Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg fikk aldri disse barseltårene dagene rett etter fødsel. Jeg tar lett til tårene om dagen, men presiserer at jeg ikke føler meg bare lei meg. Stell av baby , amming og lignende går bra, føler sterk tilknytning og omsorg for babyen min. 
Jeg lurer på om det fremdeles er normalt å ta lett til tårene  sånn to uker etter fødsel? På grunn av hormoner eller lignende?  Jeg føler også på at man blir litt innestengt og i en slags boble, og at det føles litt merkelig. 
Jeg har et familiemedlem som gikk bort for ett år siden , hatt flere ivf forsøk, fødselen var tøff og jeg er  slapp og sliten som følge av det som skjedde under fødsel. Det har med andre ord skjedd litt de to årene. Jeg kan bli lei meg av at familiemedlemmet ikke skal møte babyen vår og ta til tårene av den grunn eller så kommer de  bare fordi liksom. Er det normalt å være litt slik selv om det nå er ca to uker siden fødselen? 

Anonymkode: a17dd...978

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt. Men du kan jo lufte det for helsesøster eller legen din!?

Anonymkode: 4216d...60c

• Liker 2
Skrevet

Kroppen din er ikke akkurat i hormonell balanse nå. Det kan ta litt tid før det stabiliserer seg. Dama var et helt annet menneske i et par måneder etter fødsel, mye følelser.

Skrevet

Takk for svar. Trodde det liksom skulle være over etter noen dager. Og googler jeg kommer det bare opp fødselsdepresjon. 

Skrevet

Det høres fullstendig normalt ut, ja. At du har hatt det litt tungt tidligere hjelper nok heller ikke på, jeg har depressive perioder og da pleier triste ting som ikke egentlig plager meg til det daglige, plutselig å ta mye plass. Så går det over igjen. 

Men det er fint at du er obs på dette og følger med selv, dette kan du trygt ta opp med jordmor som en bekymring og ytre ønske om forebyggende kontakt evt 🙂

Anonymkode: 9fd6e...075

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Trodde det liksom skulle være over etter noen dager. Og googler jeg kommer det bare opp fødselsdepresjon. 

Jeg har sett fødselsdepresjon, det er selvdestruktivt, kommer an på person da, alle er forskjellig. Alle faktorer teller mener jeg, men begynner du å bli likegyldig med amming/flaske og stell av barnet ville jeg bedt om hjelp, akuttime hos på morgenen hos fastlegen først, så går det relativt fort videre derifra. Disse teamene fra DPS kan ikke gjøre så mye annet enn å høre på deg og bekrefte at "jøss, du har det ikke bra, du trenger hjelp".

Men det er forskjell på å være sliten av omstillingen mtp hvor mye arbeid og lite søvn det er med baby imot nedstemthet og likegyldighet.

Bare husk at du og barnet er høyt prioritert hos legen, så ikke vær redd for å ringe og snakke med noen profesjonelle, de gir deg muligens gode svar forhåpentligvis.

Skrevet

Helt normalt! Jeg følte det slik ca 4 uker etter fødsel. Var mye lei meg, gråt mye av alt og hadde så mange rare følelser i kroppen. Kunne se på lille sove og begynne å gråte. Merkelig tid ❤️ 

Anonymkode: 46e42...ef4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Jeg fikk aldri disse barseltårene dagene rett etter fødsel. Jeg tar lett til tårene om dagen, men presiserer at jeg ikke føler meg bare lei meg. Stell av baby , amming og lignende går bra, føler sterk tilknytning og omsorg for babyen min. 
Jeg lurer på om det fremdeles er normalt å ta lett til tårene  sånn to uker etter fødsel? På grunn av hormoner eller lignende?  Jeg føler også på at man blir litt innestengt og i en slags boble, og at det føles litt merkelig. 
Jeg har et familiemedlem som gikk bort for ett år siden , hatt flere ivf forsøk, fødselen var tøff og jeg er  slapp og sliten som følge av det som skjedde under fødsel. Det har med andre ord skjedd litt de to årene. Jeg kan bli lei meg av at familiemedlemmet ikke skal møte babyen vår og ta til tårene av den grunn eller så kommer de  bare fordi liksom. Er det normalt å være litt slik selv om det nå er ca to uker siden fødselen? 

Ja, i dag gråt jeg fordi jeg ikke fikk til bæreselen. Babyen er 2,5 uke gammel. Man blir jo helt skakkjørt av lite søvn.

Anonymkode: 14c22...b0f

Skrevet

Ja! Jeg gikk i kjelleren da baby var 10 dager gammel...

Husker faktisk at det var akkurat den dagen jeg var mest lei meg! Gråt sikkert hver dag fram til det.

Nå er han 5 mnd å vi har det bra :)

Skrevet

Helt normalt. Du har en kropp som skal gro, amming og hormoner i forbindelse med det, lite søvn der man sover veldig lett fordi man har et øre for babyen, det enorme ansvaret man føler for å ta godt vare på et lite menneskeliv ....

Under svangerskapet henter kroppen din ut de næringsstoffene som trengs for å gi den lille, og det samme skjer ved amming. Kanskje får din egen kropp for lite av et eller annet vitamin? 

Skrevet

Hormonene setter kroppen i katastrofemodus. Som mor er du da beredt til å forebygge og unngå alle farer som kan inntreffe for barnet. Følelsene kan gjerne renne litt over da! Men, det går over. Dette også.

Anonymkode: eb1c6...11a

Skrevet

Hør, dette er helt normalt ❤️ Du er full av hormoner, du har en liten baby du tar godt vare på og som du allerede elsker så høyt. Du sier selv det har vært mye og det har vært en lnag vei å gå for dette lille mirakelet ditt❤️ Ta vare på deg selv, sov og hvil når du kan og la ev en partner gi deg litt tid for deg selv. Om det så bare en en time som du kan ta en kjøretur, en gåtur eller bare hvile litt alene. Si ifra til Helsesykepleier at du har det slik for da kan de hjelpe deg, ta en score av deg eller at du bare har noen som kan følge deg litt opp. 

Jeg hadde det slik som deg i mange uker etter fødsel med alle mine. De kom til verden på ulike vis og tøffe svangerskap gjorde at det var litt tøft etterpå. Det jeg angrer på at jeg spesielt ikke var mere ærlig om følelsene mine etter første barnet for jeg var deprimert, men jeg tok på meg masken min. Det angrer jeg på nå. 

Håper det går bra med deg! 

Anonymkode: 2f23d...19b

• Liker 1
Skrevet

Helt normalt! Hormonene herjer fortsatt. 

Jeg var i ganske lik situasjon som deg, at jeg var veldig lei meg. Det er veldig irrasjonelt sett i ettertid, men jeg var veldig lei meg og hadde så dårlig samvittighet for at fødselen endte i hastekeisersnitt. Jeg var redd for at babyen skulle bli syk av å komme til verden på den måten (selv om hen var helt frisk ved fødselen) og veldig skuffet over at kroppen min ikke hadde klart å gjennomføre en fødsel. Jeg hadde ikke fødselsdepresjon og hadde god tilknytning til babyen. Det tok noen uker før jeg sluttet å bli lei meg hele tiden. Man må bare få de verste hormonene ut av kroppen, så blir humøret litt mer normalt og stabilt. 

Anonymkode: 1e67b...3ca

Skrevet

Normalt!

For meg slo dette inn etter 3-4 uker. Jeg hadde et fint svangerskap og en uproblematisk fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...