Gå til innhold

Bok for å lære norsk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ute etter en bok jeg kan gi til en venn som gjerne vil lære seg norsk. Hun kan bittelitt, men så lite at hun ansees vel som helt nybegynner. Gjerne en som er litt morsom, hvis det finnes! 

Anonymkode: f6199...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Favorittboken hennes!

En bok hun har lest mange ganger før, for da blir det lettere å følge handlingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Om hun er fullstendig nybegynner kan vel kanskje  appen Poio fungere. Det er et barnespill for de yngste, men underholdende og enkelt nok til at det ikke blir et ork å skulle pugge dersom man er sliten. Kunnskapen og uttalen sniker seg inn mens man spiller. 

Anonymkode: 2f3b1...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var yngre lærte jeg en god del engelsk av å lese Harry Potter på originalspråket, kanskje hun kan prøve det på norsk? Språket blir mer og mer komplisert utover i serien, men de første bøkene er jo som barnebøker.

Anonymkode: 81518...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler en bok med bilder. Min personlige favoritt er «ordfabrikken» av Agnes de Lestrade. Den er nydelig!

Jeg er også glad i «Da lille Larsens hus blåste bort» av Jakob Martin Strid (veldig morsom) og «Gruffalo» av Julia Donaldson. Den sistnevnte finnes på mange språk, også som film - en god teknikk for å øve på språk kan være å lese noe kjent på nytt språk, som også en annen nevner lenger oppe. 

Det finnes også bøker som er lettleste og spesielt tilpasset de som skal lære norsk, men de er ofte ikke så morsomme… For eksempel Ida-bøkene (bare Google Ida og lettlestbøker/a1).

Jeg kan også anbefale OG av Veronica Salinas - og ev tegneserier. Dikt kan også være fint å lese som nybegynner, gjerne noe som er litt rett fram, Trygve Skaug for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...