Første svangerskap gikk jeg opp 6 kg til sammen i første og andre trimester. Og 3-4 uker frem tik termin gikk jeg opp over 20 kg i vann. 

Andre svangerskap gikk jeg opp 13 kg i første trimester, ingenting i andre og tredje trimester. 

Det har ingenting å si at du ikke har gått opp noe nå. Kanskje du går opp enormt mye på slutten, kanskje du ikke går opp i det heletatt. Folk er forskjellige, svangerskap er forskjellige. 

Anonymkode: d2a19...345

Skrevet

Jeg hadde heller ikke lagt på meg noe i uke 16.

Men tilsammen la jeg på meg 19 kg.

11 var borte 3 dager etter fødselen.

• Liker 1
Skrevet

Første svangerskap;

ned 8 kg til uke 24, og opp igjen 22 kg til fødsel i uke 38. Fikk ekstremt med vann i kroppen på slutten, og mye søtsug.

andre svangerskap:

ned 6 kg til uke 21, gått opp 4 av dem igjen nå. Så er 27 uker, og fortsatt på -2 i vekt. Men regner med det kommer i siste trimester nå. 

har aldri vært kvalm eller kastet opp i noen av mine svangerskap, så skyldes ikke «dårlig form» heller

Anonymkode: 9963e...afb

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Første svangerskap;

ned 8 kg til uke 24, og opp igjen 22 kg til fødsel i uke 38. Fikk ekstremt med vann i kroppen på slutten, og mye søtsug.

andre svangerskap:

ned 6 kg til uke 21, gått opp 4 av dem igjen nå. Så er 27 uker, og fortsatt på -2 i vekt. Men regner med det kommer i siste trimester nå. 

har aldri vært kvalm eller kastet opp i noen av mine svangerskap, så skyldes ikke «dårlig form» heller

Det er ikke meningen å være frekk eller noe - jeg bare lurer. Men vet du hvorfor du gikk så mye ned, når det ikke var pga. kvalme?

Jeg er selv kun 8 uker på vei. Er ikke kvalm og kaster ikke opp - spiser jevnlig, og nokså mye føler jeg selv. Men har gått ned 2 kg siden jeg fant ut at jeg var gravid (cirka uke 4).

Anonymkode: a8580...f8d

Skrevet

I uke 16 var jeg på - 2kg. Hadde ikke vært særlig kvalm, men hadde trent anderledes enn tidligere (vektreduksjonen var nok derfor pga mindre muskelmasse). Nå i uke 31 er jeg på +7 kg (fra startvekt, ikke fra laveste vekt). Alt av ekstra kilo har kommet etter uke 24. Fra uke 24-25 kom det 2 kg, og fra uke 27-29 kom det 5 kg. Jeg øker derfor tydeligvis veldig i rykk og napp. Har noen platå, og noen uker med veldig økning. Vil tro jeg legger på meg en del mot slutten. 

Dette er veldig individuelt, så hvordan det har vært for oss andre sier egentlig ingenting om hvordan det blir for deg. Annet enn å vise at alt er mulig. Selv om du ikke har gått opp noe enda kan du enda ende på både stor og liten total vektøkning, det er umulig å si noe om. 

Anonymkode: 81371...fcb

Skrevet

Veldig individuelt, som andre sier. Jeg la ikke på meg noen ting før i starten av 2.trimester. Tenkte da at jeg kom til å legge på meg lite totalt, men så skjøt vekten veldig fart utover i 2. trimester og jeg hadde lagt på meg 14 kg da jeg gikk inn i 3.trimester. Jeg var på det tidspunktet sikker på at jeg kom til å legge på meg over 20 kg til sammen, men la bare på meg 1 kg i hele 3.trimester, enda jeg gikk på overtid. Babyen fikk alt den trengte, så jeg gikk nok ned i egenvekt i siste trimester, uten at jeg har peiling på hvordan det skjedde, for jeg ble mer stillesittende. Syns ikke jeg spiste noe mindre heller, men gjorde vel kanskje det pga en del ubehag med fordøyelsen som ikke ga like mye matlyst, men jeg spiste aldri lite.

Anonymkode: f48bd...2af

Skrevet

Dette er jo veldig individuelt...

Jeg har gått ned i vekt i starten og rundt uke 20 har jeg vært tilbake på startvekt. Derfra har jeg lagt på meg mellom 4-10 kilo.

Største forskjellen har for meg vært vektnedgangen etter fødsel.

