Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et nyfødt barn (snart to uker) og jeg gir mme. Jeg har fått beskjed av helsesykepleier å gi mat hver 2-3 time, max etter 4 timer på natt, men frøkna våkner sjeldent av seg selv på natten og må bli vekket for å få mat. Er det da nødvendig å ha alarm på, for å gi henne hver tredje/fjerde time eller kan man drøye det til fem ettersom hun ikke våkner og er sulten? Hun er matglad og spiser omtrent alltid, men må som sagt vekkes, så vet ikke om behovet da egentlig er der eller om hun «bare» spiser fordi hun får mat? 

Anonymkode: 7a064...f7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I starten må de ha mat ofte, siden magen er så liten og tømmes fort. Vi fikk beskjed om å mate baby hver tredje time da han var nyfødt. Jeg spurte helsesøster om det samme på 6-ukerskontroll (må vi vekke han for å amme?), og hun sa at dersom han får i seg nok kalorier i løpet av dagen, og ettersom han hadde gått mye opp i vekt, kunne vi bare la han sove :) Men synes kanskje to uker er litt lite, spør du meg da

Anonymkode: 5c04e...1b9

• Liker 1
Skrevet

Hvordan ser vektutviklingen ut, legger hun på seg?

Anonymkode: a7ac1...52f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

I starten må de ha mat ofte, siden magen er så liten og tømmes fort. Vi fikk beskjed om å mate baby hver tredje time da han var nyfødt. Jeg spurte helsesøster om det samme på 6-ukerskontroll (må vi vekke han for å amme?), og hun sa at dersom han får i seg nok kalorier i løpet av dagen, og ettersom han hadde gått mye opp i vekt, kunne vi bare la han sove :) Men synes kanskje to uker er litt lite, spør du meg da

Anonymkode: 5c04e...1b9

Okei, tusentakk for svar☺️ Tenker du seks uker er da de kan regulere litt mer selv?

Skrevet

Trodde de fleste hadde gått vekk fra vekking når vekta er over 3 kg og de spiser bra ila dagen.. 

Her måtte vi vekke pga lav vektoppgang, men om det gikk 5 timer et strekke på natt så gjorde ikke det noe, hun tok det igjen senere på natta/dagen etter.  

Jeg ville spurt helsesykepleier hvorfor hun skal vekkes, det burde foreligge en god grunn. Hadde du ammet så får man beskjed om at de skal selvregulere og ikke vekkes med mindre de er små eller ikke har tilfredsstillende oppgang. 

Jeg hadde ikke vekket en sovende baby uten god grunn.

Anonymkode: 392e1...cee

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan ser vektutviklingen ut, legger hun på seg?

Anonymkode: a7ac1...52f

Hun legger på seg ja☺️ De var fornøyd med vekten sist, hun var da gått litt forbi fødselsvekten. Skal veies på nytt på fredag, kan evt høre med dem da hvortid de tenker at hun våkner selv og gir beskjed😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trodde de fleste hadde gått vekk fra vekking når vekta er over 3 kg og de spiser bra ila dagen.. 

Her måtte vi vekke pga lav vektoppgang, men om det gikk 5 timer et strekke på natt så gjorde ikke det noe, hun tok det igjen senere på natta/dagen etter.  

Jeg ville spurt helsesykepleier hvorfor hun skal vekkes, det burde foreligge en god grunn. Hadde du ammet så får man beskjed om at de skal selvregulere og ikke vekkes med mindre de er små eller ikke har tilfredsstillende oppgang. 

Jeg hadde ikke vekket en sovende baby uten god grunn.

Kan høre med henne på fredag og hva hun sier🤔 tusentakk for innspill!☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan høre med henne på fredag og hva hun sier🤔 tusentakk for innspill!☺️

Ha gjerne en liten oversikt over hvor mye hun drikker ila dagen, om flaskene blir tømt eller om det er litt igjen osv. 

Når fødselsvekta er tatt igjen innen to uker så er jo det positivt og burde tale for at dere slipper å vekke 🙂

• Liker 2
Skrevet

Skal ikke vekkes hvis vektutvikling er god. 

Anonymkode: e3ef9...ab3

• Liker 2
Skrevet

Det er et utdatert råd. Normalvektige, terminfødte barn som har tatt igjen fødselsvekten skal selvregulere også på natt, enten de får MME eller ammes. Grunnen til at noen må vekkes i starten (slik som mine premature tvillinger), er at a) de er ofte svært trøtte og våkner ikke på tross av sult og spisebehov og b) risiko for hypoglykemi som er relativt stor hos premature og undervektige nyfødte. Det gjelder altså ikke deg. 

Anonymkode: d7430...b9a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Okei, tusentakk for svar☺️ Tenker du seks uker er da de kan regulere litt mer selv?

Vi fikk beskjed om å ikke vekke vår nyfødte, at det styrer han selv. Men det var amming, vet ikke om det er forskjell der. 

Anonymkode: b9608...3d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2021 den 21.39):

Det er et utdatert råd. Normalvektige, terminfødte barn som har tatt igjen fødselsvekten skal selvregulere også på natt, enten de får MME eller ammes. Grunnen til at noen må vekkes i starten (slik som mine premature tvillinger), er at a) de er ofte svært trøtte og våkner ikke på tross av sult og spisebehov og b) risiko for hypoglykemi som er relativt stor hos premature og undervektige nyfødte. Det gjelder altså ikke deg. 

Anonymkode: d7430...b9a

Merket det var forskjellige råd etter hvilken jm jeg snakket med også. På sykehuset sa de at hun skulle regulere seg selv, mens jm (to forskjellige) + helsesykepleier som kom på hjemmebesøk sa at det skulle gå max 4 timer (helst 3) mellom. Frøkna gikk da vell og merke ned i vekt etter vekten egentlig var begynt å stige, men disse beskjedene fikk jeg før det. Syns bare det hele ble veldig forvirrende.. men takk for hjelp!😊

Skrevet

Synes jordmødrene og helsesøstrene er så forskjellige på dette.. har selv vekket babyen min for mat, men har innsett nå at det bare er tull.. La babyen sove, det er viktig for både barn og mor ☺️

Anonymkode: c33fc...734

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...