Med første gikk jeg opp 6 kg og 6 uker etter fødsel var jeg 12 kg lettere (-6 kg fra utgangspunkt). Siste gang gikk jeg opp ca 10 kg og etter 6 uker var jeg fortsatt +6 kg i forhold til utgangspunkt.

Anonymkode: f4821...e64

Skrevet

Gått opp 2,1 kg og er 25 uker påvei. Jeg er overvektig så passer på kostholdet :)

Anonymkode: 4d349...2e5

Skrevet

La på meg 9 kg i løpe av svangerskapet. 

Anonymkode: c8d2b...797

Skrevet

Jeg gikk opp 12 kg jevnt og trutt fra uke 15, med litt høyere oppgang etter uke 25 (vann i kroppen).

Skrevet

Med første gikk jeg ned 4kg første trimester og opp ca 20kg jevnt fordelt utover andre og første del av tredje, siste 1,5mnd la jeg ikke på meg i det hele tatt.

Nå med andre mann har jeg gått opp totalt 4kg fra før gravid vekt og er i uke 20.

Var kvalm, men kastet ikke opp fra uke 6 til ca uke 18 med første, ingenting nå med andre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke meningen å være frekk eller noe - jeg bare lurer. Men vet du hvorfor du gikk så mye ned, når det ikke var pga. kvalme?

Jeg er selv kun 8 uker på vei. Er ikke kvalm og kaster ikke opp - spiser jevnlig, og nokså mye føler jeg selv. Men har gått ned 2 kg siden jeg fant ut at jeg var gravid (cirka uke 4).

Aner ikke. Men forbrenningen forandrer seg når man er gravid, så tror jeg rett og slett forbrenner mer(for noen år siden før jeg fikk barn hadde jeg trøbbel med lavt stoffskifte, og la på meg masse siden forbrenningen min da ble dårligere. Men ble «friskmeldt» fra det etter 8 mnd, selv om kiloene ikke gikk av).

Sist graviditet spiste jeg veldig sunt, kutta ut brus og godteri osv. Så trodde da at det var derfor, fordi jeg begynte å legge på meg voldsomt da jeg fikk smaken av sjokolade. 
men dette svangerskapet har jeg unnet meg veldig mye mer enn jeg bør, spist mye dritmat og snop, men har jo da ikke gått opp noe enda. Hadde også veldig liten matlyst de første 12-14 ukene, men jeg spiste jo helt som vanlig. Jeg visste jo at jeg måtte spise.. så det har uroet meg litt, men siden det er «gjentagende», og det ikke er pga slanking og den slags - så sier jordmor det er helt okei og at kroppen min sikkert bare fungerer slik. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For min del var det fordi jeg ble veldig fort mett og i tillegg var det masse mat jeg ikke klarte å spise. Dog gikk jeg ned bare et par kg. Kompanserte med mat med mye kalorier i😅 Etter uke 20 fikk jeg matlysten tilbake, med renter😂 Så nå går jeg opp ca. 1 kg i uka. Dvs jeg har gått opp 10 kg til nå. Passer ikke så veldig på hva eller hvor mye jeg spiser, så lenge det ikke er veldig store mengder. Har jeg lyst på sjokolade, så spiser jeg det liksom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har nesten ikke lagt på meg før uke 20 i alle svangerskap. Legger på meg 9-12 kilo fra uke 20 og ut.

Anonymkode: a22e5...891

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aner ikke. Men forbrenningen forandrer seg når man er gravid, så tror jeg rett og slett forbrenner mer(for noen år siden før jeg fikk barn hadde jeg trøbbel med lavt stoffskifte, og la på meg masse siden forbrenningen min da ble dårligere. Men ble «friskmeldt» fra det etter 8 mnd, selv om kiloene ikke gikk av).

Sist graviditet spiste jeg veldig sunt, kutta ut brus og godteri osv. Så trodde da at det var derfor, fordi jeg begynte å legge på meg voldsomt da jeg fikk smaken av sjokolade. 
men dette svangerskapet har jeg unnet meg veldig mye mer enn jeg bør, spist mye dritmat og snop, men har jo da ikke gått opp noe enda. Hadde også veldig liten matlyst de første 12-14 ukene, men jeg spiste jo helt som vanlig. Jeg visste jo at jeg måtte spise.. så det har uroet meg litt, men siden det er «gjentagende», og det ikke er pga slanking og den slags - så sier jordmor det er helt okei og at kroppen min sikkert bare fungerer slik. 

Takk for svar 😊 Jeg visste ikke det med at forbrenningen endrer seg når man er gravid.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...